Specificaties Bluetooth trackpad - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Trackpad Review

EylaH 13 september 2010, laatste update op 13 september 2010, 4.236 views

Apple Magic Trackpad

Pluspunten

• Aluminium uitgevoerd
  • Strak design
  • Simpele installatie

Minpunten

• Werkt slecht met gladde/natte vingers
  • Minder functies onder Windows
  • Geen af-fabriek Windows ondersteuning

Omdat ik erg benieuwd was naar de werking van het Magic Trackpad van Apple, heb ik besloten deze aan te schaffen. Bij Azerty aangeschaft voor een schappelijke prijs, echter liet de levering even op zich wachten (uiteindelijk heeft het een week of 5 geduurd). Geen probleem verder, ik heb tot die tijd keurig mijn muis gebruikt.

Het apparaat werkend krijgen
Omdat ik niet het geld heb om een dure Apple aan te schaffen, ben ik eerst op zoek gegaan naar een workaround om de driver aan de praat te krijgen op Windows 7. Dit houdt het volgende in:

1. Driver downloaden van de Apple site

x64: http://support.apple.com/kb/DL1068
x32: http://support.apple.com/kb/DL1067

2. Met 7zip de driver uitpakken

3. In de uitgepakte map zoeken naar "BootCampUpdate32.msp", deze wederom op dezelfde manier uitpakken met 7zip

4. In deze map zitten een aantal mappen die beginnen met "BootCamp3135*", in een van deze mappen zit een bestand dat "Binary.AppleWirelessTrackpad_Bin" heet. Als je dit hernoemd naar "Binary.AppleWirelessTrackpad_Bin.exe" en deze dan uitvoert wordt de driver geinstalleerd.

Helaas heeft het gebruiken onder Windows enkele beperkingen voor de trackpad, zo kun je bijvoorbeeld niet met twee vingers een afbeelding ronddraaien, met vier vingers tussen applicaties wisselen, met vier vingers vooruit en terug op internet pagina's.

Om de trackpad met je systeem te koppelen zet je de trackpad aan (wel eerst de batterijen er in stoppen natuurlijk) en ga je naar "Apparaten en Printers", hier kies je voor "Apparaat toevoegen". Omdat je de driver al geinstalleerd hebt wordt de trackpad automatisch gevonden, na het selecteren wordt hij toegevoegd en is daarna klaar voor gebruik. Niet al te moeilijk dus.

Mijn beoordeling van de Magic Trackpad

Ergonomie
Mede omdat je eigenlijk constant je hand in de lucht moet houden, kun je na verloop van tijd wel merken dat het vermoeiend is voor je hand/vingers. Ik heb hier zelf in het begin een beetje last van gehad, dit was echter snel over (ik moet sowieso wennen aan nieuwe muizen en dergelijke). Omdat het trackpad schuin staat is het echter wel minder vermoeiend als het gebruik van de trackpad van je laptop.

Functionaliteit
De trackpad is eigenlijk gemaakt voor gebruik met OS X, waardoor een heel aantal van de functies wegvallen onder Windows 7. Omdat ik voor de rest altijd al hotkeys gebruikte mis ik deze functies niet echt, al kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die graag "the full potential" van het trackpad willen gebruiken en deze daarom niet aanschaffen.

Precisie
Het trackpad werkt in mijn ogen erg precies, al moest ik in het begin erg wennen aan de gevoeligheid. Het kwam regelmatig voor dat ik per ongelijk meerdere dingen ging verslepen, of mijn taakbalk ging verplaatsen van onder naar boven. Ook wil hij nog wel eens een tabblad uit mijn browser halen en deze als los browservenster weergeven. Dit was echter met enkele dagen over. Je moet wel opletten of je geen vettige, gladde, natte of droge vingers hebt. De werking van het trackpad wil dan nog wel eens te wensen over laten. Je zit bijvoorbeeld te muizen maar er gebeurt niets. Even met je vingers over je broek of stoel vegen en hij werkt weer perfect.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is, net als bij alle andere producten van Apple, uitstekend te noemen. Het apparaat is niet heel erg zwaar(aluminium), is uit een massief stuk aluminium opgebouwd, er kan weinig aan kapot en er rammelt ook niets (op de batterijen na, deze rammelen iets in hun behuizing maar dat nemen we voor lief).

Drivers en ondersteuning
Omdat de trackpad officieel niet voor Windows gelanceerd is, wordt er ook geen ondersteuning gegeven voor Windows. Het aan de praat krijgen van het apparaat is geen probleem, daarna werkt het ook prima. Nog geen bugs opgemerkt.

De prijs van ruwweg 70,- is niet gering maar hiervoor krijg je wel een sterk staaltje werk van de mensen van Apple in je handen, het apparaat doet wat je verwacht en ik vind het het geld waard. Zeker als je kijkt naar andere trackpads van dit formaat, volledig uitgevoerd in aluminium, die kosten een stuk meer.

• HP ProBook 4510s
  • Windows 7

Heb jij ook een Apple Magic Trackpad?

Leuke review.

"Zeker als je kijkt naar andere trackpads van dit formaat, volledig uitgevoerd in aluminium, die kosten een stuk meer." Misschien leuk als je even vertelt welke producten je hebt overwogen, of wat de alternatieven zijn?

Gebruik je nog de muis? Zo ja wanneer (welke apps/activiteiten) is de trackpad beter, en wanneer de muis?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 13 september 2010 19:22]

Verder heb ik niet gekeken naar alternatieven, dus hier kan ik niet over praten. Ik weet alleen dat er van Wacom behoorlijk prijzige producten te koop zijn.

Sinds ik mijn trackpad heb gebruik ik mijn muis niet meer, tenzij ik hem vergeten ben dus ook daar kan ik niet over oordelen. Ik muiste net toevallig even met het trackpad van mijn laptop, wat een hel. Met de Magic Trackpad gaat het veel soepeler.
Pictures or it didn't happened.. ;)
Foto's op verzoek toegevoegd.