Sennheiser HD 205 (Zwart) Review

RK88 14 september 2010, laatste update op 14 september 2010, 4.760 views

Sennheiser HD 205 (Zwart)

Pluspunten

• Gewicht
  • Interessant alternatief voor in-ear hoofdtelefoons.
  • Kabellengte

Minpunten

• Materiaal van de oorpads
  • Helaas weinig 20Hz-30Hz

Om te beginnen: ik werk veel met geluid en muziek. Deze review moet dus gelezen worden met de achterliggende gedachte dat ik hoofdtelefoons vergelijk met duurdere types. In dit geval zet ik de Sennheiser HD205 af tegen een Beyerdynamic DT990 Pro. Het is geen eerlijke vergelijking, maar het kan in mijn ogen geen kwaad om hoofdtelefoon te vergelijken met een andere type op (persoonlijk) referentieniveau.

Fysiek
De eerste verschillen (zonder uberhaupt muziek beluisterd te hebben) zijn direct duidelijk. De HD205 rust op het hoor in plaats van er omheen. Het nadeel hiervan is een drukkend gevoel op de oren. Dit kan bij sommige mensen er voor zorgen dat ze na een korte periode de hoofdtelefoon af zullen zetten om de oren even tot rust te laten komen. Het gewicht van de HD205 valt heel erg mee. Tijdens opnames e.d. vind ik gewicht niet relevant, maar onderweg is het gewicht van de HD205 een meevaller. Zeker als je de HD205 overweegt als alternatief voor in-ear modellen.

De pads op de schelpen zijn gemaakt van een schuim-achtig materiaal. Dit doen veel fabrikanten. Het nadeel van dit materiaal is dat het na lang gebruik kapot kan gaan waardoor je zwarte kringen rond je oren krijgt. Dit heb ik zelf meegemaakt met de Sennheiser HD500. Een alternatief is een badstof hoes om de pads zoals bij de DT990 Pro.

De draaibare oorschelp is leuk bedacht, maar ik merk dat ik sneller de gehele hoofdtelefoon om mijn nek leg, dan dat ik de schelp weg draai.

Volume
Tijdens het luisteren valt direct op dat door de lagere impedantie van de HD205 de geluidsbron veel minder moeite hoeft te doen om volume te produceren. De DT990 Pro vereist daarentegen een pittige voorversterker om op stevige niveau's te luisteren.

Klankbeeld
Hier is het prijsverschil direct verklaarbaar. De HD205 gaat in vergelijking met in-ear modellen wat lager, maar valt door de mand in vergelijk met de DT990. De gespecificeerde 14Hz is per definitie onzin, maar het is altijd leuk als een hoofdtelefoon het tussen 20Hz en 30Hz goed doet. Bij elektronische muziek en games/films zal de ervaring dan veel rijker zijn. Het laagfrequent is dus redelijk OK, maar niet overweldigend.

In het hogere gebied heeft de HD205 redelijk wat reserve, maar het klinkt helaas redelijk ongenuanceerd. Een drumsolo met veel hi-hats etc. zal dus niet helemaal tot zijn recht komen. Bij sommige nummer vind ik het mid/hoog zelfs overdreven wat er voor zorgt dat je het volume direct naar beneden wil bijstellen.

Bij hoge volumes valt de HD205 echt door de mand. Het is dus niet aan te raden om deze hoofdtelefoon tot de limiet te duwen. Dit vind ik echter niet een heel zwaar verwijt aangezien men in deze prijsklasse geen hoofdtelefoon hoeft te verwachten die dit kunnen.

De HD205 is een interessant alternatief voor in-ear hoofdtelefoons. Het draagcomfort is in orde, en het gewicht is goed. Helaas rusten de schelpen op de oren, maar de hoofdtelefoon zal je oren niet in je hoofd terug proberen te duwen.

Voor de muziekliefhebbers hebben merken als Sennheiser en Beyer interessantere modellen op de markt, maar dit viel te verwachten gezien de prijs.

Al met al is de HD205 een leuke all-round hoofdtelefoon om een avondje film mee te kijken, te gamen of om thuis je muziekspeler eens wat beter te beluisteren dan met de standaard hoofdtelefoontjes.

Heb jij ook een Sennheiser HD 205 (Zwart)?

Ik sluit me volledig bij Concept8 aan maar wil ook nog even toevoegen dat voor de nieuwsprijs van 40 euro je echt veel beter kunt vinden dan deze 205. Ik heb de 205 ook gehad (gekregen! niet gekocht! :) ) Er komen de laatste tijd erg veel degelijke budget in ears uit en die blazen de 205 qua algemene geluidskwaliteit duidelijk omver. Er is tegenwoordig eigenlijk geen enkele reden meer om de 205 aan te schaffen. Of je moet per se een gesloten Sennheiser op je hoofd willen.

