1 review

Lenovo ThinkVision P40w-20 (zonder webcam) Zwart

€ 1.383,21
Specificaties 39,7" • 5120x2160 • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkVision P40w-20 (zonder webcam) Zwart Review

ismael86 16 november 2021, 2.915 views Product gekocht

Lenovo ThinkVision P40w-20 (zonder webcam) Zwart

Het enige 5k scherm met een refreshrate van 75hz. Bouwkwaliteit is super, stuk steviger dan mijn oude LG 38U99W. De hoeveelheid 'werk' ruimte is echt een stuk groter dan mijn LG 38" (3840x1600). Zonder scaling is het net te doen maar het fijnst is op 110% scaling.

Pluspunten

• 5k 75hz
  • Veel werkruimte!
  • Goede bouwkwaliteit en voet
  • 50hz op DP 1.2 (alle ander 5k schermen doen dan 30hz)

Minpunten

• Alleen 75hz via Thunderbolt 4

Heb jij ook een Lenovo ThinkVision P40w-20 (zonder webcam) Zwart?

Zojuist ook besteld bij Lenovo zelf, momenteel met 140 euro korting via deze code: AFFNQ4. Levertijd zo 2 dagen zijn, fingers crossed :)
Thanks voor de tip! Zojuist ook besteld
Thanks! Code werkt nog steeds
Toevallig ook met een mac getest?
Zeker, de screenshot is van een MacBook Air M1.
Super.
Tevreden van de aankoop? Op hoeveel afstand zit je van de monitor?
Is de menubalk bovenaan goed leesbaar op de standaard resolutie of gebruik je scaling?
Werkt de ethernet verbinding op de mac?

Ben aan het kijken voor exact deze combinatie.
M1 air met een 40-49” monitor.

De kans hebbers:
- Deze
- Dell u4021qw
- Dell 4919dw
- LG 49wl95c
- LG 38wn95c

Alvast bedankt voor uw feedback!
Zeker, alles is een stuk scherper dan mijn vorige LG en de bouwkwaliteit is ook van een hoger niveau. Daarnaast is het fijn dat met Thunderbolt 3/4 aansluiting je nu de USB poorten op volle snelheid kan gebruiken.

Ik zit op iets meer dan een meter afstand. Scaling en MacOS is wel een dingetje, MacOS is geoptimaliseerd voor 1x of 2x (retina) scaling. Alles daar tussen is wazig.
Zie de uitgebreide blogpost van de makers van iStatMenus: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/
Ik heb ook een Windows laptop en daar merk ik daar 110% scaling eigenlijk de sweet spot is maar dit gaat helaas niet met MacOS.

De menu's zijn klein maar voor mij net leesbaar. Ik merk wel dat ik bij sommige websites en Excel zoom gebruik om de tekst goed te lezen. Het is echt afhankelijk van hoe goed je ogen nog zijn maar voor mij zit dit ook op het randje.

De ingebouwde netwerkkaart is een Realtek NIC en werkt perfect onder MacOS.

Persoonlijk vielen de ultrawide 49" schermen af omdat ik tov mijn oude scherm achteruit zou gaan in verticale ruimte en dit voor coding en lezen juist fijn is.

De Dell U4021qw heeft exact hetzelfde paneel maar de controller is ingesteld op 60hz ipv 75hz. Hij kan met overclock software werken op 75hz maar er is geen garantie waar het bij de Lenovo wel zo werkt.
Ook heeft de Lenovo Thunderbolt 4 ipv 3. Voor future proofing zou ik dan eerder voor de Lenovo gaan.

Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik een 38" en 40" 5k2k scherm bestellen en zelf beoordelen wat het fijnst is.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)
Heb je deze monitor eventueel ook geprobeerd op een (oudere) laptop zonder Thunderbolt aansluiting maar met een USB-c connectie (en zelfs Windows ipc MacOS)?
Voor een nieuw kantoorpand zijn we op zoek naar monitoren die toekomstbestendig zijn maar ook de oude garde kunnen bedienen (bijv een Dell Latitude 5480).
Hoor graag van je.
Ja, op een oude HP elitebook krijg ik 50hz@5k.

Als het systeem ondersteuning heeft voor DP 1.4 over USB-C krijg je 60hz@5k.

Mijn LG gram 14 doet netjes 75hz via Thunderbolt 4.
Ik heb dit scherm ook inmiddels en ziet er super degelijk uit. Echter ik wacht op m’n nieuwe laptop vanuit Dell (XPS), maar met mijn bestaande XPS 9370 krijg ik er geen 5120x2160 uit. Ik kan alleen een 4k resolutie als max instellen. Volgens spec is deze TB3 met DP1.2. Heb jij nog iets speciaals gedaan?
Heb je het scherm in het menu op DP 1.4 gezet? Volgens de handleiding krijg je bij een systeem met DP1.2 over Thunderbolt dan 5k@50hz.

De elitebook had ik aangesloten via de displayport aansluiting.
Verdomd, gelukt thx! Moet zeggen dat ik veel geklooid heb met vanalles, maar voor mij werkte DP 1.4 setting met ook echt een DP kabel naar TB. Op DP 1.2 alleen 4096x2160 als max mogelijk. Nu 5120x2160 op 50hz inderdaad.

