Eve Spectrum 4K 144HZ Zwart Review

leecher 7 december 2021, laatste update op 23 januari 2022, 1.006 views Product gekocht

Eve Spectrum 4K 144HZ Zwart

Zoek je een scherm waarbij je geen pixels wil kunnen zien, mooie kleuren wilt hebben en ook nog een 144hz refreshrate dan zit je met dit scherm goed. Wil je goede HDR weergave dan kan je deze beter overslaan.

Pluspunten

• Haarscherp
  • Hoge helderheid
  • Hoge refreshrate
  • Bouwkwaliteit
  • Geen gaming RGB zooi

Minpunten

• Slechte HDR weergave
  • lelijke coilwhine bij aanzetten HDR

Mooi scherm met mooie kleuren, op de afstand waar ik hem gebruik kan ik geen pixels meer onderscheiden. Zoals ik overal al las is de HDR weergave niet om over naar huis te schrijven wat ook logisch is met een edge-lit systeem, die techniek leent zich daar gewoon niet voor. Ook niet best: Als je HDR weergave aanzet in windows komt er een behoorlijk irritante coil whine uit het scherm.

Als het mij om de HDR weergave te doen was dan had ik hem direct weer teruggestuurd want die coilwhine is zeer irritant. Het ging mij gelukkig alleen om de resolutie in combinatie met de 144hz refresh rate en de kleurweergave. Die zijn allemaal prima.

Je kan de helderheid oogverblindend hoog zetten, ik heb hem nu op 40% en dat is voor mij ruim voldoende. Verder valt op dat het scherm best warm wordt in vergelijking met mijn andere standaard kantoorwerk schermen (€200 categorie). Er zit een kleine glans op het scherm, de mensen die gehecht zijn aan een echt mat scherm kunnen beter verder kijken. Ik gebruik hem zelf in een ruimte waar ik geen last heb van reflecties dus dat is voor mij niet relevant.

Ik heb hard gezocht maar nog geen defecte pixels kunnen ontdekken. Ik heb hem gekocht bij Alternate die vrij lang deed over de levering (6 dagen, 3 dagen voordat hij met DHL was meegegeven), waarschijnlijk door sinterklaas en black friday drukte.

Al met al tevreden in deze eerste uurtjes en we gaan het meemaken hoe het op lange termijn bevalt. Het HP EliteDisplay E242 dat ernaast staat steekt er qua resolutie zeer matig bij af dus waarschijnlijk ga ik die binnen afzienbare tijd vervangen voor een (minder duur en 60hz) 4K scherm :+

Update 23-01-2022
Of ik er nog steeds bij mee ben is samengevat in het feit dat ik een tweede heb gekocht om ernaast te zetten. Het is echt een mooi paneel.

Desalniettemin heb ik wel wat rare dingen gezien. Op firmware 101 (waarmee de schermen geleverd zijn) werden ze af en toe een seconde zwart om daarna weer ongestoord verder te gaan. Ik had last van een crashende/vastlopende pc en ik verdenk de eve spectrums ervan daar ook een rol in te spelen. Ik weet dat dit moederbord (aorus b550 pro v2) out of the box geleverd is met kapotte PCIe-4.0 implementatie en dat lijkt ook in de laatste bios updates nog niet perfect. Ik lees hier en daar dat mijn RTX3070 zelf ook niet weg is van pcie-4.0. Alleen pcie-3.0 snelheden forceren in de bios was niet voldoende om het crashen te verhelpen, het updaten van de monitoren en het gebruik van HDMI kabels in plaats van displayport lijkt de laatste missende schakel te zijn in het stoppen van de crashes.

Over HDMI heb ik echter al een keer gezien dat het scherm niet goed boot en zwart blijft (backlight is wel aan) wat te verhelpen is door het scherm even aan en uit te zetten. Opstarten duurt ook erg lang dus als windows je schermen heeft uitgezet na een tijdje idle te zijn geweest dan zit je een paar seconden te wachten voordat er weer beeld is.