Onder andere in deze prijscategorie:

- Koss Portapro, open portable
- Sennheiser PX100, open portable
- Soundmagic PL50, in ear
- Brainwavz M1, in ear
- Visang R02, in ear
- Maximo IM590, in ear

Als je 15 euro meer wilt uitgeven kom je in een nog hogere kwaliteitsklasse terecht met de Head Direct RE0, Fischer Audio Eterna, V-Jays etc. Ik adviseer iedereen dan ook om eerst de recensies van de eerder genoemde produkten te lezen.
Ondanks dat je de verschillen noemt, vind ik het niet logisch dat je deze hoofdtelefoon vergelijkt met een DT990. De DT990 is open, de HD205 gesloten, dit geeft een heel andere luisterbeleving. Bovendien is de DT990 niet zomaar een beetje duurder, maar ongeveer vijf keer zo duur! Tenslotte is de HD205 voor ander gebruik bedoeld: een laagohmige koptelefoon voor je mp3speler t.o.v. de voor studiogebruik bedoelde DT990.
Alsof je een Daihatsu Cuore gaat vergelijken met een BMW 5-serie.

Ik heb de DT990 ook, zowel op het werk als thuis (in de studio), en kan beamen dat dit een uitstekende koptelefoon is (hoewel je er zeer voorzichtig mee om moet gaan, binnenin gaat snel wat kapot waardoor het membraan ergens tegenaan gaat trillen bij lage frequenties). Maar in plaats van de Sennheiser hiermee te vergelijken hebben lezers er denk ik meer aan als je de sound van de Sennheiser van zichzelf meer beschrijft:
- De meeste gesloten koptelefoons veroorzaken op den duur hoormoeheid omdat de drukverschillen 100% je oren ingaan, hoe is dit bij deze Sennheiser?
- Hoe diep gaat hij nou werkelijk? Test-tonen kunnen in het laagfrequente gebied onthullen hoe laag hij eigenlijk gaat, hoe zuiver de boel dan nog klinkt en of er wat rammelt.
- Je vindt de HD205 een interessant alternatief voor in-ears. Met welke heb je hem vergeleken?

En hoe is de bouwkwaliteit? Je bespreekt het gewicht en de kussentjes, maar hoe zit het met de aansluitkabel? Denk je dat er snel een kabelbreuk in komt? Is hij star of juist flexibel? Introduceert hij 'handling noise' als hij langs je kleding beweegt?

Oja, en een foto zou ook wel tof zijn :P

(wellicht ben ik erg kritisch, maar voor iemand die veel met muziek/geluid werkt vind ik dit een vrij magere review waar nog behoorlijk wat aan verbeterd en toegevoegd kan worden)
Inderdaad een karige review zonder foto's en cijfers.

Ik heb de HD205 lange tijd in de trein gebruikt.

Het voordeel van het gesloten systeem is dat jij anderen niet hoort, maar anderen ook geen last hebben van jou. En dat vind ik wel zo sociaal.

Ik vond m erg prettig in de trein, ook omdat je bij mededelingen de rechterschelp even weg kan draaien.

Voor gebruik in de trein op een mp3 speler of psp vind ik het geluid meer dan acceptabel in deze prijsklasse.

Enige nadeel vond ik dat de aansluiting al gauw een kabelbreuk in de hand werkt.
Prima, ik laat het voortaan wel bij sterretjes aanklikken. Zeker aangezien twee van de critici zelf nog niet één review hebben geschreven terwijl ze blijkbaar wel genoeg te vertellen hebben over producten
De beste stuurlui staan aan wal. Dat weet je toch. :)

Ik hoop niet dat je mijn eerdere reactie op jouw review als negatief ervaart. Ik denk dat je review gewoon iets gebalanceerder kan. Door verkeerd gestelde verwachtingen, en gebrek aan kennis bij de reviewer, kan een review als deze de lezers tot een aankoop laten overgaan waar ze uiteindelijk spijt van krijgen. Laten we dit proberen te voorkomen. Door het reactie-systeem van Tweakers kunnen mensen op- en aanmerkingen geven waardoor reviews hopelijk beter worden. Je kunt het ook als opbouwende kritiek zien, je review beter maken en op deze manier meer goede reviews aan je gebruikersnaam verbinden.