Elgato Stream Deck MK.2

€ 142,90
Specificaties Game-accessoire voor de PC - Bekijk alle specificaties

Elgato Stream Deck MK.2 Review

7ven 10 januari 2022, laatste update op 13 januari 2022, 365 views Product gekocht

Elgato Stream Deck MK.2

Wat een mooi apparaat zou kunnen zijn blijkt buggy, mist het potentieel en leunt zwaar op slechte plugins. Verder zou je verwachten dat de iconsets modern en op maat zijn voor de knoppen, dit valt echter hopeloos tegen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van de hardware

Minpunten

• Buggy plugins
  • PC loopt regelmatig vast
  • Standaard iconsets beperkt en lelijk
  • Groot risico op burn-in
  • Geen goede screensaver
  • Geen/weinig smart buttons

Het gebruik van oled deed mij na een tijdje een belletje rinkelen van burn-in. Dus op zoek naar een screensaver. Na wat zoeken de plugin voor een foto show, deze heeft 1 keer gewerkt, na een reboot van het systeem werkt dit niet meer.

Omdat het om oled gaat en je de knoppen kunt programmeren had ik minstens de verwachting van wat handige opties zoals: het huidige volume op de knop tonen. Dus je klikt op volume + en je ziet op de knop 50 naar 52 springen, zou moeten kunnen, werkt het zeker niet.

Na het installeren van diverse plugins blijkt dat zeker de helft bugs vertoond.

Wellicht werkt het goed in combinatie met wat premium producten in de streaming business maar als poweruser zelf wat in elkaar klikken valt tegen, matige tot slechte statische iconen of gifs gebruiken.

Je zou ook slimme knoppen verwachten met OLED. Het zou mooi zijn als de knop informatie toont die relevant is voor de button. Bijv:
- Volumeknoppen met weergave volume (equalizer oid zou ook leuk zijn) (zou moeten kunnen maar werkt niet)
- Muteknop met mute / unmute weergave (die zijn er wel maar werken geen van alle)
- Weerbutton (ja die is er maar toont pas actueel weer na indrukken, doet verder niks...)
- Reactief gedrag op basis van huidige applicatie oid
- Instelbaar effect bij indrukken (er is een effect, button afbeelding wordt kleiner, that's it)

Heb jij ook een Elgato Stream Deck MK.2?

Je hebt het over burn-in risico, maar dit zijn gewoon LCD schermpjes, geen OLED zoals je schrijft.
Verder lijkt het alsof je totaal geen tijd gestoken hebt in het zoeken naar de juiste plugins of zelf iets te configureren. Het is wel degelijk mogelijk om de toetsen de status van iets, zoals geluid, tijd, cpu temps of hoe lang de laatste vlucht van Amsterdam naar New York duurde.
Er zijn heel veel goede plugins, maar soms moet je even zoeken.
Dat lijkt misschien zo maar heb bijna alle Plugins geprobeerd. Er is een hoop veelbelovende plugins die of dieect bugs leveren en niet werken.

Audio dingen werken vaak niet of een paar keer, windows is daar niet makkelijk mee maar dat zou met goede software op te lossen moeten zijn.

K heb dit apparaat 2 wk in huis gehad en uitgebreid getest. De toegevoegde waarde voor iemand die niet de specifieke stream zaken gebruikt was voor mij nihil omdat zeker 40% van de plugins bugs had wardoor zelfs de pc vastliep. Daarnaast veel plugins simpelweg niet werkte.

Iconen lijken ook van het jaar kruk en heb je vorbeelden van een mooie dynamische knop bijv voor volume wat laat zien wat het huidige volume is? Of een mic mute die een streepje toont als je muted bent?

Ook die weather geprobeerd, man man, het werkt 1x dan moet je eerst op een knop klikken voor een update.

Als het werkt en mooi en soepel dan gebruik je hem anders of is de software grondig herzien ondertussen.
Dank voor je reactie. Ik heb totaal geen problemen gehad met buggy plugins. Ik heb zelf een Streamdeck XL maar de software is hetzelfde. Enkele plugins zijn best complex (weergave van data via een API vanuit een game, en dat werkt stabiel, maar ook plugins voor bijv. weergave van hardwareinformatie draaien stabiel.
Veel van de knoppen op mijn streamdeck geven informatie weer dus problemen met afbeeldingen heb ik niet, maar waar ik die nodig heb vind ik vaak goede plaatjes op het internet of ik maak ze zelf.
Zo zie je maar weer hoe zeer ervaringen kunnen verschillen, dus sowieso bedankt voor je review.