1 review

Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Samsung HW-A530 Review

johanneslol 8 december 2021, 884 views Product gekocht

Samsung HW-A530

Prima Soundbar, maar geen 4K ondersteuning.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Eenvoudig op te zetten
  • Goedkoop

Minpunten

• Geen 4K passthrough
  • Geen uitleg over dolby digital installatie
  • Onvolledige handleiding

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb deze soundbar gekocht tijdens black friday omdat ik een upgrade wilde van het geluid van mijn tv en een dedicated 5.1 set niet past in mijn woonkamer. Dan een soundbar met 2.1 een mooi alternatief.
In het begin had ik wat issues met de installatie van dolby digital content. (Ik zal hieronder de stappen uitleggen)
Daarom even gewacht met de review plaatsen. Ik merkte meteen uit de box dat geluid vreemd klonk, veel minder zuiver dan mijn 10 jaar oude 5.1 setje. Dit vond ik vreemd maar bleek te zitten aan dat dolby digital niet werkte. Hierna is het geluid merkbaar beter !

De setup, was out of the box niet echt lastig, de subwoofer wordt automatisch toegevoegd en de kabels naar de tv is niet echt lastig. Het was even zoeken welke stroomkabel waar moest. Dit staat echter goed beschreven in het boekje. In het kort de lange kabel naar de soundbar en kleine kabel naar de subwoofer.

Het grootste probleem begint als je een 4K tv hebt namelijk de HDMI passthrough ondersteund geen 4K! Als je dus gebruik maakt van de HDMI out in de soundbar naar de tv heb je geen 4K beeld maar full HD. Dan heb je wel Dolby Digital Sound maar dus geen mooie beeld.

Dus de kabel van jou output apparaat naar de soundbar en van de soundbar naar de tv.
Dit kan je oplossen door gebruik te maken van HDMI ARC op de tv en deze soundbar.
Ik zal hieronder de stappen uitleggen om dit werkend te krijgen.
Dolby digital sound zorgt voor een beter geluid en op deze manier heb je altijd goed geluid dus ook als je gewoon vanaf de tv iets beluisterd.

De stappen hieronder heb ik zelf gevonden door trial and error samen met mijn eigen kennis van soundsystems. Helaas wordt dit NERGENS in de handleiding uitgelegd. Er staat wel dolby digital op de box maar verder wordt nergens uitgelegd wat de beste manier is het mooiste geluid te krijgen.

De stappen. ( in principe alleen nodig als een 4K tv hebt en let op er zitten geen HDMI kabels bij de soundbar! Koop die dus los )

1. Update your soundbar! Belangrijk anders werkt het niet. De handleiding hiervan is te vinden op de website van Samsung. ( in het kort : download de upgrade bestand, unzip hem en plaats hem in de Root van je usb stick. Steek de usb stick in de soundbar en zet de soundbar in USB modus. De upgrade start vanzelf )
2. Sluit je gameconsole/blu-ray player aan de op tv met HDMI. ( die 2.0 of hoger ondersteund )
3. Sluit de soundbar aan op de HDMI E-arc poort aan de onderkant en hetzelfde op de tv.
4. Kies op je tv de optie om sound via bitstream door te sturen naar de soundbar.
5. Ga naar de console/Blu-ray speler en je zal zien dat dolby digital nu beschikbaar is.

Zodra je deze stappen hebt doorlopen is het geluid gewoon goed voor een 2.1 setje. Mijn kamer is klein dus ik heb hem niet verder dan 10% te zetten. (Zonder de stappen hierboven was dit 20%) de bass is mooi diep en dialoog is goed te verstaan. De presets soundbar mode is voldoende voor mij, de andere 2 settings vind ik niet zo nuttig. Dit kan je beter op je source apparaat instellen.

Kortom een mooie soundbar, al blijft het bizar dat een apparaat dat uit 2021 is geen 4K passthrough ondersteund.
Verder een prima soundbar mits je de stappen hierboven volgt.

Heb jij ook een Samsung HW-A530?