Ik heb de firmware van beide monitoren geupdate naar versie 104 maar ik heb al een keer (een seconde tijdens het booten) gezien dat er nog steeds een HDMI glitch in zit waarbij een deel aan de linker kant van het scherm een centimeter lager wordt weergegeven dan de rest. Dit verdwijnt direct weer maar dat laat zien dat de firmware niet af is. Verder willen de monitoren niet echt in standby gaan wanneer ik HDMI kabels gebruik, op displayport ging dat wel goed. Als windows doorgeeft dat de monitoren uit moeten gaan dan worden ze wel zwart maar de backlight gaat niet uit.

Firmware updaten duurt best lang en is niet consistent. Bij een monitor ging het probleemloos, bij de ander faalde na de eerste powercycle om de firmware te updaten. Ik kan me zo voorstellen dat als je de stekker er perongeluk te vroeg uit trekt je de monitor kan bricken. Heb dus vooral geduld.

Daarom zal ik wat verwachtingen managen: Dit zijn geen gewone schermen. Deze schermen zijn afkomstig van een kickstarter club die met een eerdere kickstarter mensen lijkt te hebben gescammed. Het product is niet af en er is geen enkele garantie dat deze af wordt gemaakt. Als ze werken geven ze echter prachtig beeld. Wil je een af product waarbij je geen gezeik hebt met het updaten van firmware (heb ik echt nog nooit gezien op andere monitoren) en ben je niet bereid een risico te nemen voor de behoorlijke prijs van deze schermen dan zou ik ze overslaan. Ik ben er blij mee maar de gemiddelde monitor koper zal dat niet zijn.

Heb jij ook een Eve Spectrum 4K 144HZ Zwart?

Vraag & Aanbod

Nice! Een tip: zet er geen 60Hz scherm naast ;) Dat heb ik nu ook, toevallig ook 4K, en dat voelt afschuwelijk om op te werken als je primaire monitor een hogere Hz heeft.
Bij welke toepassingen merk je dat? Ik heb er nu dus een 90dpi 60hz scherm naast staan maar afgezien van het verschil in pixeldichtheid merk ik daar met een beetje browsen nog weinig van. Video en games doe ik op maar 1 scherm en daar gebruik ik dan de eve voor.
Het gaat niet om de 4K, maar om de 60Hz. Dat voelt dan zo smerig, alsof je computer iets mankeert, ook in desktop werk.
Ik was net door een PDF aan het scrollen en ik zie wat je bedoelt. Op 60hz is tekst praktisch onleesbaar tijdens het scrollen en ziet het er eigenlijk uit als een glitchende slideshow. Die 144hz is een wereld van verschil en nu ik dat gezien heb zie ik ook dat we nog meer baat zullen hebben bij >144hz frequenties. Helaas zullen die de komende jaren nog niet te krijgen zijn of überhaupt aan te sturen.
Dit scherm volg ik al een tijdje, maar 'k durfde dit niet kopen als ik de horrorverhalen las rond de levertermijnen en extra kosten die worden aangerekend. Dankzij jou gezien dat ze die ook bij Alternate verkopen, wat toch meteen een stuk "veiliger" voelt. Komt eerstdaags binnen hier! :-)
Hoi,

Bedankt voor je review!

Ik overweeg deze monitor ook, alleen heb ik twijfels over de hdr-prestaties. Is hdr zo slecht puur door het beperkt aantal dimming zones of ook nog door andere factoren zoals het ontbreken van tone mapping? En kun je local dimming in de osd voor hdr-modus uitzetten? Dat wordt mij niet helemaal duidelijk na aardig wat zoeken.

Oh ja, de mate van coil whine zou met firmwareupdate 104 verminderd moeten zijn. Dus misschien moet je 'm even updaten.