Wat een fantastische monitor. Het is nog even wachten op m’n nieuwe lappie XPS 13 Plus en dan zal ik een review schrijven. Ik heb deze monitor nu gekocht voor € 1160,- incl btw via Lenovo zelf, mede door de extra code van @AuroraNL. Ook jij bedankt!

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 7 juli 2022 21:36]

Dank voor je snelle reactie.

Weet je toevallig het exacte type van de Elitebook? Dan kan ik eens kijken of dat enigszins overeenkomt met onze oudere Dell laptops.

Hoop wel dat deze monitor ooit/snel weer leverbaar wordt.
Het gaat om de Elitebook 840 G3
Top, dank.
Heb je de Elitebook dan via usb-c of displayport aangesloten? Ik hoop stiekem op usb-c, 50hz@5k is best werkbaar ga ik van uit?
Via DisplayPort maar via USB-C gaat eigenlijk ook over DisplayPort.

Is zeker te doen, als ik switch van 75hz naar 50hz merk ik het wel maar ik heb dagen gewerkt op 50hz via de Elitebook zonder problemen.
Waar heb je deze weten te scoren?
Via Lenovo direct, hij was even kort beschikbaar via Lenovo zelf.

Het bestelproces zelf ging overigens niet heel soepel, hij zou verzonden worden na 7 dagen maar ik heb er uiteindelijk meer dan twee weken op moeten wachten en meerdere keren contact moeten hebben met sales van Lenovo.
Uiteindelijk kreeg ik op dezelfde dag het bericht dat hij toch niet meer geleverd zou worden maar ook de track en trace code.

Zie ook de Reddit posts hierover: https://www.reddit.com/r/...p40w20/hjaj3fl/?context=3

[Reactie gewijzigd door ismael86 op 1 januari 2022 16:12]

Ah interessant, die ppi discussie zit ik voor mezelf ook in en deze lijkt de goeie variant qua ppi en schermgrootte. Ik wacht dan wel tot maart.
@ismael86 volgens mij heeft mijn Macbook Pro 16" 2020 ThunderBolt 3 poorten en mijn display preferences heeft een 75Hz optie. Liegt mijn MBP en/of P40? Of is dat misschien vanwege Monterey of een andere update (draai 12.2) dat dit nu wel mogelijk is?
Intussen een exemplaar weten te scoren. Mooi ding, maar ...
Heb gemerkt dat de netwerkverbinding kort onderbroken wordt zodra de monitor uit standby komt. Als je een VPN gebruikt is dat dus niet handig. Stel je gaat koffie drinken, lockt je scherm en zodra je terug bent unlock je weer en ....poef, VPN verdwenen. En het gekke is, het gebeurt bij de resume van het scherm, niet zodra deze op standby gaat. Met 3 verschillende laptops en besturingssystemen geprobeerd, via Thunderbolt en aparte USB kabel. Hardware- of ontwerp fout? Iemand anders ervaring mee?
Ik heb er inmiddels ook één mogen ontvangen. Mooi paneel, maar hebben jullie op 75Hz ook last van frame skipping? Krijg het vermoeden dat die 75Hz dus feitelijk gewoon 60Hz is...

Intussen een exemplaar weten te scoren. Mooi ding, maar ...
Helaas merk ik ook hetzelfde.
Ik denk dat het een ontwerpfout is, als de monitor op standby gaat dan gaat de nic ook uit. Ik heb nog geen setting gevonden om hem aan te houden.

Aangezien het een usb apparaat is heb ik in Windows gezocht naar de optie apparaat uitschakelen om energie te besparen maar kan deze niet vinden.

Mijn voorlopige oplossing is om mijn werk laptop zo in te stellen dat het scherm nooit op standby gaat. Zo blijft de nic altijd actief.
Heb via Lenovo een vervangende monitor geregeld met helaas hetzelfde euvel. Lijkt dus echt op een ontwerpfout. Temeer omdat het niet gebeurt op moment van standy maar op het moment van resume is onze ervaring. Je kunt het scherm rustig uren op standby laten staan, het netwerkt blijft gewoon live.
Onze voorlopige workaround is idd scherm timeout verhogen en hopen dat Lenovo met verbeterde firmware komt (en dat het niet in de hardware zelf zit).
Het bijzondere is wel dat het lijkt alsof dezelfde hardware is gebruikt als voor het losse TB4 dock. Deze heeft het probleem niet. Ik houd nog even hoop dat ze het op weten te lossen, aangezien dit een flater van jewelste is ...
Thanks voor de update, is Lenovo er mee bezig of kreeg je de terugkoppeling works as designed?

Ik zit er aan te denken om een topic op het support forum te maken om dit op de radar te krijgen.

Heb je ook de vPro optie getest? Hij zou dan ook je mac address van een vpro enabled apparaat doorgeven. Wellicht werkt de aansturing dan anders?
Uiteraard werkt dit alleen met een Intel vPro laptop