1 review

Mio MiVue 818

€ 149,-
Specificaties 2560x1440 • 2,7" scherm • GPS ingeb. - Bekijk alle specificaties

Mio MiVue 818 Review

LucW2 4 november 2021, laatste update op 10 november 2021, 1.596 views Product gekocht

Mio MiVue 818

Dit is geen plug-and-play dashcam, maar geeft wel knap beeld met mooie opties.

Pluspunten

• Smartphone connect
  • Parkeerschade opname
  • 2K (30 fps) of 1080p (60 fps)
  • Nederlands in Menu en Manuel (pdf)

Minpunten

• Niet makkelijk voor iedereen
  • Smartbox III appart aanschaffen
  • Wifi connect met app omslachtig
  • Gebruiksaanwijzing legt niet alles uit
  • Na firmupdate al je instellingen weg

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Beeldweergave Score: 5
Dit wordt geen makkelijke review, nadat ik mijzelf verdiept heb in uitpluizen hoe ik deze ga installeren met alle beschikbare opties. Met de dashcam zelf aanschaffen ben je er nog niet, je hebt sowieso een 128 Gb microSD kaart nodig en een vlotte voor HD/4K en dan ben je nog niet klaar, om de parkeerschade door derden te kunnen vastleggen heb je een Smartbox nodig, de versie 3. Dit is om te voorkomen dat je autoaccu leegloopt in de standby modus die bewegingen detecteert en direct begint op te nemen, zo kan later bij parkeerschade door derden, aangifte doen bij de politie want je hebt de beelden incl. kenteken!

Dashcam gebruik

Dashcams zijn in Nederland nog geen gemeengoed, in veel Oostblok landen is de dashcam een korting op je auto verzekering en in sommige van die landen zelfs verplicht, te zien in vele YouTube filmpjes.Het beeld bewijs wat er gebeurde in het uitzoeken wie de schuldige is bij een ongeval, zou in Nederland best handig zijn sinds auto's vogelvrij verklaard zijn als deze een fietser aanrijdt, je kan de beelden aanbrengen in de schuld of verwijt analyse.

TIP! Ik gebruik dashcam beelden ook voor mijn reisverslagen in Kroatië in combinatie met de andere camera's als de Mavic Mini (ook ingesteld op 1080p, 60 fps), GoPro Hero4 en Contour HD actioncams en natuurlijk mijn A51 smartphone die best mooie filmpjes maakt mits je ondersteund op statief of met een gimball. Je maakt daarmee je reisverslagen aantrekkelijker door meerdere camera momenten en in montage (ik gebruik Magix) zet je die verschillende camera verfilmingen in sporen onder elkaar, waar je op juiste moment wisselt van beelden, maakt je eind montage aantrekkelijker om naar te kijken, zo is mijn andere Mio MiVue C321 verhuist naar de achterruit, wat ik ook doe als ik op de motoren rij, dan heb ik een Contour actioncam aan de zijkant van mijn helm zitten en een tweede camera op het stuur die alles naar achteren filmt. Laat gewoon de camera's lopen en knip en plak achteraf in de montage.

Deze is weer net anders

Alles is anders dan mijn eerdere Mio MiVue C321, waar de 818 de uitbreiding in is. Mio MiVue C321 heb ik al in een review uitgebreid uit de doeken gedaan. De 818 is er ééntje waar je geduld op de proef gesteld wordt, zeker als het gaat om de connectie met je smartphone. Beetje knullig door Mio zelf, door in de keuze welke dashcam je hebt, kleine mini afbeeldingen van vele in de 8 serie in plaats van gewoon het type te vermelden, ook ik pakte meerdere malen de verkeerde in de 8 serie en dan wil de connectie met je smartphone niet lukken, uiteindelijk wel gelukt, maar het blijft een crime de la creme, waar Mio achter hun oren moet krabben om de Mio app pro hier in te verbeteren, haal de afbeeldingen weg en zet gewoon het type serie nummer, dat scheelt al een hoop frustratie.

Welkom in mijn review!

Ja, alles MOET blijkbaar met de smartphone verbonden kunnen worden, wil je meetellen. De smartphone wordt steeds meer een niet meer weg te denken, verlengstuk in je leven. Mijn TomTom Rider 550 is ook al aan verbonden als mijn TomTom Go 6250 Professional voor de auto, bestelwagen en vrachtwagen, nu ook mijn Mio MiVue 818 en menig EV rijder heeft ook al een connect systeem om de auto alvast op te warmen na een nachtvorst, we appen er op los, arme batterijen van je smartphone, die worden er niet beter op.

Wat zijn de kosten?

Coolblue was volgens de price watch de goedkoopste
- Mio Mivue 818: 125,99
- Smartbox III: 28,00 (tweede kans / retourgoed)
- Samsung SDcard 128 Gb EVO Plus (speciaal voor HD/4K camera's): 22,00
alles bij elkaar zo'n 176 euro aan de aanschafkosten, kan hoger uitvallen omdat ik de Smartbox III koos voor lagere prijs, die normaal 44 euro kost, bij Mio website opmerkelijk 29,90. Apart dit, of het is een ongewijzigde prijs van de eerste Smartbox, die zonder zekeringen werden verkocht.

