Tagan TG380-U01, 380W (ATX) Review

aex351 22 november 2006, 1.823 views

Tagan TG380-U01, 380W (ATX)

Pluspunten

• redelijk stil
  • 380w is ruim voldoende

Minpunten

• temperatuur met enkele graden stegen (niet 100% zeker)
  • de hoeveelheid kabels, kreeg mijn kast bijna niet dicht.

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Dual Fans
Voeding maakt gebruik van dual fans die load gestuurd zijn. Op het internet zie je vaak wel eens terug komen van mensen die zeggen dat het temperatuur gestuurd is, of ten iedere geval de 2e fan. Maar dat is niet waar. Ze verwarren de voeding dan met de antec smartpower 2.0. Beide fans draaien direct bij startup in mijn computer.

Geluids producitie
Heb de voeding gekocht omdat mijn voorgaande voeding teveel kabaal aan het maken was. Ik weet dus niet meer wat tegenwoordig stil word genoemd. Ik moet zeggen dat ik zeer positief ben over de geluids productie van deze voeding, is ook mede de reden waarom ik voor de tagan gekozen had.

Temperatuur
Ik heb niet veel temperatuur sensors in mijn computer zitten maar lijkt erop dat de temperatuur met een enkele graden is gestegen. Durf dit niet geheel te bevestingen omdat het nu immers zomer is en dus buiten de temperatuur ook warmer is. Had natuurlijk liever gezien dat mijn pc met enkele graden omlaag zou gaan. Maar TAGAN is van mening dat een voeding niet bedoeld is om je systeem te koelen maar om het te voeden. Koeler is iets extra's.

Watt
380w is ruim voldoende voor een high end pc. Mensen op het internet zitten elkaar gek te maken met voedingen van 600watt en weet ik het allemaal niet. En natuurlijk waarom zouden de fabricanten dat niet doen, hogere cijfers is immers een hogere prijs. Sluit niet uit dat iedereen voldoende heeft aan 380watt.

Warmte Productie
Ook goed, als de pc een tijd aan staat voel je het wel een beetje door de behuizing heen door je hand erop te houden. Maar echt een ramp vind ik niet.

Toekomst
Er zitten genoeg connectoren (kabels etc) aan de voeding om er een tijdje op vooruit te kunnen. Qua wattage worden computers ook alsmaar zuiniger (denk aan Pentium Core) dus ik verwacht dat ik een ruime tijd met deze voeding op vooruit kan. Zitten ook 2 sata connectoren aan plus pci-e en een vga aansluiting.

Overige
Bij de voeding zaten behoorlijk een aantal kabels waardoor ik bijna mijn kast niet dicht kreeg. De lengte van de kabels waren ook goed, misschien iets te lang, maar zeker een voordeel. Behuizing ziet er ook prima, zwart, uit alhoewel het mij weinig uit maakt gezien ik het in een kast stop en en verder niet naar kijk. Voeding heeft geen scherpe randen of iets dergelijks.

Heb jij ook een Tagan TG380-U01, 380W (ATX)?

Even nog over dat ' 380Watt meer dan genoeg is'. Als je op Internet zoekt naar PSU calculator dan kun je precies berekenen hoeveel Watt je minimaal nodig hebt voor een config.. in mijn geval 513 Watt, dus daarom een 550Watter van een goed merk.

Zoals eerder aangegeven,.. 'kort door de bocht' -opmerking.
Das toch niet het machientje dat je in je configuratie in je profiel hebt staan mag ik hopen? Dat ding trekt nooit van z'n leven 500W!

Daarbij is het het theoretische maximum wat je berekend met die calculator. Dat ga je IRL nooit halen.
Goede survey :)

Kabels zijn inderdaad altijd in ruime mate aanwezig bij voedingen van Tagan. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook de easycon versies waarbij je overbodige kabels eraf kan halen.

Ik heb zelf de TG480-U22 en ook die heeft teveel kabels maar gelukkig is mn kast wel groot genoeg. Dat de voeding best wat warmte genereerd is inderdaad zo. Waarschijnlijk is dat zo omdat de fans temperatuurgestuurd zijn en pas hard gaan draaien als het écht nodig is. Maargoed de mijne blijft binnen de grenzen van redelijkheid dus ik vind het niet zo erg.

Overigens heb ik de 480W versie gekozen gewoon om wat meer over te hebben. Dan kan ie het allemaal makkelijk aan en doordat hij minder belast wordt blijven die fans ook langzaam draaien = lekker stille voeding. :)
Ik ben het zeker met je eens dat mensen een beetje aan het doordraaien zijn met 'hoeveel vermogen er wel niet nodig is' en dat 380W in heel erg veel gevallen ruim voldoende is, zeker bij een kwaliteitsvoeding zoals Targan.

Maar zeker in SLI gaat dat waarschijnlijk wel tekort schieten. Denk dat het net iets te kort door de bocht is om te zeggen dat het in alle gevallen genoeg is.
Goed survey. Ik heb ook een Targan TG380-U01 met een overclockte AMD Athlon 64 3000+, Asus 7600GT, 2 harde schijven etc. Ik heb ook nog nooit instabiliteit gehad door deze voeding. 380 watt is meer dan genoeg :)
Over het kopje watt ben ik het niet helemaal eens. Ik kan niet echt zien wat je onder high end verstaat. 380 watt kan WEL te weinig zijn voor high end. Als je een beetje videokaart voor beeldbewerking gebruikt bijvoorbeeld een nieuwe Nvidea Quadro FX is het wel handig een voeding te hebben van minimaal 500 watt. Zo'n kaart vraagt ook al een redelijk zwaar systeem om netjes in lijn mee te kunnen draaien. Dus het is maar net wat je onder high end verstaat. Maar ik ben ervan overtuigd dat voor een redelijke game pc het meer dan genoeg zal zijn. :Y),
Voor de rest mooie survey.
"en dus buiten de temperatuur ook warmer is"
Een temperatuur heeft geen temperatuur, je gebruikt nu 'n foute samentrekking van 'hogere temperatuur' en 'warmer buiten' ;)

Verder een erg nette review
niet iedereen heeft genoeg aan een 380 watt voeding,

pak een zwaar overgeklokte pentium D805 en een lekkere SLI en ook de Tagan verslikt zich.

Neemt niet weg dat je beter een 380 watt kwaliteitsvoeding kan hebben dan een 650watt van een niet nader te noemen en wel bekend minder goed merk :r
Goede survey.

Heb de 480 Watt versie. Net kortsluiting in me kast gehad door eigen toedoen, tweaker of niet }> . Allemaal rook kabels aan elkaar verkoolt. Pc snel uitgezet > een deel van de voeding kabel afgeknipt. PC weer aanzetten en werken :D. Dat is nog eens een voeding die met kortsluiting overweg kan!!!
Ik heb ook de 480W versie, het is een supervoeding, stabiel, sterk en je hoort ze niet.
Ze steekt er nu bijna 2 jaar in en ik heb nog nooit problemen gehad, zelfs met 2 kortsluitingen die ik zelf had veroorzaakt :D