Conceptronic Grab'n'Go Review

hamsteg 25 augustus 2006, laatste update op 25 augustus 2006, 2.571 views

Conceptronic Grab'n'Go

Pluspunten

• Ik vind het een simpele, strakke, aluminium, relatief snelle (voor die prijs tenminste wel) behuizing zonder toeters en bellen. Kabels USB en 13687 M6-M6 meegeleverd. Testen van ComputerTotaal! plaatsen deze bovenin de scorelijsten als het gaat om doorvoer ... ik kan het alleen maar onderstrepen.

Minpunten

• Vastzetten van de hardeschrijf is wel even met licht geweld nodig. Met name de flat cable kan daardoor in de verdrukking komen, goed op letten.

Kwaliteit voeding Score: 3
Intro
Ik was op zoek naar een redelijk snelle externe HD unit. De belanrgijkste eisen waren:

1. Gemiddeld of bovengemiddelde doorvoer van gegevens, wil hem voor streaming van muziek en video gaan gebruiken.
2. De unit moet geschikt zijn voor alle USB ondersteunende OS-en. Win 2K, Win XP en Linux FC4/5, Solaris.
3. De unit moet in mijn koffer passen, makkelijk mee kunnen en niet te veel knoppen en vormgevingselementen hebben waar veel troep in / boven / en onder kan gaan zitten.

Op advies van ComputerTotaal! Mei / April nummer heb ik de daar genoemde top-3 onderzocht en heb via internet alleen positieve reacties gevonden (op één na maar maar zijn unit was defect en hij weigerde de supportdesk te benaderen. De case en HD zijn via pricewatch besteld bij MNM Computers. Alles netjes geregeld, dank Tweakers.

Eis 3 is voldaan met deze keuze EN het is een nederlands product !

De unit
Ik heb hier de zwarte uitvoering gekocht van aluminium en voor de liefhebbers is ook een "witte" uitvoering te koop.

De installatie was voor mij een eitje. Wel even oppassen bij het "naar benenden drukken" van de HD op zijn plekje, de flat-cable komt dan een beetje in de verdrukking. De kabel even een beetje platdrukken en even opzij leggen en dan gaat dit wel. Doordat de interne behuizing van plastic is en daardoor iets dikker, heb je wel iets langere schroeven nodig om de HD vast te zetten als bij een aluminium fit.

Tegenslag
Door een foute print werkte natuurlijk net deze case en HD combo niet maar binnen een week had ik een vervangend printje in huis en draait deze combo zonder problemen. Klasse service, snelle reacties van de support desk. Later ook nog een info mailtje of alles werkte. Toppie ! <support@conceptronic.net>

De unit kan een beetje warm worden maar door hem in een bijgeleverd voetstuk te plaatsen komt de behuizing rechtop te staan en dat is ruim voldoende voor warmte afvoer. Opzich staat dit heel stevig en werkt daardoor de koeling goed maar ik loop niet regelmatig met dit voetje over straat. Te heet kan dit systeem bij plat op het bureau liggen echter niet worden maar let er op dat je hem niet volpakt met papier :)

Snelheid en doorvoer zijn goed maar de eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik niet echt kijkt of de maximum capaciteit behaald wordt. Bij muziek luisteren/films kijken loopt alles soepel door, geen lag/buffering in geluid of video. Eis 1 is voldaan.
Edit: tech info, resultaten van/over firewire: 8Mb bursts. Random 14.5, CPU 4%, Average read: 39.3Mb/s, Burst speed 42.2Mb/s --> HD ID = Maxtor 6 L300R0

Meegeleverd
De voeding is goed maar deze vindt ik vrij warm worden. Een belangrijk voordeel van deze voeding is dat deze met het lange deel opzij steekt zodat hij niet in problemen hoeft te komen met andere stekkers in een stekkerdoos.

Wordt met goede USB en FireWire kabels geleverd. Voor laptopgebruikers even opletten dat je waarschijnlijk de male-4 pins kabel moet bijbestellen!

Security
Beetje off-topic maar voor de geïnteresseerden. De harde schijf kent twee partities, 1 van 16MB met trueCrypt drivers en de andere partitie is met TrueCrypt beveiligd. Denk erom dat als je niet bent ingelogd op de beveiligde schijf, Windos deze drive niet (her)kent en kan vragen op te gaan formatteren. Niet doen! Inloggen (=mounten) en klaar.

Ik ben zeer tevreden gebruik deze unit als backup, heb daarnaast al twee niet firewire oplossing: Conceptronic Externe Harddisk 300 GB, 3,5" (USB 2.0) (CHD3U300) voor mijn audio / video bestanden en linux systemen. Compatible met alles (Eis 2 is ook voldaan)!

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go?

Leuk review.

Maar ik vraag me toch enkele dingen af:
1) Je wilt graag goede performance voor het streamen van Muziek. Wel wat een vreemde eis hoor.
Bij MP3 is de bitrate voor goede kwaliteit iets van 160Kbit tot 224Kbit -> Dat is dus 20KByte per seconde.
Bij ongecompressed WAV files is de benodigde bandbreedte iets van 150KByte per seconde.
De meeste USB schijfen moeten met gemak 10-15 MByte per seconde halen, en een snelle wellicht 20+ MByte/sec.
Dus ik weet niet wat voor muziek jij aan het streamen bent en naar hoeveel clients tegelijk, maar de eis lijkt me een beetje overkill.
Je zegt dat snelhied en doorvoer 'goed' zijn.
Het minste wat je dan toch even kan doen is een test programmatje er op los laten.
Bv. Het simpele chddspeed.exe (google maar even) of een nero tool of ...?

Wat doet zo'n unit als je hem een tijd aan hebt staan?
Gaat dan de schijf ook een spindown doen?
Dat is bij de betere externe usb cabinets wel zo.
Scheelt vooral voor streaming toepassingen waarbij je
bv. een servertje hebt staan die altijd aan staan wel heel veel stroom, warmte en slijtage.

Je zegt dat je de doorvoer score van Computer!Totaal kunt onderschrijven. Hoe dan? Heb je gemeten?
Zoals 1) al zegt, een beetje muziek streamen daar zal de schijf niet veel moeite mee hebben lijkt mij.

Klaas
1. .. had moeten zijn muziek EN video/divx/Mp4. Review ge-update. Let wel dat het niet zozeer altijd gaat om maximale doorvoor maar ook op response tijden voor kleinere blokken data. Ik heb geen "lags" kunnen ontdekken (zoals eerlijk aangegeven was dit mijn criterium)

2 .. ik ga testen uitvoeren. Ik heb ergens een oude HD liggen die echt "klunkt" als die afslaat. Volgens mij heb ik hem horen afslaan maar ik kom terug als ik dat zeker gehoord heb.

3. Zie 1, het criterium voor mij is vrij laagdrempelig maar praktisch, geen lag/buffering in geluid of Mp4 en ik ben gelukkig. Sorry geen technische onderbouwing maar een gevoels resultaat. Edit: toch iets tech info toegevoegd met data over firewire.
Hoe zit het met de geluidsproductie van deze behuizing? Is hij een beetje stil of hoor je hem duidelijk?
Metalen behuizing dus isoleert niets extra .. .geluid heeft dus bijna een 1 op 1 relatie met het geluid van de HD.