WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart

€ 91,25
Specificaties 4TB 2.5" HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart Review

LucW2 17 december 2021, laatste update op 18 januari 2022, 1.096 views Product gekocht

WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart

Poepie snel tegen zacht prijsje

Pluspunten

• Scherp prijs
  • usb 3.0
  • geen aparte voeding nodig
  • mooi compact

Minpunten

• installatie software werkt niet (bij mij)

Mobiliteit Score: 5
Ik ben een data verslinder met beperkt budget,
dus ik zoek altijd het beste compromis, de balans van kwaliteit en prijs.

Eerst even uitgebreid uitleggen waarom ik zoveel data verslind
Sla dit over als je het niet wilt weten, maar het geeft wel een inkijkje in mijn digitale DJ wereld en Video bewerking, ik onderbouw alles met internet linken, zodat je kan controleren dat ik geen wartaal uitkraam.

Ik ben radio DJ (EL-Jay) in de Psytrance en voorheen ook in de reguliere Trance. Daarnaast werk ik ook non-profit voor een Amerikaans platenlabel (Geomagnetic Label Group met o.a. Ovnimoon, Goa Records, Digital Drugs Coalition en daar zitten nog tien meer sublabels in) daar stel ik voor hun de VA - GoaTrance PsyStoned albums samen vanuit de Albummix, die weer onderdeel uit maakt van mijn PsyStoned radioshow op DI elke eerste zaterdag van de maand. Genoeg zelfpromotie (alles is non-profit) dus bij mij gaat heel veel data, dag in dag uit in ontvangen en versturen, daarnaast nog mijn eigen website UrDance4u met gratis streaming op 320 kbps kwaliteit.

Veel promo's van platenmaatschappijen komen via de emailbox binnen (Nano Records, Iono Music, Pharmacy Music, Crotical Overload etc) en dan de vrije toegang die ik heb in de Geomagnetic Label Group releases sheet) die platen beoordeel ik en download wat ik denk te gaan gebruiken. Daar worden weer radiosets of albums van samengesteld. Alles is puur onbetaalde hobby, waar ik geen inkomsten uit genereer, maar wel professioneel in opzet. Doe dit digitaal vanaf 2008, daarvoor een vinyl-nerd.

Op mijn server staat zo'n 2 Tb aan ruim over de 1000 radiosets opgeslagen, die ik host bij Dreamhost (USA) destijds een prijsbreker host waar alles 'unlimited' was en daar geniet ik al 11 jaar voor zo'n 110 euro per jaar mijn serverdeel waar ook de data bandbreedte in zit van de 10 sets die via mijn website op de playlist staan. Mijn dochter is webdesigner en mijn schoonzoon webingenieur zorgen goed voor mijn website en is goed dichtgetimmerd op veiligheid, geen tags, geen cookies, geen banners, internet zoals het ooit bedoeld was en ik hou het zelf bij.

Veel backups maken, met het veilige gevoel dat mijn server mijn eigen cloud is, maar daar staan alleen de sets op.
Ik mix ook digitaal, eigenlijk alles is digitaal en dus in het verleden heel veel externe harddisks versleten en het is ook een beetje de eigen ervaring waarom ik weer voor WD kies. Die doen het nog steeds en wat daarvan kapot ging is nog altijd op garantie of coulance buiten garantie vervangen of gecompenseerd. De kruidenier moet natuurlijk jou wel kennen als goede klant, belangrijk in service verlening.

Ik heb hier een doos vol (foto) met externe HDD's veel kapot, sommigen af en toe, maar gelukkig nog van veel platen backups in DVD data opslag gebrand, die blijven goed. Vanaf 2008 tot op heden heb ik al 7 Tb nodig om al die platen veilig op te slaan, al die platen heb ik als promo's gratis verkregen, dus moet ik ze veilig opslaan om het vertrouwen van de platenlabels niet te beschamen. En dan heb ik ook nog een video hobby van mijn reizen op de motor, motorscooter, vrachtwagen, auto, drone, fiets en binnenkort ook een dikke quad ... dat gaat nog harder in data, 100 mb per minuut in mp4. Vijf actioncams (GoPro en Contour), twee (Mio) dashcams veel opslag daarin.

Twee WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart besteld bij CoolBlue

Ik kan alvast vooruit voor alles in de Psytrance, maar zal nog eén bij moeten bestellen wil ik alle platen (7 TB) opslaan, meesten zijn in WAV formaat dus dat tikt goed aan in data omvang.

De andere zijn voor de mp4 video opslag en alles wat ik nog zelf van internet opneem (heb daar een betaalde software voor) om de vier facebook groepen die ik beheer (2 zijn over Kroatië Istrië bezienswaardigheden) de data op te slaan.

Kwam netjes binnen 24 uur via de post, kastje en kabeltje.
De installatie software die er opzit, snel eraf gehaal want die loop bij installeren gewoon vast bij 18% en wat heb je er aan, ik werk al jaar en dag met Total Commander als tool in bestanden verwerking, ooit Norton Commander, toen Windows Commander en nu al heel lang met Total Commander, éénmaal een key licensie gekocht en die werkt nog steeds met nu al versie 10. Met deze als bestanden tool en verwerker heb je niks anders nodig en 10x beter dan die eigenzinnige Microsoft verkenner.

