Ducky One 2 RGB TKL Zwart (Cherry MX Brown, Qwerty US)

Ducky One 2 RGB TKL Zwart (Cherry MX Brown, Qwerty US) Review

Taennyn 24 november 2021, 302 views Product gekocht

Ducky One 2 RGB TKL Zwart (Cherry MX Brown, Qwerty US)

Na jaren met een membraan toetsenbord te hebben gewerkt, is deze mechanische toetsenbord echt een mooie verandering. Wel moet je met een TKL toetsenbord er rekening mee houden dat je IP adressen dus niet meer op je numblok kunt typen en is de "ping" geluid duidelijk hoorbaar.

Pluspunten

• Duidelijke toetsaanslag
  • Erg stevig
  • RGB settings in firmware

Minpunten

• Duidelijke "ping" hoorbaar
  • Gesoldeerde switches

Na zoveel collega's te hebben gehoord die laaiend enthousiast waren over hun mechanische toetsenbord en mijn eigen frustratie over de constante ghosting (toetsen die "opgegeten" worden) van mijn oude toetsenbord heb ik ervoor gekozen om over te stappen naar een mechanische toetsenbord. En het is een bijna pijnloze ervaring geworden.

Ik moet eerst nog even de keuze maken of ik voor de volledige toetsenbord zou gaan, TKL (de numpad eraf gehakt) of nog smaller. Als je erg gewend bent om op je numpad te werken voor IP adressen of financiele dingen en dit ook redelijk vaak doet, overweeg dan toch de volledige grootte te pakken. Voor mij is het in elk geval de TKL variant geworden zodat ik wat meer ruimte zou hebben voor de rest van mijn inventaris.

Nadat de toetsenbord binnenkwam viel gelijk het gewicht op. Die is echt hoger dan de membraan toetsenborden die ik gehad heb. Nu wil ik dat mijn toetsenbord stevig op zijn plek blijft, dus met zijn gewicht is dat zeker geen probleem, samen met de rubberen voetjes eronder.

Aansluiten was simpel. Je kunt met de meegeleverde USB-C naar regulier USB kiezen of deze recht, over links of over rechts door een gootje gaat zodat je je kabel netjes kunt wegwerken als je dat wilt. De toetsenbord werd gelijk herkend, maar om je RGB instelling aan te passen heb je wel de applicatie nodig van Ducky om deze op je toetsenbord zelf te programmeren.

Dat programma levert voldoende keuzes en opties (van effen kleur, "wave" effect van waaruit je typt en ook Razer Synapse wordt ondersteund...en nog een hoop meer). Doordat de geconfigureerde dingen op je toetsenbord zelf opgeslagen worden en je via FN-F10 kunt wisselen tussen deze settings (zonder gebruik van de applicatie op een eventueel andere systeem) is dat natuurlijk prettig.

Vervolgens het typen. Ik merkte gelijk het verschil dat de aanslag veel duidelijker is hoewel het geluid natuurlijk onmiskenbaar scherper in de oren klinkt (metalen nagalm). De toetsen liggen ook wat hoger dan wat meestal bij membraan toetsen gebruikt wordt, waardoor je toetsen ongeveer 3-5cm boven je tafel zullen zitten.

Uiteindelijk, het typeplezier: ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf. Het is een erg prettige toetsenbord om op te werken, maar ik heb me van tevoren wel goed geïnformeerd over de switches zodat ik wel wist waar ik aan begon. Ook is het voor onderhoud goed te onthouden dat de switches gesoldeerd zitten op het bord. Mocht je dus constant je switches willen oliën, houd daar goed rekening mee.

Heb jij ook een Ducky One 2 RGB TKL Zwart (Cherry MX Brown, Qwerty US)?