[Reactie gewijzigd door Degrader op 18 december 2021 07:40]

dank voor de tip, ik zal de update installeren maar alsnog gebruik ik de HDR modus niet. De HDR is gewoon niet heel zinvol vanwege het beperkte aantal zones en de manier waarop het scherm belicht wordt. Het licht komt van de rand van het scherm dus als je een stukje scherm hebt wat feller verlicht moet worden dan gaat de brightness in die 'kolom' omhoog. Als je op een zwart scherm je cursor heen en weer beweegt dan zie je de kolommen een voor een verlicht worden.
Daarom de opmerking: Als je HDR wil dan moet je op zoek naar een scherm met echte local dimming (leds achter het scherm) en geen edge-lit panelen. Je zal anders altijd teleurgesteld zijn.

Het idee van HDR is toch local dimming? als je dat dan uitzet is er uberhaupt geen HDR meer of lees ik dat verkeerd?
Local dimming is geen vereiste bij DisplayHDR 400. Om het DisplayHDR 600-certificaat te krijgen moet het scherm een vorm van local dimming hebben, daarom heeft de Eve dat onboard. De LG 27GN950 gebruikt precies hetzelfde paneel, maar bij de LG kun je local dimming uitschakelen. Een beperkte vorm van local dimming is in de praktijk bijna altijd slechter dan global dimming, dat DisplayHDR 400-schermen gebruiken.

Nog een vraagje: Hoe is de IPS-glow bij een zwart beeld als je er recht voorzit in de hoeken onder?

[Reactie gewijzigd door Degrader op 18 december 2021 11:06]

Ik heb er nu 2 staan en beide hebben wat bleeding links onderin de hoek. Ik vind het zelf niet heel storend (daarom heb ik er inmiddels 2 :+ ) maar er zullen puristen zijn die hier niet tevreden mee gaan zijn.
Ik bedoelde eerlijk gezegd geen backlight bleed, maar een lichte gloed die opkomt als je de kijkhoek vergroot.

En heb je nog kunnen checken in het osd of je local dimming uit kunt zetten?
ja die gloed is er. De kijkhoeken zijn niet heel goed, een kantoorschermpje van €200 doet het beter. Als op armlengte afstand zit is er geen probleem maar zit je dichterbij dan ga je het zeker zien ja. Ik heb er 2 naast elkaar staan en je moet ze in een relatief scherpe hoek zetten zodat je er altijd loodrecht op kijkt want anders heb je er last van.

wat betreft de dimming, dat is een goede vraag. Er zit wel een optie in het menu, maar die is grijs en kan hem niet selecteren. Ik heb het geprobeerd met HDR aan en een andere kleurruimte maar ik heb nog geen combinatie gevonden waarbij ik die optie kan selecteren. Hij zit erin, maar ik weet niet in welke omstandigheid je hem kan gebruiken.
Bedankt voor je reactie en het uitzoeken! Helaas dat je 'm niet uit kunt zetten in hdr. In sdr is het in ieder geval wel mogelijk had ik gelezen. Dus als je hdr uitzet in Windows zou die optie actief moeten zijn.
Dat is hier niet het geval. HDR staat uit in windows en het OSD zegt ook dat hij in SDR modus staat. Misschien een foutje in de firmware? Ik heb er versie 101 op staan omdat ik nog geen geschikte kabel heb om de update uit te voeren. Ik zal het nog eens bekijken zodra ik dat gedaan heb.
Inmiddels heb ik dit scherm ook een paar dagen en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit erg goed is. Ik heb 'm ook doorgemeten met m'n SpyderX en de resultaten zijn goed, ook het contrast met rond de 1100:1. Alleen ik heb de firmware geupdatet naar 104 (er stond standaard 102 op) en nu is kleurtemperatuur wat hoger, was eerst rond de 6700 K en met de nieuwe firmware 7200K. Dat vind ik wel jammer. Het terugflashen van de firmware heeft dit niet verholpen, ook niet een osd-factory-reset. Ik vermoed dat de scalerfirmware niet gedowngrade kan worden en dat deze zorgt voor de te hoge kleurtemperatuur. Had jij je Eve al geupdatet naar 104? Zo ja, hoe zijn je bevindingen?
Ik twijfel op dit moment om hem te kopen. Dit komt vooral omdat hij wat duurder is dan de rest uit het segment
zoal bijvoorbeeld lg 27gp950. Hoe bevalt het scherm tot nu toe? Is het wat jou betreft een aanrader?
Hoi Dennis,

