Athom Homey Pro

€ 397,-
Specificaties Max. 50.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Pro Review

Mobje 18 december 2021, laatste update op 18 augustus 2022, 1.791 views Product gekocht

Athom Homey Pro

Waardeloos apparaat slechte prestatie en slechte support.

Pluspunten

• Oogt mooi
  • Belooft veel

Minpunten

• Doet weinig
  • slechte ondersteuning
  • Werkt met veel dingen niet

Kwaliteit Score: 1
Ik kan er heel kort over zijn.

Dit product is bij langend niet af.
Het beloofd van alles en doet uit eindelijk niks.
Ook de support van Homey is beneden maats, de klantenservice wil niet eens een keertje de moeite nemen om je telefonisch te woord te staan. Als je het product terugstuurt omdat het niet goed werkt krijg je het binnen 4 werkdagen terug zonder inschrijving van hoe en wat, dat moet je dan maar zelf bij de winkel gaan navragen waar je hem hebt gekocht.

Ook is men er een ster in om te zeggen dat het niet aan Homey ligt terwijl de problemen al jaren lang bekend zijn.
Als men denkt dat het aan een app ligt ben je al helemaal klaar want daar heeft Homey niks mee te maken, dus verwacht geen kwaliteit van dit product. Niet qua service of werking. Laatste opmerking was dat ik een flow had met 12 stappen had en dat dit wel erg veel zou zijn. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord en voor bijna 400 euro verwacht ik zeker flows te kunnen schrijven die wel 100 stappen kunnen afwikkelen.

Heb jij ook een Athom Homey Pro?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Om er nog ergens een nuttige review van te maken kun je op zijn minst vertellen wat je probeerde te doen, wat voor apparatuur er niet werkte in combinatie met Homey.
Je zegt "doet uiteindelijk niks". Was het apparaat defect?

Zo is het vrij waardeloos. Voelt alsof je even je frustratie van je af wou schrijven..

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 18 december 2021 16:33]

@Felyrion Ik denk dat je teveel in detail wilt gaan maar goed.

Ik heb duidelijk laten weten dat de ondersteuning vanuit Athom slecht is en dat maakt het voor mij een slecht product. Omdat er niks werkte ben ik niet verder gegaan met investeren van tijd en geld, voor mij een logische keuze. En negatieve ervaringen gaan altijd gepaard met frustraties net zoals goede ervaringen met blijdschap.De meerwaarde van wat jij misschien ervaart als frustratie is dan nieuwe mensen die onderzoek doen zich toch nog eens kunnen bedenken voordat ze er eentje aanschaffen.

Problemen die ik heb met Homey
1.Volgens Homey is een flow van meer dan 12 stappen veel te groot.
2. Homey support wil niet met je praten enkel rare email antwoorden geven meerdere pogingen om iemand telefonisch te spreken werden niet gehonoreerd.
3. Na het melden van meer storingen werd er zelfs niet meer gereageerd op e-mails

4.1 Aqara apparaten stoppen spontaan met werken opnieuw toevoegen lost het probleem dan weer voor een paar dagen op.
4.2 Tuya schakelaar en smart plugs werken ineens niet meer, echter nooit problemen vanuit de Tuya app.
4.3 Het zogenaamde direct koppelen met Homey werkt niet of zeer omslachtig waardoor je toch voor elke merk weer een eigen bridge erbij moet kopen (Iets wat niet nodig moest zijn want Homey kon het allemaal)
4.4 Na mijn klachtomschrijving dat het na een week stopt met werken krijg ik het ding terug van Homey als er effectief 2 dagen zijn geweest om het ding in ontvangst te nemen te testen en terug te sturen. Ze hebben dus nooit die klacht kunnen reproduceren want die blijft wel een week weg.
4.5 De kleurstelling van de interface is zo slecht dat ik een gesproken YouTube filmpje moest kijken waaruit blijkt dat er ergens in je scherm een vage tekst verschijnt waarop je moet drukken tijdens de restore. Het gebruikt van witte achtergronden en pasteltinten (lichtgrijs) als knoppen werkt niet echt lekker. Het blijkt dat er dan meer gebeurd als je muis er overheen gaat maar als je die optie al niet ziet dan gaan je muis er natuurlijk ook niet overheen.

