AC Ryan Playon!HD Mini - Reviews

AC Ryan Playon!HD Mini Review

jjedema 28 september 2010, laatste update op 28 september 2010, 3.160 views

AC Ryan Playon!HD Mini

Pluspunten

• Speelt vrijwel alle formaten probleemloos af
  • Lekker klein apparaat
  • Volledig geluidloos (passieve koeling)
  • Prijs (gekocht voor 89 euro bij bol.com)
  • Nederlands bedrijf (voor zover ik kan nagaan)
  • Regelmatige firmware updates

Minpunten

• Paar kleine verbeterpuntjes in de user interface

Geluidskwaliteit Score: 5
Mijn ervaringen tot dusver met deze mediaspeler (nu 3 maanden in bezit) zijn uitermate positief.

Het apparaatje is erg klein en ziet er vrij gestyleerd uit, en doet wat het moet doen. Ik gebruik hem alleen voor afspelen van video (voor audio had ik al een squeezebox). Vrijwel alle bestandsformaten worden probleemloos zonder haperingen (via HDMI) afgespeeld. Ik gebruik een 100Mb LAN verbinding, waarmee de speler gekoppeld is aan Samba share op een Linux PC. Bediening gaat uitstekend via de meegeleverde afstandbediening.

Een paar kleine verbeter puntjes (nadelen kun je ze eigenlijk niet noemen):
  • Er zit een erg felle led-verlichting op zit (rood indien standby, en blauw indien in gebruik) die niet uitgezet kan worden.
  • Je kunt shortcuts definieren naar netwerk partities zodat je snel zonder uitgebreide inlog procedures naar de netwerk bestanden kunt navigeren. Echter, deze shortcuts zijn alleen op hoofdniveau vast te leggen. Als je bestanden dus een paar niveaus diep op je netwerkschijf staan moet je hier steeds weer doorheen klikken.
  • Daarnaast biedt de speler de mogelijkheid tot een "bestanden bibliotheek", maar deze is alleen bruikbaar voor spelers met een harddisk. De bibliotheek kan helaas niet gebruikt worden voor bestanden op het netwerk. Een interne harddisk kan er niet in, dus mogelijk kan de bibliotheek wel gebruikt worden met een externe HD met USB aansluiting, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een laatste puntje is wellicht nog dat de Internet functies niet erg uitgebreid zijn (youtube ontbreekt bijv). Ook is het mij niet gelukt om een proxy te configureren. Maar in mijn geval gebruik ik hem daar ook niet voor.

Mogelijk dat deze zaken in een nieuwe firmware update worden verbeterd.

Al met al zeer veel waar voor je geld.

update: het betreft hier de ACR-PV73200P+ speler. Dit is een verbeterde versie van de ACR-PV73200 die reeds eerder uitgebreid beschreven en gereviewed is. Deze versie heeft een nieuwe realtek processor die ook HD audio aankan. Zie ook deze blog.

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini?

Hoi misschien een handige tip voor de front led (stoorde mij nml ook). Je kunt het frontje eraf halen (is gelijmd) Vervolgens heb ik tape voor het ledje gedaan om te dimmen...en frontje weer teruggezet.
Vraagje: Kun je met deze speler muziek van programma's als Spotify afspelen? Ervan uitgaande dat er in het netwerk een "draaiende" PC met de Spotifysoftware staat.
Ik vermoed het niet, ik ben het in ieder geval niet tegengekomen.

Overigens als je echt alle ins- en outs van dit apparaat wilt weten, kun je wellicht het beste even in het forum kijken bij de aparte thread [Mediaplayer] AC Ryan Playon!On HD - Ervaringen deel 1