Gisteren alvast begonnen en dat gaat rap was mijn eerste indruk, echt rap en 100 MB per seconde is voor mij voldoende, op het ene scherm Total Commander met de externe HDD's en op het andere scherm speel ik een kaart spelletje of surf wat op internet, zo is het prettig wachten op bestand overdracht. (PC is een i7 met 32 Ram)
Het kabeltje voor de aansluiting op de harddisk luistert heel precies (foto 4) op de foto doe ik het fout, moet kabeltje omkeren, daar mag WD wel wat meer aandacht aan besteden, het gaat er niet makkelijk in.
Maar totaal genomen, gaan de handmatige data opslag lekker snel. De disk gaat netjes uit als hij inactief is. Ik heb niets gehoord aan geluid tijdens data verwerking.

Backup Update 2022-01-18 (foto 5)

Een Sandisk Extreme 2 Tb is aangeschaft voor alleen essentiële data uit de WD's en heb ook 2 ex-interne SSD's van elk 250 Gb uit mijn voormalige PC's met een usb-3 adapter (met voeding) (foto 6) voor als backup van backup

Ik vind het een aanrader uit mijn ervaring en dat WD langer in 'leven' blijft dan andere merken die ik heb gehad als Lacie, Seagate, Iomega, Intenso.
Maar wie ben ik?

Heb jij ook een WD Elements Portable USB 3.0 4TB Zwart?

Vraag & Aanbod

@LucW2 misschien eens tijd voor een NAS i.c.m. je externe hardeschijven? Afhankelijk hoe portable de data moet zijn kan je ook de grotere broertjes overwegen bij Western Digital (of een ander merk for-that-matter) en dan gaan voor de 10TB+ externe harddisks. Die zijn wel 3.5'' en hebben een aparte voeding. Dus net wat bulkier wat het portable stuk wellicht wat minder interessant maakt voor je.

Als je de goed open houd vind je soms al de 14TB disks voor nog geen € 250,- weet ik uit eigen ervaring. :)
Dank je voor je advies,
Ik heb wel eens een NAS overwogen, maar ja mijn budget is erg beperkt. Met nog een 4TB heb ik alweer voldoende met totaal 14 Tb (3x 4 en 1x2), wat ik aan data opslagruimte nodig heb.
Luc, goed van je om data-opslag erbij te kopen, je kan niet genoeg hebben.

Denk ook eens over backup's na, want eenmaal een gecrashte schijf, daar wil je niet aan denken maar zoals je al schreef in je goede en leuke review, geld moet er wel voor zijn.

Grt. Sander...
Wel mooi zo'n harddisk van 10 tera maar wat als zo'n pestding het begeeft, heb er ook 1 van 10Tb. maar heb voor de zekerheid 2 van deze erbij gekocht als LucW2 maar dan van 5Tb. stuk om als backup te houden wat er op die 10Tb. staat.

Heb de vervelende ervaring al wat keren meegemaakt dat zo'n schijf naar de haantjes ging, dus toen ik in ee opwelling due 10Tb. had gekocht realiseerde ik mij over die hdd's die spontaan kapot waren gegaan, ook WD's

Kan het niet hebben dat ik een paar honderd films en series kwijt zou zijn dus vandaar, heb nu in totaal 62Tb opslag maar die 10Tb. is voor mij de laatdte grote, tot nu toe.
Films heb ik nog op de DVD's staan (originele), voor heen goed gevulde boekenkast, nu in een opbergkoffer, zonder de doosjes.Ik brand nog steeds data DVD's, heb nog een aardige voorraad Philips DVD-R's, dus er is een backup kopie.
Ja ik weet het, ook WD's gaan een keer stuk, ik hou nu vervanging termijn van 3 jaar aan.
Of het nu een disk is van 1TB, 5TB of 10TB of nog groter. Back-up altijd je, kostbare, data!
Ja dat ben ik helemaal met je eens, deed dat al met mijn Amiga, 500 en de 4000Tower (die ik nog steeds heb en ook nooit weg zal doen) op floppies, goh wat heb ik gekopieerd en heb nog ergens 6 speciale bakken op elkaar staan met alfabet's erin waar 5/3,4 schijven nog zitten.

Met branden op dvd/cd's ben ik mee gestopt heb nu 3 aluminium kisten vol zitten, HDD's zijn voor opslag goedkoper en minder ruimte etc. etc. Grt.
Liefst zelfs dubbel. Dus twee backups. En eentje daarvan buiten de deur bewaren. Brand of inbraak is extra naar anders.
1. origineel zit op HD in de PC die elke 3 jaar vervangen wordt
2. backup op de WD's
3. essentiële data op de SanDisk externe SSD / en twee ex-interne SSD's die nu als externe SSD opslag gebruikt worden, met kopie die ik brand op DVD als data (die kosten nu de kop niet meer nu branders of DVD lezers langzaam verdwijnen door snelle usb poorten.
4. essentiële Ingepakte (ZIP) data op mijn server van mijn website via Dreamhost (New York, USA) daar heb ik unlimited opslag (zit al ruim 2 Tb op) kost 112 euro per jaar.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 18 januari 2022 09:16]