Nikon D70s (6MP) Review

rob haanen 30 januari 2007, 1.506 views

Nikon D70s (6MP)

Pluspunten

• Goede handligging, echte Nikon (uiterlijk+praktisch), erg veel keuzen in objectieven, erg snel en energiezuinig, mooie kleuren en scherpte, het uitblijven van de wens naar meer megapixels. Goede ondersteuning via website. Een echt toestel voor mensen met een kunstzinnige kijk op alles, mbt fotografie!

Minpunten

• Objectieven made in Thailand hebben naar mijn mening vrij veel speling tussen lensdelen. Hogere kostprijs ivm Canon.
  • Als je het toestel op tafel zet, kiept het geheel voorover door het lensgewicht. De 5-punts autofocus is een beetje beperkt. de wens naar een professioneler type! Als deze al goed is, hoe goed zal de bijv. D200 of D2 wel niet zijn! dit soort gevoel.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van de D70s. Ook heb ik een extra lens aangeschaft, een Nikon 28-200 zoom. In het algemeen heb ik alleen maar lof. In eerste instantie twijfelde ik tussen NIkon en Canon, maar sinds ik in de betreffende winkel stond en iedereen zag weglopen met een 350D van Canon was het me duidelijk dat het bij Nikon niet gaat om een "consumentengids" toestel. Dat wat in mijn ogen de 350D wel is. Men staart zich blind op de aantal Mpic's lijk thet wel. En ja, de prijs natuurlijk ook. Zeg nu zelf, Nikon is kwa prijs een stuk duurder.
De foto's zijn erg kleurrijk en scherp, zelfs als je ze handmatig maakt. Erg veel mogelijkheden tov een compactcamera. Ook de afspeelfuncties zijn erg snel en in een raster te bekijken. De camera is in mijn ogen een stuk degelijker dan de 350D en heeft een betere, in verhouding zijnde uiterlijk. Echter is uiterlijk niet het belangrijkste! Erg snelle opstarttijd, mogelijkheid voor RAW en RAW/JPG. Vergeleken met een Minolta analoge SLR (500si) is dit een verbetering die bijna niet te vergelijken is. Verder is de energiezuinigheid vrij goed, echter haalt het toestel de omschreven aantal pics van 2000st echt niet. Maar dat mag de pret niet drukken. Verder zijn er voldoende programma keuzes voor het meeste werk en d ecamera werkt uiterst instinctief kwa knoplokaties en menukleuren enz. Als je zoekt naar een toestel met genoeg mogelijkheden, maar geen bedrag wilt betalen zals een journalist betaalt voor een D2x/D200 dan is dit toestel een bijzonder apparaatje. Het enige punt waar ik niet tevreden mee ben is dat het toestel voorover kiept als je 'm op tafel zet. Dit door de massa van het objectief. Misschien was het beter als men op het objectief een soort nokje gemaakt hadden die tesamen met het toestel op hetzelfde vlak staat. waardoor hij niet kantelt uiteraard. En dan spreek ik over standaard objectieven, geen superzoom! In principe is het toestel dus TE licht. Op den duur zal de voor- onderkant bekrast worden als je het toestel veel neerzet. Verder ben ik erg tevreden dat ik gekozen heb voor de D70s.

Edit:
Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt en ervaring opgedaan te hebben moet ik zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben over het toestel. Na een tijdje met de kitlens te hebben gewerkt ook een macrolens en een standaard lens 50mm gekocht. De kwaliteit van de foto's zijn echt super! Hoe langer je werkt met het toestel hoe beter ze worden. Het nadelig puntje, dat het toestel voorover kiept heb ik mee leren leven. Verder blijf ik bij mn standpunt wat betreft het energiegebruik. Tov een compactcamera is hij erg zuinig, echter de omschreven aantal foto's wordt niet gehaalt. Tip, gebruik een batterypack voor een beter gewichtscontrole bij grotere lenzen. Ook is het toestel nog handzamer bij verticale foto's. Een enkel extra nadeel is er bij gekomen.... de wens naar meer! lol. Verder een echt top toestel voor een welliswaar hogere prijs, maar toch! Kopen! krijg je echt geen spijt van.

Heb jij ook een Nikon D70s (6MP)?

Zou je gemaakte foto's kunnen plaatsen? Of een linkje er naar.. :)