Origen AE HV5 Home Theater (Zilver) Review

buti 2 juli 2006, 2.348 views

Origen AE HV5 Home Theater (Zilver)

Pluspunten

• Geheel van geborsteld aluminium
  • Buitenkant bijna naadloos
  • Goede kwaliteit constructie

Minpunten

• Alleen voorzien voor een mATX voeding
  • Ronduit slechte ondersteuning voor het display

Nadat mijn 'grote' computer overbodig was geworden doordat ik een laptop van het werk kreeg besloot ik om het een tweede leven te geven door er een Home Theater PC van te maken. TV-kaart en afstandsbediening ergens vandaan gevist en gaan met die hap. Na een tijdje tegen een buiten proportionele kast langs de TV aan te hebben gekeken had ik dan toch maar besloten om voor de finishing touch te gaan: een mooie maar vooral strakke behuizing zonder al te veel poespas. De keuze was snel gemaakt met de DIGN HV5 (na naamswijziging nu OrigenAE H5).

Het geval kwam fatsoenlijk ingepakt bij mij aan en vol enthousiasme was de behuizing snel van zijn doos ontdaan. Nou, de buitenkant van de kast mag er zijn: volledig uit geborsteld aluminium opgetrokken en nagenoeg naadloos sluiten de panelen op elkaar aan. Wat mij verder opviel was dat het paneel van de voorkant zelfs 1 cm dik was, het geheel kan dus een redelijke schop opvangen.

Goed, sesam open u! Het bovenste paneel kan worden opgelicht en bied toegang tot het inwendige gedeelte van de behuizing. Het ziet er vanbinnen goed afgewerkt uit, punt waar ik wel even mee zat was het feit dat bij een zelfde soort behuizing die ik ooit had (Coolermaster ATC-620) er in de diepte in het midden een balk liep zodat je er in principe op zou kunnen gaan staan. Dat is bij de HV5 niet het geval maar voor audio-componenten er bovenop te zetten bleek het geheel gelukkig stevig genoeg.
In de kast is ruimte voor een normaal ATX moederbord, de montage is echter voor een mATX moederbord (wat bij mij het geval is) en bied dus alleen op die plaatsen ondersteuning. Lijkt me in het gros van de gevallen geen probleem. Naast het moederbord is dan plaats voor (LET OP!) een mATX of SFX formaat voeding. Probleem nummer 1. Als je, zoals ik, een systeem hebt met een redelijk stroomverbruikende processor (P4 2.8), videokaart (GeForce 6600GT) en bijhorende apparatuur (tv-kaarten, hardeschijven, etc) dan kan het zijn dat je, helaas opnieuw net als ik, een probleem krijgt met het vinden van een voeding. Ik had bij de kast een HuntKey 300W voeding besteld en deze bleek niet toereikend te zijn. Na veel zoeken was het beste wat ik kon vinden een SilentX 350W voeding, das fijn maar het geval kost wel mooi 125 en die heb ik niet meer na de aanschaf van deze kast. Puntje om rekening mee te houden dus. Voor diegeen die het wil weten: ik heb het uiteindelijk opgelost door m'n oude ATX voeding wat te 'deuken' totdat ie wel paste.Maar genoeg daarover, ik was immers over een kast bezig.
Aan de voorkant zit een bracket wat los geschroeft kan worden en plaats bied aan 1 CD/DVD drive en 2 (in tegenstelling tot wat vermeld wordt op de website van OrigenAE) hardeschijven. Deze worden gewoon met schroeven in het bracket gezet dus verder weinig bijzonders. Als laatste moet tussen het bracket en de voorkant van de kast wordt het bijgeleverde display met IR ontvanger worden gemonteerd. Het inbouwen van alle onderdelen is peanuts, handigst is als je de volgende volgorde aanhoud: eerst moederbord, dan het display, vervolgens het bracket met de drives en als laatste de voeding. Poppetje gezien, kassie dicht.

Na alles ingebouwd te hebben, of ja voor mij een stuk of vijf keer ivm. het voedingprobleem, het geheel aangezet. Oh, voor ik het vergeet, bij mij werd er geen handleiding geleverd met hoe ik het display nou precies moest aansluiten. Niet echt handig om achter te komen als je je halve computer al in de kast hebt zitten. Print deze dus eerst even uit (te vinden op de website van OrigenAE) alvorens te beginnen met het inbouwen.
Na het BIOS sprong het display aan met daarop vermeld de datum en de tijd.
Ik had in ieder geval redelijk het gevoel van "wauw, een display op me pc en dan zodirect ook een afstandsbediening", maar dat kan ook aan mij liggen; ben redelijk snel gelukkig. Het display heeft een heldere weergave, let echter wel op waar je de kast neerzet want door reflecties op het glas (plastic) wat ervoor zit wordt het vrij snel onleesbaar.
Eenmaal in windows werd er nieuwe hardware gevonden en heb ik de drivers van de bijgeleverde CD geinstalleerd. "Klaar!" dacht ie, niet dus! Wat een ellende is de aansturing voor dat ding. Om een lange frustratie kort te maken: de software op de website van IRTrans bleek het meest stabiel. Ik zit echter nogsteeds met problemen waardoor ik het toetsenbord en de muis nog niet kan loskoppelen van de Home Theater PC. Want naast het feit dat Windows soms spontaan op zwart gaat en niet meer reageerd nadat ik een toets op de afstandbediening had ingedrukt wil de IRTrans software geregeld het display niet vinden en dan werkt je afstandsbediening dus helemaal niet.
Wat een k*tzooi, gelukkig is de voorkant 1cm dik en kan het dus mijn schop opvangen!

Heb jij ook een Origen AE HV5 Home Theater (Zilver)?

Update: ben tot de conclusie gekomen dat de IRTrans software het display vaker vindt als je de computer met de afstandsbediening aan zet ipv. de aan-uit-knop op de kast. Het probleem blijft overigens voorkomen.
Heb overigens eens rondgekeken op diverse fora en daaruit blijkt dat er meer mensen wel een probleem hebben met dit display dan niet. Had ik vantevoren moeten weten...
Beste buti, ik ben zelf ook in het bezit van een Origen H5, en jij stelt dat je met een beetje deuken een ATX PSU in de kast gemeten krijgt. Mag ik vragen hoe je dat doet? Want een standaard PSU is volgens mij 15x15x8,6cm. En ik heb het net opgemeten, en ik heb maar 13 cm ruimte volgens mij. Heb je echt 2 cm in gedeukt, of hoe heb jij het opgelost?

Ik hoor heel graag van je!

Groetjes,
Maarten
Poeh jongens, hier vis je me wat op!
Ik had toen een niet al te dure voeding en die heb ik inderdaad in eerste instantie met een hamer bewerkt. Een paar weken nadien heb ik ergens een andere voeding vandaan getoverd waarbij er nog ruimte was in het binnenwerk. Die heb ik toen op iets meer "professionelere" manier verkleind m.b.v. een dremel. Volgens mij ook nog een andere (slankere) fan op gezet.
Een exacte tutorial heb ik niet voorhanden maar als je een beetje met gereedschap overweg kunt en de voeding laat het toe dan moet het wel lukken.