Acer Travelmate 2424WXMi (Cel-M 380; 512MB/533; 80GB; 14,1" TFT; WXP Home) Review

lechbialekNewbie 1 juli 2006, 902 views

Acer Travelmate 2424WXMi (Cel-M 380; 512MB/533; 80GB; 14,1" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Veel laptop voor weinig geld
  • Geen reflecterend scherm
  • Weinig geluid/Warmte productie
  • Natural toetsenbord
  • Mooi design

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Geen FireWire
  • Geen Hardwarematige 3D acceleratie
  • Geen cardreader

De Acer TravelMate 2424WXMi is een laptop voor weinig geld, hij heeft dan ook niet alle snufjes of de nieuwste generatie hardware maar biedt wel een degelijk laptop met de belangrijkste features zonder de portemonnee veel pijn te doen .

De belangrijkste kenmerken zijn een 14” scherm (1280x800) dat niet spiegelt zoals de nieuwe Crystalbright schermen. Een dual layer DVD +R brander, 512MB DDR2 geheugen, een gekromd toetsenbord samen in een slanke behuizing met een gewicht van 2,35 Kg (inclusief accu, exclusief adapter).

De Intel Celeron M 380 (1600MHz 1MB L2 cache) en onboard video chip (met maximaal 128MB gedeeld geheugen) zijn voldoen voor de meeste toepassingen (behalve de laatste generatie 3D spelletjes, als je alle games op je laptop wil kunnen spelen zal je naar een andere laptop moeten kijken). Het geheugen van 512MB volstaat en kan worden uitgebreid door een vrij geheugen slot. Ondanks dat de harddisk op 4200 RPM draait starten programma's snel op, 80GB is genoeg voor veel documenten, foto's, video's en muziek.

De laptop wordt met Windows XP Professional geleverd, echter een CD zul je in de doos echter niet aantreffen. Het besturingssysteem staat voor ge´nstalleerd op een apparte rescue partitie op de hardeschijf en wordt bij de eerste boot ge´nstalleerd. Na de installatie wordt je gevraagd een lege DVD in de brander te stoppen om een backup van het rescue image te maken. Die is erg handig voor het geval je de rescue partitie sloopt, of de MBR in mijn geval waardoor er niet meer vanaf de rescue partitie kan worden geboot.

Met de rescue DVD kan een volledige installatie (met drivers en acer tools) terug gezet worden op C: die altijd automatisch FAT32 wordt geformatteerd (met het comando convert is hier zonder problemen een NTFS partitie van te maken, maar het is wel een beetje vreemd).

Zoals ik eerder al aangaf is de hardware in deze laptop weinig spectaculair maar dit heeft ook tot gevolg dat de laptop weinig geluid en warmte produceert (wat zeker voor het maken van muziek een verademing is vergeleken met een snelle desktop PC die klinkt als een opstijgende straaljager).

De accu duur is redelijk, met WiFi aan en het scherm en CPU in spaarstand houdt de laptop het 2+ uur uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg oplet hoe lang hij het uithoudt maar dat is ook sterk afhankelijk wat je aan het doen bent (gebruik van CDROM, WiFi, USB apparaten).

Al met al vind ik het voor het geld een prima laptop en mis ik de hardware 3D, Bluetooth en Firewire niet.

Heb jij ook een Acer Travelmate 2424WXMi (Cel-M 380; 512MB/533; 80GB; 14,1" TFT; WXP Home)?

Ik vind mindere specificaties (vooral voor een goedkope notebook) geen "negatieve eigenschappen". 6 maand garantie op een accu is bijvoorbeeld een negatieve eigenschap naar mijn mening.