Scythe Katana 775 SCKTN-775 (Socket 775) Review

Rutte 30 juni 2006, 1.010 views

Scythe Katana 775 SCKTN-775 (Socket 775)

Pluspunten

• Koelvermogen

Minpunten

• Vreemde koelpasta
  • geluidsniveau op full-speed

Geluidsproductie (min) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik heb de Sythe Katana gekocht na een goede review van deze koeler op tweakers.net. Toen ik de koeler binnen kreeg zag de doos er erg klein uit, maar toen ik deze open maakte kwam er toch een vrij forse koeler uit tevoorschijn. Mijn eerst indruk was erg positief, de koeler was kant en klaar, en hoefde niets op of aan gesleutteld te worden. Ik heb voor deze koeler gekozen omdat deze erg goedkoop was (19,50 met gratis verzendkosten bij B&G computers, en omdat een vriend van mij de Arctic freezer 7 Pro heeft en niet echt te spreken was over de geluidsproductie van dit apparaat.

Installatie was erg makkelijk, heel simpel de koeler er op zetten, 4 keer klikken en klaar is kees. Het enige nadeel is de koelpasta. Deze zat in een vreemd klein zakje, was wit en zag er niet echt veelbelovend uit. Ik heb voor de zekerheid maar wat pasta gepakt die ik zelf nog had liggen.

Het koelvermogen van de koeler is goed te noemen. Op idle haalt hij 10 graden lager dan de stock koeler, en loaded een verschil van 3 graden.

Over de geluidsproductie van deze koeler ben ik iets minder positief. Maar dit komt waarschijnlijk door het feit dat ik hem alleen nog maar op full-speed heb gehoord. Om één of andere reden lukt het mij niet om de rpm van deze koeler omlaag te krijgen met speedfan(dit komt waarschijnlijk door mijn moederbord). Ik ben daarom ook van plan om er maar een zalman fan mate 2 op aan te sluiten om te kijken of ik het geluid wat omlaag kan krijgen. Ik heb overigens in andere reviews gelezen dat deze koeler bijna onhoorbaar is op laag toerental, vandaar dat ik toch een "goed" beoordeling geef.

Prijs: ¤19,50 is een prima prijs voor wat je krijg, het is natuurlijk geen Zalman, maar de prijs-kwalitet verhouding van dit apparaat is absoluut "goed" te noemen.

• Asus P5RD2-VM
  • Intel Pentium D805 @ 3,2 GHZ
  • Antec Lifestyle Sonata 2
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Scythe Katana 775 SCKTN-775 (Socket 775)?

Ik heb zelf de koperen versie van de Scythe Katana, en die koeler is iedere cent meer dan waard!

En de koelpasta die erbij zat gebruik ik niet, gewoon arctic silver gebruiken ;)
Aangezien je een Asus moederbord hebt: Kun je in BIOS niet Q-fan inschakelen? Dan gaat de fan een stuk langzamer draaien (werkt erg goed), maar nog wel snel genoeg om voldoende te koelen.