Death Stranding

€ 19,95
Specificaties PlayStation 4 • Actie, Avontuur • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Death Stranding Review

linksquest 24 december 2021, 217 views Product gekocht

Death Stranding

Pluspunten

• Goed verhaal.
  • Grafische een plaatje.
  • Goed passende muziek.
  • Zet je soms echt aan het denken.
  • Goede sfeer.
  • Prachtige filmpjes.

Minpunten

• Gameplay kan eentonig zijn.
  • Verhaal laat soms op zich wachten.
  • Niet voor iedereen weggelegd

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Als je aan Hideo Kojima denkt, dan denk je meestal aan de Metal Gear Solid games, na zijn ontslag bij Konami is Hideo op zichzelf begonnen met een compleet nieuw project. Met financiële hulp van Sony en met de Engine van de Nederlandse Guerrilla Games is dit project gerealiseerd en is Death Stranding tot leven gekomen.

De game werd flink gepromoot en ook de hype was goed aanwezig, nu is de vraag, was dat terecht? Die vraag vind ik persoonlijk moeilijk te beantwoorden, want niet iedereen zal deze game waarderen. Dit komt vanwege de stijl gameplay waar Hideo Kojima bekent om staat, en daar is niet iedereen fan van. Ikzelf houd wel van een goed verhaal dat rustig heel bizar mag zijn, en daarom valt Death Stranding ook goed bij mij in de smaak, de gameplay is misschien wel wat eentonig, maar als je daar doorheen kijkt en van de sfeer geniet, dan is het best een sterke game.

Verhaal

Het verhaal van Death Stranding is misschien op papier wat simpel, maar dat is het zeker niet. Het gaat om onzichtbare geesten die ronddwalen, deze veroorzaken gigantische implosies in steden door deze weg te vagen en zo mensen naar het hiernamaals te slepen. Deze geesten hebben ervoor gezorgd dat de wereld aan het vergaan is, en ook Amerika waar jij je verhaal doet spelen. Je speelt als Sam 'Porter' Bridges en leeft dus van het rondbrengen van vracht, dus een soort post bezorger. Samen met je BB probeer jij als laatste wens van de President Amerika weer heel te krijgen. Een BB is een pasgeboren baby, deze afkomstig zijn van een draagmoeder. Deze nauwelijks volgroeide baby’s kunnen de BT's, of te wel de geesten, waarnemen. BB’s worden in een doorzichtige cocon geplaatst, als een soort van draagbare baarmoeder. De navelstreng van BB is verbonden aan de antenne die jij, net als andere Porters, op hun schouder dragen. Hierdoor ben jij in staat de BT’s te zien en kun je hiervan vluchten mocht dat nodig zijn, of in het extreemste geval proberen uit te schakelen.

Gameplay

Ik noemde het al eerder, maar de game bestaat voornamelijk uit het bezorgen van goederen en er zo voor te zorgen dat punten weer met elkaar samen werken. Nu klinkt het niet zo spannend, maar proberen de goederen in goede staat te bezorgen is toch lastiger dan je denkt. Tijdens je reis vind je vaak ook verloren vracht van andere Poters, die kun jij weer hergebruiken om ze weer extra voorraad te krijgen. Met voorraad kun je extra vervoermiddelen maken, stroom punten of wegen mee aanleggen, dit hoef je als je wilt gelukkig niet alleen te doen, hier kom ik nog later in de review op terug. Er zitten soms ook wat flashbacks in het spel, die toch voor een beetje afwisseling zorgt in het spel, zo ga je 3x terug naar het verleden, wat altijd een oorlog blijkt te zijn.

Je energie en de gezondheid van BB moet je ook in de gaten houden, zo mag BB niet te veel stres hebben, door regelmatig rust te nemen, zoals bijvoorbeeld te slapen of door een douche te nemen, helpt je Sam al enorm, slapen helpt tevens ook BB. Sam maakt ook gebruik van Energie dranken, bij release waren het blikjes Monster Energie, maar die hebben ze later merkte ik tijdens het spelen veranderd naar een onbekend merk voor mij. Het was best grappig om te zien hoe Sam soms 4 blikjes Monster Energie wegdronk, of van die speciale insecten als maaltijd nam.

Uitrusting

Je uitrusting is een belangrijk punt in Death Stranding, je moet voor je op pad gaat goed overleggen wat je gaat meenemen en hoeveel je gaat meenemen. Zo moet je overwegen hoeveel touw, ladders, wapens en bloed je mee wilt nemen. Bloed moet ik misschien nog even toelichten, jouw bloed en geloof het of niet, je ontlasting, kan namelijk gebruikt worden tegen het bestrijden van BT’s. Zo is je bloed een soort van munitie en je urine een soort van afleiding. Ikzelf heb alleen mijn bloed gebruikt de en de rest eigenlijk niet. Extra schoenen zijn vaak ook wel nodig, want ook schoenen slijten gewoon in deze game, dus dat in de gaten houden is ook van groot belang. Spullen die je momenteel niet nodig hebt maar wel wilt bewaren, kun je gelukkig in je locker opslaan.

Samen werken

Ik noemde het al in Gameplay, je kunt als je dat wilt ook met andere spelers samen werken, wat zeker een leuke meepakker is. Zo kun je gebruik maken van laders en klimhaken van spelers die al in dat gebied zijn geweest, dit is handig en bespaart weer materiaal die je moet meeslepen. Maar door samen te werken kun je ook samen aan een wegen werken, waardoor je sneller van a naar b kunt reizen. Door samen eraan te werken krijg je de wegen sneller klaar en hoef je niet alle grondstoffen zelf te verzamelen, erg handig deze functie, vooral omdat het een optie is, dus je kunt ervoor kiezen om hier geen gebruik van te maken. En mocht je er gebruik van maken en het waarderen, dan kun je ook nog eens een Like achterlaten, iets dat wel een grappige toevoeging is.

Grafisch

De kracht van Death Stranding ligt hem naast het verhaal ook in het grafische gedeelte, het spel en vooral die filmpjes zijn extreem mooi gemaakt, maar ook het acteer werk is van grote klassen. Met acteurs Norman Reedus, Mads Mikkelsen, Margaret Qualley en Léa Seydoux heb je gewoon een top cast. Ook de muziek is erg pakkend en goed uitgekozen voor deze game, gewoon prachtig, zoals bijvoorbeeld dit liedje van BB die op het einde gedraaid wordt.

Death Stranding is een game die misschien eentonig weg speelt, maar een mooie sfeer heeft. De kracht zit hem dan ook in het verhaal, die soms even op zich laat wachten. Je moet op bepaalde punten even doorzie zure appel heen bijten om van dit spel te kunnen genieten. Uit eindelijk vond ik het spel meer dan waard, ondanks dat ik zelf ook wel moe werd van het bezorgen van pakketjes. Hideo Kojima staat bekend voor zijn aparte spellen en Death Stranding is niet anders, je moet een liefhebber zijn van dit soort games anders vind je dit helemaal niks. Voor mij zeker een game die ik ooit nog eens een keer wil spelen.

Heb jij ook een Death Stranding?