be quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm

€ 65,99
Specificaties 23,3dB bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

be quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm Review

RazortekTestpanel 10 december 2021, 1.570 views Testpanel

be quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm

De Light Wings 140 Triple Pack is een prima pack om je oude, saaie casefans te vervangen voor mooie, en ook stille exemplaren. Het licht is mooi diffuus, en stil als je even een goed fanprofiel instelt.

Pluspunten

• Mooi diffuus licht
  • Stil op 50%
  • Genoeg luchtverplaatsing

Minpunten

• Fanblades kleiner dan bij normale ARGB fan
  • Luid op 100%

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 2
Geluid (min) Score: 5

Ik wil als eerst vermelden dat ik deze set van 3 Light Wings heb gekregen in ruil voor een review van het Tweakers Testpanel.
Vergelijkingsmateriaal
Ik vergelijk deze 140mm fans met mijn Corsair LL140's, en met mijn BeQuiet Pure Wing 2 140mm's die bij mijn case zaten.
De BeQuiet Light Wings 140mm's zijn in principe de perfecte aanvulling voor de, eveneens BeQuiet, 500DX case die ik heb.
Ik had daar tot voor kort 3 BeQuiet Pure Wing 2 140mm stock fans in zitten, zonder RGB. Ook heb ik daar als front intake 2x Corsair 140mm LL140's in zitten.
De Pure Wing 2's hebben geen RGB, en deze Light Wings wel, dus perfect te vergelijken door die uit te wisselen!
Gebruikt met
Ik heb de Light Wings in mijn (nogal geRGB'de) be quiet! 500DX ingebouwd.
Hierin zit verder ook, qua RGB, een MSI RTX 3080 Suprim, AMD Ryzen 5600X onder een Thermalright True Spirit 140 Power met een TL-D14L RGB fan, 32GB aan Corsair Vengeance RGB Pro 3200, MSI B550 Gaming Edge Wifi, een Team Group Delta Max RGB SSD en wat AliExpress ARGB ledstrips.

Verpakking en installatie

Komt geleverd in een nette doos, met daarin 4 kleinere doosjes: 3 voor de fans, en 1 voor de ARGB-hub.

De fans zelf zijn te daisy-chainen, en hebben ook een 4pin PWM fanspeed aansluiting, dus per fan heb je gelijk 3 connectors om mee te dealen. De daisy-chain ARGB-pinnen komen standaard afgesloten door middel van een plastic kapje over de pinnen. Staat toch 5v op, wil je zeker afgeschermd hebben!

De installatie van de fans zelf ging voor mij vrij gemakkelijk; oude fans eruit, nieuwe erin, en de hele kabelboom naar de achterkant van de kast routen. Ik ben zelf van de filosofie dat als ik het niet kan zien het niet bestaat, dus de achterkant van mijn kast is dan ook een enorme bende.
Ik heb de Light Wings in de achterkant en bovenkant van mijn kast geïnstalleerd; allemaal als exhaust. De Corsair LL140’s heb ik voorin laten zitten.
Voor:
Na:
Voegt zeker wel wat toe!

Ik heb eerst de fans aan mijn Corsair RGB Fan LED Hub aangesloten d.m.v. ARGB daisy-chain aan de CPU fan. In principe heeft Corsair proprietary plugjes voor hun ARGB-fans, maar ik heb een verloopje om dat toch voor elkaar te krijgen. Dit werkte prima, en ik kon de fans daardoor ook goed besturen in Corsair iCue; hij ziet dat de 3 Light Wings + de CPU Fan als een extra LL140. Hierdoor heb ik (bijna) al mijn ARGB in iCue, wat het een stuk makkelijker maakt om mooie effecten te creëren. Ik zeg bijna, omdat MSI niet meedoet met het iCue festijn; daar is nog steeds Mystic Light voor nodig.

Ik heb later ook nog even de ARGB-hub getest; die werkt ook gewoon prima. Hij wordt gevoed met een SATA-voedingskabel, en heeft een ARGB-in connector.

In de doos zitten verder nog wat schroeven voor de fans, wat schroeven voor de ARGB-hub en een stukje tape, ook voor de ARGB-hub. Ik denk dat ik voor de tape ga.

