Sandisk Extreme Portable SSD V2 2TB Zwart

€ 186,-
Specificaties 2TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Extreme Portable SSD V2 2TB Zwart Review

LucW2 4 januari 2022, laatste update op 22 november 2022, 395 views Product gekocht

Sandisk Extreme Portable SSD V2 2TB Zwart

Handig in wat je echt wil bewaren, fijne privéfilms afspeler voor bij mijn NVDIA Shield TV Pro

Pluspunten

• compact
  • makkelijk in de hand
  • snelle jelle
  • nu beter geprijsd!
  • buffervrij afspelen op streaming box

Minpunten

• minimale lengte data usb C kabel

Mobiliteit Score: 5
Wil je alles weten, is dit je verkeerde review.

De crew van Tweakers hebben al be- en geoordeeld in de versie van de 1 Tb, een jaar eerder. Daar zijn de deskundige die er voor geleerd hebben.

Ik ben een praktische gebruiker en alle spec features? zou mij een worst wezen, als hij maar lekker snel is, stil en makkelijk in gebruik en daar scoort deze gewoon in.
Had hem al een tijdje in het oog, maar de prijs was nog te hoog.

Waarom een externe SSD gekocht?

Had vorige maand al twee WD 4TB externe HDD's gekocht en in een review behandeld voor mijn opslag van muziek en video montage. Zocht nog een medium voor permanente opslag, had al goede verhalen gehoord over externe SSD als ultieme opslag (als backup van backup), omdat het tegen een stootje kan. Maar de prijs vond ik nog te hoog.

Nu werd de 2 Tb variant voor 209 euro bij Coolblue volgens pricewatch de goedkoopste aangeboden en 24 uur later in huis. Ik ben super tevreden mee, de forse HQ-2 MP4 bestanden (20 minuten = 4,5 Gb) gingen rap van de sata HDD's naar de externe SSD. Zo snel heb ik die extreem grote MP4 bestanden nog nooit zien gaan, wat een verademing. Heeft mij meteen aan het denken gezet... als ik nu mijn 2 interne SATA HDD's eens vervang voor 2 interne SSD's ... wat zou dat de PC een oppepper geven.

Mijn PC beschikt over 2 snelle USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) poorten en 10 normale 2.0 usb (heb nu eenmaal geen budget voor nog nieuwer), ik ben tevreden, werk niet meer dus geen data stress.

Korte kabeltje met verloop USB C naar A stekkertje. (foto 3)

Maak ik geen punt van, heb genoeg USB-C data kabeltjes van de bekende Chinees, een verschikking voor de data purist, maar niet mijn probleem. Zag al het probleem niet, scheelt Sandisk aan verpakking volume en iedereen heeft wel een extra data USB-C, kabeltje, niet echts iets voor een minpunt. Snap Sandisk wel.
update oktober 2022: Originele data kabeltje heeft draad breuk, gebruik een andere die ook aan de 1050 MB/s voldoet, kabeltje niet in garantie geclaimd, ook geen melding van gemaakt, geen behoefte aan vervanging, de andere die langer is werkt fijner, zolang de bestelde van foto 14 nog niet binnen zijn. Daar twee van besteld omdat ik nog een SanDisk Extreme 2TB portable inmiddels via Amazon 'Black Friday' actie heb besteld, zie foto 13.

SanDisk Security

Ik gebruik het niet, maar kan best indenken wie bedrijfsmatig bezig is, dit wel gebruikt.

Opberg | Case (update 2022-01-17) foto 6

Jammer dat het niet standaard bij geleverd wordt, ik hecht daar waarde aan is een opberg systeem om het te vervoeren, oke het formaat is al superhandig, maar heb ook mijn portemonnee en mijn mobieltje in mijn zakken, past daar ook nog deze in? Ik ben een koffertjes freak en in mijn andere reviews zul je zien dat ik regelmatig een passende opberg systeem zoek voor vervoer en net als een vrouw haar tasje heeft, heb ik mijn meer mannelijke compacte Thule rugzak tas, om alles mee te nemen zoals mijn 10 inch tablet, TomTom-navigatie, koptelefoon, powerbank, lunch pakket etc. Op foto 6, 7 en 8 zie je wat bij de bekende Ali-E Chinees aangeschaft is en voor die prijs hoef je het niet te laten.
Hij past er mooi in, hoesje is verhard, rits iets smeren, Het flapje beschermd tegen krassen en in het mini 'koffertje' is het nog steeds compact. Heb er 5 weken op moeten wachten, maar was wachten waard, voor minder dan je in Nederland een pakje kan laten bezorgen.

Ook te gebruiken op een tablet (foto 9 en 10 )

Je hoeft niet altijd je PC of Laptop te gebruiken, met verloop plug of als je al een usb-c aansluiting op je tablet hebt zoals op mijn Samsung Tab S6 lite kan je makkelijk bladeren, muziek afspelen, foto's of video's bekijken. Ook op tablet moet eerst software matig ontkoppelen bij verwijderen, net als bij Windows

De perfecte 'afspeler' voor mijn NVDIA Shield TV Pro

Sinds 26 oktober 2022 heb ik een NVDIA Shield TV Pro streamingbox voor de streamingdiensten, online gaming maar ook om mijn zelf gemonteerde films goed te kunnen afspelen, data snelheid in grote filmbestanden is essentieel en speelt hier een grote rol in (NVDIA Shield TV Pro review is nog in de maak, verzamel mijn ervaringen nog in doc, zodra daar voldoende praktijk ervaringen in zijn, komt de review hier op Tweakers)
De SanDisk is echt fantastisch hier in, zelfs grote 4K opnamen of grote in HDTV formaat montages (15 min = 10 Gb), speelt hij naadloos af zonder buffers.

Mijn PC is een aangepaste occasion
Lenovo ThinkStation S30 (RFCG1MH): 32 Gb Ram | GTX1650 4 Gb. (foto 4)
SSD Systeemdisk, 2x Sata HDD's (die laatsten worden tzt vervangen door interne 2 SSD's
De WD en de SanDisk liggen op de PC op een dikke rubber mat

Update aankoop Black Friday 2022

40 euro goedkoper dan destijds bij Coolblue vorig jaar, dat liet ik niet liggen, blijft nog steeds een hoop geld, maar deze goedkopere kans laat ik niet onbenut. Mijn beleid in backup is dat ik altijd een kopie schijf heb en hier had ik er nog maar één van en volgende week woensdag, dus ook twee!

De ervaring tot op heden is nog steeds zeer positief, het gemak van het formaat, de stoot bestendig want hij is al twee maal gevallen. Het bijgeleverde data snoertje was al wel gesneuveld (draadbreuk, is ook veel te kort), maar die heb ik allang vervangen voor een langere - betere '100' watt 1 meter usb-c <> usb c kabel.

Bij de AliChinees tweede hoesje en meteen 2 data kabels mee besteld (foto 14 ) O-)
Hoesje was nu ook goedkoper dan vorige keer ... zal de graanprijzen weer zakken :P

Heb jij ook een Sandisk Extreme Portable SSD V2 2TB Zwart?