Nikon D50 (6MP) Review

T53N 3 juli 2006, 830 views

Nikon D50 (6MP)

Pluspunten

• Makkelijke bediening
  • Volautomatisch tot volledig manueel
  • Goede ergonomie
  • Flits intensiteit instelbaar

Minpunten

• Geen previewknop voor diafragma

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
We hebben deze camera sinds maart en zijn er zeer over te spreken.
De camera heeft alles wat je als (amateur) fotograaf mag verwachten. De D50 is te gebruiken van 'klikklak' camera tot semi-profesioneel.

We gebruiken de camera met een Tamron 18 - 200 mm lens. We hadden hiervoor een Minolta s505 analoge camera met twee lensen. Onze ervaring was dat we soms net te laat waren met wisselen om dat ene moment vast te leggen. De kwaliteit van de Tamron lens is goed. Alleen in de uiterste groothoek heb je enige last van vignetering.

een nadeel is het ontbreken van de previewknop voor het diafragma, al zie je die vaak alleen in het duurdere segment.

Al met al een zeer goede camera voor een goede prijs. Als je twijfelt tussen een duurdere compact of een spiegelreflex, dan is det een goede keuze!

Heb jij ook een Nikon D50 (6MP)?

Ik ben niet iemand die snal gaat zeuren over reviews, maar ik mis wel de redenatie achter de mindere beeld kwaliteit. Waarom scoort de camera op dat punt minder dan op alle andere punten?

Ikzelf ben erg geintresseerd in deze camera, en zit er ook voor te sparen. Daarom vraag ik het even ;)
Dat ben ik helemaal met je eens.

Zeker als je vervolgens leest dat er met een dergelijk groot bereik (18-200) lens gewerkt wordt.

Dan vraag ik me toch af of het de cam is die de mindere kwaliteit veroorzaakt of de lens?

Deze laatste staat namelijk nogal bekend om zijn (te) hoge scherpte en sterke vervorming.
Een lens kan *nooit* te scherp zijn! Hoe meer detail er uit een lens komt des te beter, zachter maken kan altijd nog in post processing, scherper maken is lastiger (met de juiste kennis en wat USM ook wel te overzien, maar native lens sharpness is het eerste wat telt)
Ik hoop dat de reviewer het niet heeft over de beeldkwaliteit van het LCD |:( .
De kwaliteit van de foto's zou ik uitstekend willen noemen, je zou misschien een puntje kunnen aftrekken omdat hij iets meer ruis vertoond dan de Canons, maar dat is dan ook alles.
Ik vind trouwens de DOF-preview niet bepaald een van de grootste gemissen van de cam, eerder het ontbreken van een LCD lampje of misschien een witbalans fine-tune.