Ik heb inmiddels een tweede exemplaar om te checken of deze ook last heeft van een licht schaduweffect onder een hoek. Ik had een vermoeden dat dit een neveneffect is van de local dimming-zones, maar wilde toch zeker zijn. Bij mijn tweede exemplaar is het tot nu toe minder aanwezig, eigenlijk bijna niet te zien. Je moet het echt weten en er vanuit een bepaalde hoek naar kijken. Bij mijn eerste exemplaar viel het mij dus wel op en stoorde ik me er ook aan. Maar ik betwijfel hoeveel mensen dit ook zo zouden ervaren. Het tweede exemplaar heeft trouwens ook iets minder backlight bleed, al viel dat bij de eerste ook alleszins mee.

De 27GP950 is helaas al een tijdje niet meer verkrijgbaar. Volgens verschillende reacties op internet gebruikt de GP950 hetzelfde paneel als de GN950 en dus ook als de Eve Spectrum 4K, maar als je naar de gebruikte coating kijkt, lijkt het wel een ander paneel of in ieder geval dat ze een andere coating hebben gebruikt. Voor zover ik het kan beoordelen is de coating van de GN950 en de Eve hetzelfde. Niet 'grainy', maar de coating van de GP lijkt nog wel een stukje cleaner. Zie onderdeel Reflections bij Rtings voor een vergelijking: https://www.rtings.com/mo...usage=3623&threshold=0.10

Al met al kan ik de Eve zeker aanraden, maar ik zou de geleverde firmware (102) niet meteen upgraden naar 104 of 105 RC. Zie ook reactie van mij hierboven. Bij Alternate heb je trouwens 30 dagen bedenktijd, genoeg om te ervaren of het wat is of niet. De usb-c alternate mode-connectie vind ik erg prettig en heeft de GP950 volgens mij niet.
Hoi Degrader,

Bedankt voor je reactie, heb je wellicht een foto van het licht vlekje van je eerste scherm? Hoe is de IPS gloed bij de 2 schermen?
Hoi Dennis,

Ik heb helaas geen foto van het eerste exemplaar, wel één van het tweede. De meest opvallende plek van backlight bleed zit rechts bovenin iets van de hoek. Op het eerste exemplaar was het daar iets meer aanwezig. Bedenk dat deze foto het effect van backlight bleed en IPS-glow dramatiseert.
De mate van IPS-glow zou ik op de Eve Spectrum als gemiddeld beoordelen. De LG 27UP600/650/850-serie bijvoorbeeld heeft bovengemiddeld last van IPS-glow. Dat vond ik echt storend. De Dell U2720Q daarentegen heeft er beneden gemiddeld last van, en ten opzichte van de Dell is de Eve voor mij duidelijk een stap achteruit, helaas.
Het is trouwens goed om te weten dat Eve volop bezig is om een variant uit te brengen van de Spectrum 4K met een glossy paneel. Daardoor is de waargenomen zwartwaarde beduidend beter ten opzichte van de anti-glare model en zou IPS-glow zich (veel) minder voordoen. Ook zijn de kleuren levendiger. Zie o.a. https://eve.community/t/p...y-4k-gaming-monitor/32052

En ook deze YouTube-video waarbij een vroege engineering sample wordt bekeken: https://youtu.be/3mTV1TOblbA

Na het bekijken van de video was ik verkocht 😊 Ze hopen deze variant op z'n vroegst eind Q1 2022 uit te brengen.
LG heeft over deze glossy paneel summier wat informatie naar buiten gebracht. Ze noemen het 'IPS Black', zie ook tftcentral: https://tftcentral.co.uk/...velopment-plans-july-2021

Edit: ik zie dat ik geen foto kan toevoegen. Ik doe dat wel even in een berichtje naar je.

