Microsoft Xbox Series X Zwart

€ 599,-
Specificaties Basispakket met 1TB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox Series X Zwart Review

Idleidol89 26 november 2021, laatste update op 26 november 2021, 322 views Product gekocht

Microsoft Xbox Series X Zwart

Review na jaar 1

Pluspunten

• Niet te horen zo stil
  • Zuinig in vergelijking met pc
  • Snelle hardware icm quick resume
  • Game pass maakt de xbox altijd leuk
  • Backwards compatibility, met fps boost en auto hdr voor veel games
  • Eindelijk de system seller games (forza horizon 5 en halo infinite)
  • Controller is zeer comfortabel
  • Zeer solide bouwkwaliteit, niks trilt of kraakt

Minpunten

• Menu UI is inmiddels wel 4k maar geen HDR
  • 1TB is snel vol met game pass
  • Laden van screenshots en filmpjes vanuit de xbox naar de cloud gaat soms niet zo snel (wanneer ingame)

Multimedia Score: 5
Multiplayer Score: 5
Spelaanbod Score: 5
Randapparatuur Score: 4
Na een jaar de nieuwe console in huis te hebben vind ik het een mooi moment voor een review.

Overall:
In het kort; de Xbox Series X bevalt heel erg goed. Vanaf dag 1 heb ik game pass ultimate erbij, en dat maakt dat ik me nooit verveel. Altijd wel weer een leuke interessante game om te spelen. En nu eindelijk beginnen de zo nodige exclusieve games te verschijnen. Het systeem is snel, stil, en de controller vind ik erg prettig in de hand liggen. Er zijn kleine dingen die nog beter kunnen en die zal ik toelichten.

Graphics:
Met alle moderne hdmi 2.1 features en dolby vision is de series x van alle gemakken voorzien. Prachtig beeld op een LG oled C1.
Daarnaast is de 120 fps optie in meerdere games voor mij onmisbaar geworden. Rocket league, psychonauts 2, titanfall 2, allemaal ziet het er superstrak uit. De 12 teraflops gaan echter later in de generatie nog beter benut worden verwacht ik, want veel games zien er nu uit als xbox one games met stabielere en hogere framerates. Tipje van de sluier is wel forza horizon 5, wat een game is dat. Heel erg mooi

Geluid:
De xbox series x heeft opvallend beter geluid dan de One generatie. Meer gedefinieerd en helderder ofzo. Er is van alles in te stellen qua outputs, van stereo pcm tot dolby atmos en bitstream.

Controller:
De controller is een strakkere versie van de one controller. Ligt goed in de hand en de knoppen geven goede weerstand, niet te veel en niet te weinig. De rumble is ook lekker stevig.

Games:
1 woord: gamepass. Het is ongelooflijk hoe veel plezier ik eruit haal. Het is echt de netflix van games, dat heeft zich na een jaar wel bewezen. Het gemak om games via de app te downloaden van afstand is ook te prijzen. En nu forza horizon 5 verschijnen net als halo infinite komen er ook eindelijk knallers uit het eigen huis van xbox game studios.

Als laatste:
1 terabyte gaat snel vol als je zo makkelijk games kan spelen. Cloud gaming kan daarvoor een uitkomst worden, of later een uitbreiding kopen. Voorlopig red ik het prima door games die ik uitgespeeld heb te verwijderen.

Daarnaast is de UI inmiddels wel in 4k maar niet in HDR dus als je van een game naar het menu gaat is het kort zwart omdat de tv moet schakelen. Ook tonen het popup menu wat veel gebruikt wordt en bijvoorbeeld achievements donkerder. Het gaat dan om kleinere delen van het scherm waar een popup opkomt in sdr. Ik vermoed dat dit komt doordat sdr materiaal een veel lagere helderheid heeft in verhouding, en de xbox ui daar geen correctie op toepast. Net jammer, maar er verschijnen regelmatig updates dus ik verwacht dat het een kwestie is van tijd voordat er een oplossing komt.

Er is nog een klein puntje en dat is dat screenshots en filmpjes soms lang duren om te uploaden naar de cloud. Het is dan net jammer, als ik een highscore ofzo wil delen met iemand wil je juist dat het een beetje snel werkt. 90% van de tijd is dat wel het geval maar soms is het een beetje traag en kan het een half uur duren oid. *edit: correctie, dit komt volgens reactie op deze review alleen voor tijdens het ingame uploaden, dit is bewust gedaan om bandbreedte te besparen. Of dit dan een minpunt is voor mezelf is ben ik nog niet over uit.

Heb jij ook een Microsoft Xbox Series X Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Het uploaden gaat sneller als er geen game actief is. Dit is eigenlijk om je upload niet te overbelasten als je bijvoorbeeld in een online match zit.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 26 november 2021 14:19]

Aha! Goed om te weten. Bedankt voor de aanvulling, ik zal het aanpassen in de review.
Ook tonen achievements iets donkerder omdat sdr materiaal een veel lagere helderheid heeft in verhouding.
Het wordt vaker geroepen door anderen, maar ik snap de meerwaarde van echte HDR in een menu niet zo :)
Als het menu gewoon helderder moet, zou ik dat op de SDR instellingen op de tv doen. Want je probleem met het donkere SDR zal dus ook voorkomen bij alle andere SDR content, zoals gewoon tv kijken. Bij HDR materiaal zal de tv sowiezo zelf de helderheid bepalen.
Dank je voor je reactie. Misschien heb ik het niet goed omschreven, ik geef je gelijk dat het niet nodig is als je kijkt maar de beeldkwaliteit van het menu. Het is echter zo, dat xbox werkt met een soort popup menu wanner je de xbox knop indrukt. Dat gebruikt maar een deel van het totale beeld. En hoe de kleuren van die overlay eruit zien is afhankelijk van de game die op dat moment draait. Is die in sdr, dan is er niks aan de hand. Als die in HDR is, dan is het menu erg donker. Dat is met achievements ook zo. Het menu kan er niet goed mee omgaan dat een deel van het beeld sdr is en een deel hdr. En dat ziet er niet echt mooi uit. Ik vraag me af of dit door de televisie komt maar ik vermoed dat het met die mix van hdr en sdr te maken heeft. Een oplossing lijkt me dat de xbox ui hier een herkenning voor krijgt en dan een correctie toepast. Hoop dat het zo duidelijker is!
Ach zo... bedankt voor de uitleg!