Motorola Edge 20 128GB Grijs

€ 249,-
Specificaties 6,7" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Motorola Edge 20 128GB Grijs Review

stefan_mol 6 december 2021, laatste update op 21 juni 2022, 1.008 views Product gekocht

Motorola Edge 20 128GB Grijs

[b]Update juni 2022[/b] Na de telefoon vijf maanden gebruikt te hebben laadde deze niet meer op. Onderzoek wees uit dat het moederbord beschadigd is door 'extreme verbuiging'. Dit kan alleen gebeurd zijn doordat het toestel zo dun is dat het in mijn broekzak is verbogen.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Onderscheidend design
  • Prestaties vs. accuduur
  • Flagship-niveau scherm
  • 'Schone' Android
  • Praktische camera-setup

Minpunten

• Matige cameraprestaties bij weinig licht
  • Trilfunctie voelt- en klink goedkoop
  • Geen 'premium' cases/hoesjes verkrijgbaar
  • Slechte bouwkwalitieit

Update juni 2022
Na de telefoon ongeveer vijf maanden gebruikt te hebben laadde deze niet meer op. Onderzoek in opdracht van Belsimpel wees uit dat het moederbord beschadigd is geraakt door 'extreme verbuiging'. Ik heb de telefoon niet laten vallen of bewust verbogen, dit kan alleen gebeurd zijn doordat het toestel blijkbaar zo dun is dat het in mijn broekzak is verbogen. Geen aanrader dus, ik heb mijn beoordeling van het toestel hierop aangepast.

Fijne mid-range telefoon met indrukwekkend scherm.

Het fijnste aan deze telefoon vind ik het slanke, platte, strakke ontwerp en het indrukwekkende 144hz scherm. Verder is het een gebalanceerde mid-range telefoon zonder grote minpunten. Wat me erg is meegevallen is de combinatie van prestaties en batterijduur. Met de refresh-rate op automatisch houdt de 4020 mAh accu het zo'n 36 uur vol, met tussen de 6 en 7 uur SOT. Na een half uurtje laden met de meegeleverde 30w lader is de accu vol genoeg om een (werk)dag mee te gaan.

De telefoon iets vlotter dan mijn OnePlus 7T die natuurlijk al weer twee jaar oud is, toch vind ik het indrukwekkend dat een mid-range toestel in 2021 beter presteert dan een van de snelste telefoons van 2019.

De software zit erg dicht bij Android zoals je dat op een Pixel krijgt, het is nog iets 'kaler' dan Oxygen OS van Oneplus. Ik vind dat zelf erg prettig, zeker in combinatie met het verbeterde updatebeleid van Motorola (3 jaar beveiligingsupdates, Android 12 en 13).

Over de camera ben ik iets minder te spreken. Het is fijn dat de telefoon een 3x tele- én een 120° groothoeklens heeft, maar de kwaliteit van de foto's is nogal wisselend.

Bij goed licht kun je vooral met de hoofdcamera indrukwekkende foto's maken voor deze prijsklasse. Het focusgebied lijkt niet heel groot te zijn, waardoor foto's een natuurgetrouwe diepte hebben. Het kan hierdoor wel lastig zijn om meerdere onderwerpen tegelijk scherp vast te leggen. Het duurde wel even voor ik dit door had, en het gebeurt nog al eens dat ik twee of meer foto's moet maken voordat de foto zo wordt vastgelegd als ik bedoeld had.

Bij minder licht merk je het gebrek aan optische beeldstabilisatie op de hoofdcamera. Foto's zijn vrij snel bewogen bij een lagere sluitersnelheid, je hebt binnenshuis een erg vaste hand nodig om scherpe foto's te schieten. Foto's van bewegende onderwerpen als huisdieren of kinderen zijn hierdoor extra uitdagend. Dit is na de laatste update van de beeldverwerkende software wel verbeterd, maar ik vermoed dat het niet helemaal softwarematig op te lossen is.

Door Black Friday-aanbiedingen bij Motorola én KPN kon ik deze telefoon in november i.c.m. een nieuw abonnement voor een erg gunstige prijs aanschaffen. De €500 die de Edge 20 bij lancering moest kosten lijkt mij wat veel voor de specificaties die je krijgt. Inmiddels is de adviesprijs gezakt naar €399, dat is wat mij betreft een goede prijs voor een mid-range telefoon met deze specificaties en een gegarandeerde update naar Android 12 en 13. Binnen dit budget heb ik ook de OnePlus Nord 2 en de Samsung Galaxy A52S S 5G overwogen, voor mij gaf heb aluminium frame en de 3X tele-lens op de Motorola de doorslag. Als je meer waarde hecht aan bijvoorbeeld snelheid van de SOC of een IP rating kan ik me voorstellen dat de Samsung of OnePlus meer voor de hand liggende keuzes zijn.

Heb jij ook een Motorola Edge 20 128GB Grijs?

Helaas blijkt er sprake van slechts twee jaar beveiligingsupdates, tot augustus 2023: https://motorola-global-p...e-security-page/g_id/6806
@retspan in NL staat deze telefoon op de business update track waardoor hij 3 jaar updates ontvangt https://androidworld.nl/n...es-in-nederland-exclusief
Good to know en nog sterker, in de Benelux!

Vraag me af of de telefoon daarvoor in NL/BE aangeschaft moet zijn of alleen hier in gebruik. Ik zie dat hier vooral de 'PAR00001SE' wordt aangeboden en elders in Europa vaak de 'PAR00001GB'.

[Reactie gewijzigd door retspan op 12 december 2021 19:17]

Ik weet niet precies hoe het zit. Ik heb de mijne via Belsimpel, met een particulier KPN abonnement en zie inderdaad onder Telefooninfo bij softwarekanaal Business Edition staan.

Is PAR00001SE de sku? Ik kijk straks even of er iets op de doos staat.

[Reactie gewijzigd door stefan_mol op 12 december 2021 18:26]

Dat is het productnummer, wel allemaal heel tegenstrijdig, coolblue spreekt van 2jr en zelfs het Android Enterprise Programma (dat 3jr als eis stelt) heeft het over August 2023: https://androidenterprise...e/#!/AIBg3JTGTLf5rEtW8H7m

Hopelijk kan men Ruben aan z'n woord houden :P
Ik zag het ook ja, als de updates eerder ophouden zal ik Ruben een belletje geven :)
Nog kunnen checken of je PAR00001SE / PAR00000SE / PAR00001GB of soortgelijk op de verpakking terug ziet?
Yes, heb het opgezocht er staat inderdaad PAR00000SE op het doosje.