Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech V550 Nano (Grijs) Review

mcDavid 30 januari 2011, laatste update op 1 juli 2011, 1.358 views

Logitech V550 Nano (Grijs)

Pluspunten

• goeie batterijduur
  • goeie ontvangst

Minpunten

• middelste muisknop op hele irritante positie

De muis voelt stevig en solide aan. Hij werkt op 2xAA batterijen. Ik heb 'm nu bijna 3 maanden en hij draait nog steeds op de bijgeleverde batterijen, terwijl ik 'm vrij intensief gebruik. Als je de muis niet gebruik gaat deze automatisch op standby, en er zit ook een uitknopje aan de onderkant. Nadeel van de AA-batterijen is wel dat de muis er vrij zwaar van wordt.

Ontvangst is prima, ik ben weleens geschrokken omdat mijn cursor ineens bewoog, toen bleek dat iemand anders zo'n 8 meter verderop in dezelfde ruimte mijn muis aan het opruimen was.

Het scrollwieltje heeft twee standen: "normaal" en "momentum". In de normale stand heeft het wiel een soort rateltje, zoals de meeste muizen hebben. Door op het wieltje te klikken wissel je naar de momentum stand. Hierin kan het wieltje vrij draaien, waardoor je met één beweging heel snel kunt scrollen.

Een groot nadeel van de muis vind ik dat de middelste muisknop een apart knopje is achter het scrollwieltje, in plaats van gewoon het wieltje zelf. Hierdoor zit je continu met je wijsvinger in een kromme positie. Erg ergonomisch is dat dan ook niet. Als ik er last van ga krijgen gaat deze muis linea-recta de prullenbak in maar zover is het gelukkig nog niet.

De bijgeleverde drivers heb ik niet gebruikt, gezien ik Ubuntu draai. Onder ubuntu wordt de muis direct herkend. Windows is een paar minuten bezig met het zoeken naar allerlei drivers, maar herkent hem daarna toch ook zonder iets te hoeven installeren.

Verder zit bij de muis nog een usb-kabeltje waar je de receiver in zou kunnen stoppen, en een soort clipje die je op je laptop zou kunnen plakken waar je de muis aan vast kan klikken als je er mee gaat sjouwen. De receiver is eventueel in het batterij compartiment op te bergen.

----UPDATE----

Zojuist, na ca. 7 maanden begon het batterijlampje voor het eerst te knipperen. Hij muist echter nog prima al is het bereik soms wat minder.

Bovendien heb ik een oplossing gevonden voor het middelklik probleem. Ik heb de buttonmapping veranderd naar 1 2 3 4 5 2 2, waardoor scrollwiel naar links of rechts (knop 6 en 7) nu ook de middelste muisknop triggert.

Het batterij klepje is een aantal keer losgekomen en er zitten wat krasjes op de bovenkant, maar over het algeheel valt het me nog alleszins mee hoe deze muis mijn gooi- en smijtwerk overleeft.

Heb jij ook een Logitech V550 Nano (Grijs)?

Heb deze muis ook. De andere Nano vind ik een stuk mooier maar doordat deze wat groter is en vooral achteraan wat hoger is ligt hij een heel stuk fijner in de hand.

Die andere is veelste klein om echt ergonomisch te zijn (voor mij dan, en ik heb nieteens grote handen).

Het probleem van zware AA batterijen zou je kunnen oplossen door een AAA to AA battery converter te kopen, paar dollar op Ebay.

Verder is het een super muis. Enige nadeel is dat hij een heel klein beetje gammel aanvoelt doordat de hele onderkant eraf kan om de batterijen te verwisselen. Dat sluit net niet 100% strak aan. In gebruik merk je er verder niets van.
Ik heb deze muis ook, aangesloten op een mac, en daar was die ook gelijk klaar voor gebruik. Met deze muis kun je dus niet misgaan qua besturingssysteem.

De knop onder het scrollwieltje is wat minder ergonomisch, dat ben ik met je eens. Maar verder vindt ik hem toch goed in de hand liggen. En de precisie en bouwkwaliteit vindt ik persoonlijk weer erg goed.

Het blijft allemaal persoonlijk natuurlijk. Een muis ligt je nou eenmaal, of juist niet.