Featureset

De Light Wings die ik zijn 140mm fans, wat voor mij altijd een dikke plus is; als 140mm past, waarom 120mm plaatsen?
Verder hebben ze 20 ARGB leds per stuk, wat een prima hoeveelheid is. Ter vergelijking; de Corsair LL140’s hebben er 16.
Die 20 leds zijn verspreid over vooral de voorkant van de fan, zover ik het begrijp. De light ring zelf is mooi diffuus; een voorbeeld van iets wat niet diffuus is zijn de ledstrips aan de onder en zijkant van mijn kast.
Aan de achterkant van de fan is een soort van dunne, meer strakke strip te zien. Dit is volgens mij gewoon onderdeel van dezelfde strip van de voorkant, en hebben dus niet hun eigen ledjes. Er zitten verder geen leds in de fanblades of de motor zelf; alleen in de strip om de fan heen dus. Mijn voorkeur gaat hier eigenlijk wel naar uit; het geeft een strakker effect dan als het licht in de fanblades zit. De lelijkste fan in mijn kast is nu duidelijk de Thermalright!
Verder zijn de fans aan te sturen met PWM, en maakt dat mijn leven ook gemakkelijker. Icm met bijvoorbeeld Fan Control zijn ze fijn te besturen.
Als laatste dan de ARGB-hub. Geen controller dus; het is eigenlijk een simpel dom ding dat gewoon de effecten kopieert van de input naar de 6 outputs. Om mooie effecten te krijgen zul je ‘m dus of aan je moederbord, of aan een externe (meestal USB) controller moeten hangen; bijvoorbeeld de Corsair Lighting Core. Bij Corsair is dan, zoals eerder gezegd, wel een custom verloopkabeltje nodig.

Verder nog wat filmpjes hoe het er uit kan zien in een video:

En eentje met SignalRGB, waarbij je je RGB toe kan wijzen aan een canvas (zodat dingen die in je kast linksboven zitten ook de kleur van dat canvas linksboven krijgen:

(SignalRGB ondersteund trouwens zowel iCue als MSI Mystic Light en verwanten; met dit programma kan je echt alles aansturen in 1 keer)

En dan eentje gemaakt met

Luchtverplaatsing

Ik heb de fans dus 1-op-1 vervangen met de stock Pure Wings 2, en die toen ook even vergeleken. Ze lijken best veel op elkaar; ik kan wel duidelijk zien dat de Light Wings kleinere fanblades hebben omdat er nog een ledring omheen zit. Bij deze foto is dat een beetje te zien; ik heb beide fans op elkaar gelegd. Onder zijn de Light Wings, met iets kleinere fanblades dus.

Op de datasheet zijn ok wel wat verschillen te zien; de Light Wings gaan tot 1500RPM, en de Pure Wings maar tot 1000.
Ook viel me de Air Flow / CFM op in de spec sheet; de Light Wing op 1500RPM geeft volgens be quiet zelf zo’n 56 CFM; terwijl de Pure Wings op 1000RPM 61 CFM geven! Dit is een nogal groot verschil, omdat de Light Wing 50% sneller aan het draaien is!
Het tegenovergestelde geldt voor de Air Pressure; de druk. De Light Wings kunnen 1.46 mm H2O duwen op diezelfde 1500RPM, en de Pure Wings maar 0.76mm op 1000RPM.
In de praktijk merk ik hier overigens niet heel veel van; casefans voegen stiekem niet zo heel veel toe bij mijn kast; het CPU koelblok is best dik, en die van de GPU ook. Mijn kamer is ook bij lange na niet temperature controlled, dus ik kan geen claims maken over hoe veel koeler mijn PC is.

