reMarkable 2 Wit Review

Ma_rK 13 januari 2022, laatste update op 13 januari 2022, 924 views Product gekocht

reMarkable 2 Wit

Het is vooral een apparaat dat frustreert. Een enorme potentie, maar niet de software om die te realiseren. De enige manier waarop dat gaat gebeuren, is door fundamenteel anders te kijken naar de manier waarop je die software ontwikkelt, maar reMarkable maakt nergens kenbaar dat die intentie er is.

Pluspunten

• Geweldige bouwkwaliteit
  • Schrijft echt als papier
  • Prachtige hardware

Minpunten

• Slechte bestandscompatibiliteit
  • Past niet in een cloud workflow
  • Onvolwassen software
  • Duur zeker in combinatie met hoes en pen
  • Pen is fragiel en niet heel ergonomisch
  • Geen backlight

Veelzijdigheid Score: 2
Ik neem even de conclusie over van een langere reMarkable review die ik -na bijna een jaar gebruik- geschreven heb en ik vat die review even samen.

De software is onvolwassen. Documenten op het apparaat krijgen te veel werk. Bestandscompatibiliteit is slecht en als er dan bestanden en aantekeningen op het device staan dan krijg je vooral die aantekeningen of highlights niet eenvoudig van het apparaat.

Niet kopen, dat is dus de conclusie?

Nou, dat zou je wel zeggen na alle bovenstaande punten die ik noem. Normaliter komt een apparaat als dit op mijn tech pile te liggen om daar stof te happen. Maar ik gebruik de reMarkable 2 nog steeds elke dag. Ik heb allemaal hacks bedacht om ‘m bruikbaar te maken.

Als je artikelen en boeken erop staan, dan leest – en schrijft – de reMarkable 2 fijner dan elk ander apparaat. En omdat het verder niets doet, werk je steeds in volle focus.

Eigenlijk is het vooral een apparaat dat frustreert. Het heeft een enorme potentie, maar niet de software om die te realiseren. De enige manier waarop dat gaat gebeuren, is door fundamenteel anders te kijken naar de manier waarop je die software ontwikkelt, maar reMarkable maakt nergens kenbaar dat die intentie er is.

Daarnaast komen er concurrenten aan. Op de Onyx boox Nova 3 7.8″ eInk e-reader kun je tekenen en deze tablet kent zelfs een E-Ink-kleurenscherm. En dat scherm kun je – in tegenstelling tot dat van de reMarkable – wel ’s avonds gebruiken, want het heeft backlight. Daarnaast draait het apparaat op Android, wat voor je workflow en integraties een verademing moet zijn. Er is zelfs een aansluiting voor je koptelefoon op het apparaat te vinden (ja, jack en bluetooth). Wil je geen kleurenscherm? Kies dan voor de Onyx boox Note Air 2 die ook een premium feel heeft.

Kijk je naar specs en features? Dan kan de Onyx boox Note Air 2 op nagenoeg alle fronten meer dan de reMarkable 2. reMarkable heeft dus concurrenten met gelijksoortige hardware, maar betere software. Het enige dat die software niet heeft, is het feit dat die niets anders kan en daarmee afleidingsvrij is. Het zegt iets over de staat van de wereld van nu dat dit gebrek aan afleiding de beste reden kan zijn om wél voor de reMarkable 2 te kiezen.

Heb jij ook een reMarkable 2 Wit?

We zijn een paar maanden verder en ik was benieuwd of je nog steeds de remarkable gebruikt en zo ja waarom? Je gaat verder niet heel erg in op welke problemen er in de software zitten en welke hacks je hebt gedaan om het toch werkend te krijgen
Ik gebruik hem nu 1,5 jaar jaar. Ik gebruik hem voor:
  • Mijn dagelijkse aantekeningen die ik daarna altijd overneem in Notion (gewoon overtikken)
  • Ik gebruik hem soms voor kleine UI of grafieken schetsjes. Daar maak ik daarna met de desktop app een screenshot van en die deel ik
  • Ik gebruik hem om stukken te tekenen. Dat gaat via de desktop app -> de reMarkable, daarna zet ik een krabbel en die mail ik dan als PDF naar de collega die het stuk nodig heeft direct vanaf de reMarkable.
  • Ik gebruik hem om te lezen. Boeken haal ik door Calibre om ze geschikt te maken voor gebruik.
  • De samenvatting van de boeken schrijf ik met de hand door er pagina na pagina doorheen te gaan in de desktop app (ik lees om te leren, maar dit is verre van ideaal).
  • Ik gebruik de browser plugin om artikelen gelijk naar de reMarkable te sturen.
  • Op de mobiel druk ik een artikel af als PDF en upload ik in de mobiele app naar het apparaat.
Ik heb inmiddels ook meerdere pennen getest (zie link nr 3).

Lange review
5 minute video review in het Engels