[Reactie gewijzigd door Degrader op 29 december 2021 17:27]

Het belangrijkste verschil voor mij met de 27GP950 is dat er geen ventilator in de eve spectrum zit. Scheelt weer wat ergernis.
Ik heb de firmware inmiddels ook geupdate naar 104. Ik heb problemen met een crashende pc en er lijkt een verband te zijn met mijn RTX3070, Gsync of iets in die richting dus daarom een poging gedaan. Bij mij is de kleurtemperatuur ook iets omhoog gegaan al zegt de OSD dat het 6504k is. Ik ben er niet rouwig om, wit is nu iets witter en voor de rest zie ik met het blote oog geen verschil. Nu maar hopen dat de crashes de schuld waren van slechte monitor firmware maar ik betwijfel het :+
Inmiddels is firmware 107 uitgekomen zie ik op de support page van Eve.
Hoe presteert de monitor inmiddels? Nog steeds dezelfde issues of is er al verbetering?
En hoe is de HDR? Officieel is ie HDR600 certified maar is dit ook terug te zien in de praktijk of is het gewoon helemaal kut?
Ha Chopper, ik had nog niet gezien dat er nieuwe firmware was. Ik zal eens kijken hoe anderen hem bevalt en de monitor dan updaten.

Wat betreft de HDR, die gebruik ik niet vanwege de coilwhine die er is als je die functie aanzet. Het is wel minder geworden bij de vorige update, maar het is er nog wel. Dit is een edge-lit monitor en HDR werkt op die manier sowieso eigenlijk niet goed. Als je echt HDR wil dan zal je een monitor moeten zoeken met local dimming zones. Bij edge-lit wordt een zone over de hele hoogte van het beeld feller of donkerder en dat is gewoon een houtje-touwtje manier om HDR te doen. Het doet het leuk in de marketing maar het hele principe werkt gewoon niet echt goed.
Ah oke, jammer dat de HDR prestaties ondermaats zijn. Ik hoor graag als je de monitor hebt geüpdatet en of er merkbare verbeteringen zijn. Zit heel erg te twijfelen om deze monitor te nemen, zeker de glossy uitvoering ziet er aantrekkelijk uit, maar wil ook graag een monitor hebben die goed HDR kan weergeven.
Ik denk dat ik firmware 107 ga overslaan. Ik heb momenteel maar 1 probleem met beide monitoren en daar hebben heel veel mensen last van: Af en toe gaat het scherm voor een paar seconden op zwart om vervolgens weer ongestoord verder te gaan. Dat is in 107 nog steeds niet opgelost. Verder zag ik op het Eve forum al 3 mensen die hun scherm hebben gebricked met het updaten dus dat beloofd ook niet veel goeds.

Het heeft voor mij geen nut om een update te doen als het blanking/flickering probleem niet wordt opgelost. Ook weet ik niet of ik het aandurf een update te doen als over een tijdje de garantieperiode is verlopen. Ze zijn me net even te duur om per ongeluk te bricken. Als het even kan zou ik geen eve spectrum 4k kopen maar een andere monitor waar hetzelfde paneel in zit zoals de Philips Momentum 279M1RV of AOC Agon Pro AG274UXP.

De conclusie blijft hetzelfde: Erg mooie schermen maar als je geen zin hebt in gedoe met bugs updates en experimentele firmware dan zou ik zeker wachten op wat verkrijgbaar is bij reguliere monitor merken.