”Benchmark”

Ik heb alsnog een klein ‘testje’ gemaakt; het verschil tussen fans uit, fans op onhoorbaar en fans op max tijdens een CPU stresstest. De frontfans heb ik uitgezet voor deze test.
De CPU-temp is nu in de winter, op idle, terwijl ik dit verhaal plaats in ieder geval ~36c idle met fans op onhoorbaar.
Tijdens een CPU-Z stresstest stabiliseert de CPU zich op zo’n 64c met fans op 50% (onhoorbaar). Met fans op uit wordt de temp 67c. Met casefans op max blijft ie steken op 62c.
Ik heb dus mijn CPU fanspeed vastgezet; als ik dat niet doe, valt me al snel op dat een paar % fanspeed van de CPU fan veel meer invloed heeft op mijn CPU temperatuur dan alle casefans bij elkaar.
Kortom; in mijn ogen voegen casefans gewoon niet zo veel toe; als ze draaien, is het meestal al okay.

Geluidsproductie

Ik kan gerust zeggen dat deze fans veel stiller zijn dan de LL140’s. Op 800RPM (~45% fanspeed) zijn ze zo goed als fluisterstil, en is mijn HDD het luidste onderdeel van mijn kast.
Als ik de Corsair LL140’s op 800RPM (~50% fanspeed) zet kan ik die duidelijk en irritant horen. Pas als ik de LL140’s op zo’n 400RPM (25%) zet, vind ik ze net zo stil als de Light Wings op 800RPM.
De Pure Wings had ik altijd op zo’n 600RPM draaien, dus ik vind ze ook iets stiller dan die.

In de praktijk zijn ze ook meer dan prima; ik heb m’n casefans meestal qua noiselevel meelopen met m’n CPU en GPU-fans; ze blijven dus altijd een van de meest stille elementen in mijn kast. Tijdens gamen gaat de 3080 Suprim aan; hij staat wel op silent, dus echt hard wordt het niet, maar het zijn nog steeds 3 kleine 92mm schreeuwfannetjes vergeleken die grote, stille 140mm reuzen.

Op 100% fanspeed zijn ze wel erg luid; ze overstemmen dan zowat de GPU fans. Met een goede

Ik zie ze hier voor zo’n 70 euro in de pricewatch staan voor een triplepack icm de RGB hub. Rekenen we toch met ~23 euro per fan. Een enkele Light Wing is te koop voor zo’n 25euro, dus klinkt een triplepack wel prima. Duidelijke concurrent lijkt me de LL140 van Corsair; te vinden voor 30 euro per fan (je krijgt bij de twinpack daarbij wel een prima RGB Controller en een RGB Hub). De QL140 zijn nog duurder met 35e per fan.
Als je goedkoper wilt kom je snel bij de Coolermaster MF140’s uit. Die hebben ook een mooie ring, en draaien ook op 1500rpm, maar zijn maar 15 euro per stuk. Ook de fans van bijvoorbeeld Gelid of SilentiumPC zijn goedkoper.
BeQuiet heeft wel, volgens de specs dan; ik heb geen dB meter; een van de stillere ARGB fans, en zijn dus niet superduur vergeleken met Corsair of Lian Li.

Voor de conclusie stel ik mij de volgende vraag: “Had ik deze fans gekocht als mijn casefans er opeens mee op waren gehouden?”. Het antwoord hierop is, met de ervaring die ik nu heb, ja.
Ze zijn eigenlijk prima vervangers voor de stock Pure Wings 2, en met het triple-pack was ik in 1 keer klaar geweest. En aangezien ik toch al naar ARGB-fans wilde, liggen deze dan zeker voor de hand.
De stilte is prima, en het mooie diffuse licht is erg mooi.

Heb jij ook een be quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm?

Ik moest ARGB opzoeken, was hier niet mee bekend, lang leve marketing: "ARGB addressable LED"
Blijkbaar gewoon bedienbare RGB verlichting. Wat blijkt, ik heb ook zo'n 3 set maar dan voor 45 euro.
Vreemd genoeg kwam mijn set inclusief een Full Size ATX kast en verzending uit Denemarken a 45 euro.
productreview: DeepCool Matrexx 55 V3 ADD-RGB 3F Wit review door Racer89
OK het is niet helemaal vergelijkbaar maar het geeft wel aan dat dit soort setjes eigenlijk te duur zijn.
Is ook, ik heb een 3pack van MetallicGear Skiron pack die geven een hele mooie RGB kleur, hebben grote blades, en koelen goed + ze zijn stil. ~42€

[Reactie gewijzigd door iNFiNiTY- op 16 december 2021 11:56]