5. Een backup terugzetten resulteert in flow die kapot zijn omdat apparaten niet meer worden herkent.
6. Na elke software update gaat er wel iets stuk waarvan Athom zegt dat het niet aan Homey ligt, zoals de plaatsbepaling om te zien of mensen thuis zijn of niet.
7. Je automatische backups online dat zijn er 7 die dus rouleren naar oudste eerst. (Heb je dus niks aan als je echt eens een probleem hebt)

8. Ook wat ik uit het verleden heb opgedoken dat Athom ineens denkt dat je een apparaat niet meer moet supporten (dat is tegen de ethische regels voor het ontwerpen van domotica) Dat moet lang mee kunnen gaan.
9. Geen controle op Homey App Store dus als het (misschien aan de app ligt) wordt het probleem daar neergelegd in plaats van een kwaliteitssysteem te hebben om apps te accepteren of te weigeren.

10. Er wordt zoveel veranderd in de Homey updates dat er altijd wel een app is die niet meer werkt na een update van Athom.

Ik vind Homey op zichzelf een aardige ontwikkeling maar niet iets waar je 400 euro vor neerlegt.
Ik denk dat detail nodig is. Stel dat ik zo'n apparaat wil kopen en ik lees "er werkte niks" terwijl anderen hem goeie reviews geven, dan ga ik je review links laten liggen als er niet in staat wat of waarom ;)

Je verdere toelichting maakt het in ieder geval wat duidelijker, dank daarvoor.
@Felyrion Ik begrijp ook jouw visie op dit verhaal.

Het blijft voor mij een vast gegeven dat als klankondersteuning na aankoop slecht is het voor mij per definitie een slecht product is.

Het blijft ook jammer om te zien uit eerdere reviews vanaf 2019 al dat de meerderheid vind dat het product niet af is en te duur is. Ik heb zelf ook weinig hoop voor die nieuwe online versie die ze hebben uitgebracht dat is in verhouding nog duurder en kan zonder bijbetaling nog minder. Verder laat ik het hierbij.
Je tekst voelt meer aan als een klacht dan een review. De door jouw genoemde issues heb ik gelukkig geen last van gehad en mijn ervaring met de Homey Pro is wel goed. Het is wel handig om vooraf te bekijken welke merken een bridge vereisten, dit ligt in de basis niet aan de Homey, maar aan de fabrikanten van de sensoren etc.

[Reactie gewijzigd door googol101 op 19 december 2021 13:17]

@googol101
Ik ben geen digibeet ofzo. Ik heb die Homey juist gekocht omdat die al die bridges overbodig maakte. Er ruim 4 maanden vooronderzoek in gegaan voordat ik besloot om hem te kopen en daarnaast heb ik ook bij iemand anders een Homey Pro kunnen zien werken en kunnen proberen. nogmaals het is geen klacht maar een slechte ervaring. En jij doet vast niet wat ik doe met mijn setup dus vandaar dat je misschien mijn problemen niet ervaart, dat maakt ze nog steeds niet minder waar. Wat ik ook opvallend vind is dat een groot aantal dingen die ik aanhaal al sinds 2019 schijnen te spelen en dus ook nooit zijn opgelost.

Dus een slecht product.
Ik sluit me erbij aan dat Homey pro niet zijn 400 euro waarmaakt.
Ik gebruik Homey nog wel maar merk dat ik nieuwe automatiseringen toch op HomeAssistant invoer

-Flows zijn niet overzichtelijk en out-of-the-box slecht te bugfixen.
-Away/Homedetectie is waardeloos zowel op Android als IOS
-Ik herken ook de houding van Athom mbt Apps van derden
-Homey is geen open ecosysteem. je krijgt geen toegang tot de core en kunt hier ook niet zelf wijzigingen in aanbrengen.
-Dat er uberhaubt een "community store" nodig is druist in tegen alles wat Homey belooft te zijn
-Homey loopt regelmatig vast/vertraagd en daardoor al mijn verlichting al overgezet naar HomeAssistant
*Het is ongelovelijk irritant als je de gang inloopt en het licht pas 8 seconden later aangaat
-Homey kent geen gebruikersrechten anders dan "user" of "admin". ik kan niet personen specifieke toegang geven tot apparaten of flows
-Homey heeft geen fatsoenlijke dashboard functionaliteiten. (smaken verschillen)
-HomeKit ondersteuning is oneindig in beta (en terecht want highly unstable)
-Google Home ondersteuning is alles of niets. terwijl ik een heleboel apparaten niet wil delen met Google Home (en het daar moet oplossen door apparaten in een verborgen huis te plaatsen)

