DrayTek Vigor 2200E (4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

Rayen 26 juni 2006, 1.428 views

DrayTek Vigor 2200E (4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• DoS Defense
  • DMZ
  • SysLog
  • DHCP server
  • Firewall
  • Poorten gemakkelijk open te zetten.

Minpunten

• Lage WAN doorvoersnelheid (6,5 Mbps)
  • Time feature raakt binnen 24 uur de tijd kwijt
  • router raakt internetverbinding 1 2x p.w 'kwijt'

Beheerbaarheid Score: 4
De Draytek Vigor 2200E is een goede router om mee te werken. Bij het aanschaffen van de router had ik nergens problemen mee, het instellen ging goed, en alles werkte prima.

Toen ik echter aan de “Firmware Upgrades” begon, kreeg ik problemen met de router. Zo had ik er last van dat de router op bepaalde momenten niet meer reageerde bij het benaderen van http://192.168.1.1 . Dit terwijl mijn internetverbinding wel goed bleef werken.

Op dit moment heb ik er last van dat ik minstens 1 keer per week de router even moet rebooten omdat ik anders geen verbinding kan maken met het Internet.

De interface van de router is erg gebruiksvriendelijk. Ook is op de website van Draytek duidelijk gedocumenteerd hoe je je router moet configureren.

De router heeft een DHCP Server, waarbij het mogelijk is om een bepaald MAC adres te koppelen aan een IP adres door de DHCP Server.

DoS Defense o.a de mogelijkheid om SYN/UDP/ICMP flood te blokkeren. Ook is het mogelijk om 'trace route' te blokkeren, portscan detection, Ping of Death, en nog een hele hoop meer...

SysLog - Er wordt speciale software bijgeleverd (Draytek Syslog) om al het verkeer in de router in de gaten te kunnen houden. Hierbij kan worden gedacht aan: Firewall/VPN/User Access/Call/WAN Log.

Als de router 5 dagen of langer continu heeft aangestaan, is het mogelijk dat de internetverbinding niet meer reageert, tenzij de router opnieuw opgestart wordt, dan werkt alles weer goed.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2200E (4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?

Dat wegvallen van de web-interface komt bij mij alleen voor wanneer ik de router probeer te benaderen met een niet-IE-voor-Windows browser, bijvoorbeeld Firefox of Safari. Met IE gaat alles prima.

Wegvallende verbindingen of andere crashes heb ik in ieder geval geen last van gehad.
Ik gebruikte de web interface altijd via firefox. Hebben jullie de laatste firmware er wel op staan (let op dat we het hier niet over de Plus versie hebben).
Jazeker, 2.3.11...

Met FireFox bedoel ik dus FireFox op Mac OS X, dus het kan zijn dat de Draytek niet zo gek is op OS X-browsers. Het maakt verder niet zoveel uit, want met IE voor Windows is het geen probleem.
Als ik jouw beoordeling lees kan ik maar een ding concluderen: de router is niet goed of je hebt een enorm onstabiele internet verbinding. Ik heb echt tijden een 2200E gebruikt zonder enige problemen. De router had een uptime van meer dan een jaar. Ook de problemen die je omschrijft met de time feature heb ik niet ervaren. De 2200E staat juist bekend als een super stabiele router!

Edit: welke ##$#@ zit alle reacties hier naar 0 te modden? Misschien handig als je ook uitlegt wat er "troll" is aan deze opmerkingen.
ik heb van deze routers er 35 geinstaleerd en geconfigureerd voor een stage dingen werken super het komt zelden voor dat 1 van de routers een reboot nodig hebben
bij mij slipte de verbinding altijd langzaam dicht bij torrentverkeer. Inderdaad was een reset altijd de oplossing.

Wat mij de doorslag gaf om een andere router uit te zoeken was het gebrek aan draadloze verbindingsmogelijkheid + de support op de 2200e werd gestaakt. Jammer genoeg is er in het hobbycircuit niet meer verder gebouwd aan alternatieve firmwares.. het is wel een overzichtelijk apparaatje.
Ik heb al heel veel jaren de Draytek 2200E en deze heeft hier altijd super gedraait. Soms als me huidige router de weg kwijt is pak ik me oud vertrouwd Draytekje er weer ff bij.

Gewoon een heel goed apparaat!