Klopt beide ja; ook bijvoorbeeld de Gelid Lyra, Fractal Design Aspect en SilentiumPC HP Evo ARGB zijn erg goedkoop, voor vrijwel dezelfde features.
hoi,
zijn deze ook als inlet te gebruiker zonder dat dit iets met de RGB te niet doet?

oftewel in mijn case heb ik 2 bottom fans om de radiator AIO zitten die dus lucht naar binnen moeten pushen waardoor ik dus opzoek ben naar een RGB fan die dus als inlet mooie RGB heeft.

ik lees in je review dat je ze als exhaust hebt geplaatst en vraag me daarom ook af of het als inlet ook goed uitziet?

alavst bedankt!
De 'voorkant' (waar die lucht doorheen zuigt) blijft gewoon hetzelfde natuurlijk. Ik heb even een foto gemaakt van de achterkant; die ziet er zo uit: https://i.imgur.com/TzsoT9F.jpg

Een dunnere strip dus, en je ziet duidelijk wat tekst op de motor.

Voor de vergelijking: De Corsair LL140's zien er zo uit van voor en achteren:

Bij de Corsairs zie je dus echt bijna niets qua RGB aan de achterkant. (De QL's hebben wel lampjes daar)

[Reactie gewijzigd door Razortek op 16 december 2021 22:37]

Hoi,

Waaw bedankt voor de extra moeite,
ja daaruit kan ik dus wel concluderen dat dit geen goeie fans als inzet fans zijn voor mij want dan kijk ik dus recht op die minder mooie kant.

Ja er zijn maar heel weinig fans die beide kanten mooi hebben, op de motorophanging na zeg maar.

Ik heb de corsair icue ql120 rgb gevonden. Deze kan beide kanten op gebruikt worden. pricewatch: Corsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm
De tweede foto van die kun je dat ook zien.

In ieder geval heel erg bedankt!
De Lian Li's zijn ook van twee kanten belicht met ledjes volgens mij; pricewatch: Lian Li UNI FAN SL140 (set van 2) Wit, 140mm

Wel wat unieker look
Aha,

Ja die zijn inderdaad ook een mogelijkheid, goed dat je me erop wijst.

Dat geeft mogelijkheden.
Oh, en natuurlijk de Phanteks Halos; soort van opklikring met alleen de lampjes, voor bij je bestaande fans
pricewatch: Phanteks Halos Digital RGB fan 120mm (zwart)
Haha ja oke dat zou ook kunnen natuurlijk minder mooi vind ik persoonlijk maar die lian Li lijkt me wel mooi
Leuke review, dankje!

Wat ik van deze fans mooi vind is de subtiliteit.
Ik overweeg deze om in een nzxt h510 Elite ombouw project te gaan gebruiken.

Welk verloopkabeltje heb je gebruikt om met Corsair te kunnen werken?
Ik zelf heb ze toen gekocht van TeTeman op V&A; het zijn simpele verloopjes die die zelf maakte toen.

Tegenwoordig kan je ze ook op Amazon (duur) en Aliexpress (goedkoop) vinden.

Het is wel een beetje een gedoe wat waar op aangesloten kan worden; op een RGB Fan Hub bijvoorbeeld kan je maar 1 type fan aansluiten; ik heb er twee LL140's in, dus hij verwacht dan ook LL140's in poort 3 t/m 6. Als je daar adaptertjes insteekt is weer alleen de derde uniek, omdat die Corsair fans ook nog een extra data pin verwachten die normale RGB spullen niet hebben.

Een Channel van een Lighting Node Pro of Commander Pro kan je dan wel weer compleet instellen; ik had hier mijn Lightwings + kast op lopen. Wel allemaal mirrored, want je krijgt maar 1 extra header er uit.

Ik gebruik nu overigens SignalRGB ipv Corsair iCue, omdat die ook overweg kan met bijvoorbeeld mijn GPU, en omdat ik sinds kort een Razer Chroma Addressable RGB Controller heb, wat me 6 unieke headers geeft. SignalRGB kan dan zowel het iCue spul als het Razer spul, als mijn MSI spul tegelijk aansturen.

[Reactie gewijzigd door Razortek op 2 februari 2022 11:15]