Laat me niet beginnen over de mooie onboard functies/fysieke eigenschappen:
-Zigbee heeft een eigen processor waarmee maximaal 20 apparaten direct verbonden kunnen zijn (ook met meer dan voldoende lampen als router is dit een waardeloze implementatie. ondanks vele beloftes shiet de hardware tekort en zal dit nooit met software kunnen worden opgelost.
-Zwave antennes behoeven eigenlijk een antenne-mod (400 euro? en dan moeten modden?)
-IR Ondersteuning is minimaal. Er wordt na 2 jaar eindelijk wat aandacht aan gegeven, geen externe IR blaster mogelijk.
-WIFI alleen 2.4ghz en bekabeld helemaal niet mogelijk
-Spraakherkenning is helemaal niet meer mogelijk (mis ik persoonlijk niet)
-Speaker: klinkt waardeloos en hol.
-Vormgeving zal vast een enkeling aanspreken. ik vind het een sta-in-de-weg en heb hem in een kast gezet
-Voeding kun je na 400 euro hebben te uitgegeven alsnog los kopen. de meegeleverde voeding zorgt voor stabiliteit problemen. (overigens een USB-MINI aansluiting!)

Met bovenstaande hoop ik mensen in twijfel toch te overtuigen voor een duik in het diepe en een ander platform te kiezen.
@horstefan
Dankje voor deze reactie.
Ik hoop inderdaad dat mensen hierdoor een beter beeld krijgen waarom het een slechte investering zou zijn. Ik zie dat je Home Assistant als alternatief hebt, ik zal daar ook eens naar gaan kijken.

Mijn mening is dat knutselen leuk is maar dat dit wel degelijk grenzen heeft. De belangrijkste les hier is denk ik dat dit produkt en deze fabrikant de gewekte verwachting(en) en belofte(s) niet waarmaken.
Dit mist alle kenmerken van een review.. Misschien dat je hem even kunt herzien en onderbouwen (en niet alleen in de reacties), met wat screenshots?

Ik ben Homey gebruiker sinds dag 1 (al jaren nu) en heb zat problemen gehad waarvan achteraf 90% niet aan homey zelf bleek te liggen. De overige 10% waren kleine dingen waar, met enige creativiteit, omheen te werken is. Neem bijvoorbeeld de hoeveelheid acties in een flow, die jij ook noemt, dit los je snel op door flows aan elkaar te chainen. Alles opknippen in kleine mini-flows en de boel op die manier aan elkaar koppelen.

Verder lees ik hierboven een hoop dingen die een kwestie zijn van de specificaties lezen, sommige dingen kunnen inderdaad niet of passen niet.
Hoe is dit geen review?
Een review vertelt je over iemands ervaringen met een ding of dienst. En (mede) op basis van de er reviews beslis je of het ding of dienst op de shortlist moet komen voor jouw aankoop.

Ik ben op zoek naar een ecosysteem voor al mijn smart-geschakelde apparaten en sensoren. En als ik hierboven lees van @Mobje en @horstefan dan valt de Homey Pro definitief van mijn lijst af.

Dus een prima review en dank aan de auteurs!

Als je bedoelt dat er uitgebreide verslaglegging moet zijn over hoe snel het ding geleverd werd en dat die meneer van UPS zo vriendelijk was en dat er allemaal foto's van de unboxing bij moeten zitten.... Boring!
Alsjeblieft niet zeg, dat heeft totaal niets met de ervaring van het product zelf te maken.
Update:

Ik begon mijn review met
Ik kan er heel kort over zijn.
Dit product is bij langena niet af.
Inmiddels is er een ontwikkeling geweest voor "Advanced Flows". Dus kennelijk heeft men erkend dat het apparaat tekort schoot in de mogelijkheden. In de community waren ook al lang projecten voor object georiënteerd programmeren gestart. Dit betreft model (2016 - 2019)

Ik heb het in werking gezien en het oogt niet onaardig.
Ondanks dat alles vind ik de interface nog steeds meer 'eyecandy' dan dan toegevoegde waarde.

Toch de opmerken dat Athom raar denkt over deze ontwikkeling van Advanced Flows.
  • Deze add-on moet je extra aanschaffen als bestaande eigenaar.
  • Het lijkt wel een soort opvoerkitje of reparatie want de Advanced flows zitten vast aan je Homey.
Dus Homey verkocht en nieuwe Homey aangeschaft betekend weer betalen voor Advanced flows. Bij reparatie moet je contact opnemen met Athom, ik hoop dat dit betekend dat de licentie wordt overgezet.
Als je een Add-On koopt gaat dat meestal om een gebruiksrecht, waarom mag je dat recht dan niet overdragen?

[Reactie gewijzigd door Mobje op 18 augustus 2022 17:39]