Ik ben geen 'handige Harrie', er komt nog garage arbeidsloon bij voor het aansluiten van de smartbox, deze keuze omdat mijn auto all-risk verzekerd is en ik last van mijn rug heb om het zelf te doen, de draad moet doorgetrokken worden in het schutboard naar de accu. Waarom Mio niet de optie heeft met een diagnose stekker, om daar de continu stroom te verkrijgen, in productiekosten vs. aantallen praat je over centen kosten, nu moet ik naar de garage om een draad door te trekken door het schutboard naar de accu toe. De smartbox had een klitteband bevestiging kunnen hebben om deze ergens onder het dashboard te bevestigen.

Unboxing, wat krijg je?

Ik heb een 'Unboxing Mio MiVue 818 + Smartbox III' videoclip gemaakt en op YouTube gezet als ondersteuning voor deze review. Ik pak de originele verpakking uit met een te bot mesje en sluit de cam verkeerd aan op de houder, kon er zelf om lachten, maar dat lachen verging bij de wifi connect 8)7

Mio heeft ook nog een mooie in NL promotie film gemaakt en dit is de Engelse versie waar al veel is uitgelegd en waar ik printscreen foto's gemaakt heb in de afbeeldingen.

Gebruiksaanwijzing

Je krijgt geen leesbril bij de wat in kleine lettertjes Engels manuel, dus geeft ik de link voor de download naar een goede (Vlaams)-Nederlandse in pdf, voor je PC of tablet.
Kies op de pagina op [Handleiding] en type op typenummer de 818 en je krijgt de link.

Dashcam menu

TIP vooraf: update eerst je firmware via de Mio MiVue Pro app voordat je in het menu allerlei instellingen vastzet, die ben allemaal weer kwijt na de firmware update, daar moet Mio nog aan werken, dat de instellingen behouden blijven.

Monteer eerste de microSD kaart in de gleuf en formateer deze door de cam zelf, hij begint er zelf mee :?
Dan stel je de taal in en Nederlands is gelukkig aanwezig, zij het met 'vlaams accent.'
De werking van de vier menu knoppen is net weer even anders dan bij mijn eerdere C321, dus ik zat er wel eens naast ondanks het voorbeeld op het scherm aangegeven staat.
Op zich laat je makkelijk door het menu scrollen met de Nederlandse gebruiksaanwijzing in pdf erbij.

Smartphone connect Mio app Pro

In mijn Intro had je al begrepen dat je hier een 'Jantje Geduld' in moet zijn, zeker voor mij, ben best wel thuis met smartphones maar op één of andere wijze heeft Mio zijn best gedaan om ingewikkeld te doen, aldus, zo komt het bij mij over en ik weet dat hier mensen in zijn geweest die dit net zo ervaarde. Je moet een wifi verbinding maken met de 818, die zend een wifi signaal uit (noteer even voor je zelf het wachtwoord getal, wat je te zien krijgt in de app), je zoekt in het keuze menu jouw juiste toestel (dat is de laatste in de 8 serie!!) Mio haal die afbeeldingen weg en zet gewoon volledige serietypen neer zoals 818, hoe ingewikkeld kan je doen als het heel simpel kan. Je komt dan in het instellingen menu van je smartphone voor wifi. Je moet wachten totdat je de Mio 16_16 ziet die tik je aan en dan kom je weer in de app menu. Deze wifi verbinding verdwijnt weer naar je standaard verbinding zodra je smartphone weer is losgekoppeld. Voeg in de reacties wat jouw ervaringen daar in zijn en dan hopen dat Mio dit ook leest.

Bij mij lukte dat in de zesde sessie en ik kon de firmware updaten. Wil de opnames die ik al gemaakt had als proef naar mijn Smartphone (Samsung A51) downloaden, in de instellingen keuze gemaakt voor mijn smartphone SD kaart opslag, wil dat niet, alleen op je interne opslag en dat wil ik weer niet, forceer je dat, krijg je een fout melding. Mio hier moet je mee aan de slag. Opslaan in je intern geheugen is een not-done bij de gemiddelde smartphone gebruiker die geen S-Klasse Samsung of Big apple heeft.

Alvast wat YouTube links die ik nog later verwerk in de tekst:
- Mio MiVue Manager (voor je PC desktop in beeldverwerking) ENG
- Mio MiVue Pro app Installeren ENG
- Mio MiVue Pro app wifi connect ENG
- Mio MiVue Pro app Life vieuw ENG
- Mio MiVue Pro app Firmware update

We gaan hem aan de ruit bevestigen

Foto's: 13, 18, 19 en 20 gaat over bevestigen van de cam.
Je gaat eerst kijken waar je hem wilt hebben (foto 18), dan weet je de oppervlakte die extra gereinigd moet worden, bij mij zaten de tolvignetten van Slovenië en Oostenrijk en nog op, nu kom je er nog goed bij met je raamkrabbertje om ze te verwijderen, de lijmresten met wasbenzine en met bekende gele goedje van de Wibra kan je goed ontvetten, goed uitwrijven met schone droge microvezel doek, van buiten kan je nog zien of je iets overgeslagen hebt. Je positioneert de juiste stand van de cam voordat je gaat opplakken (dan hoef je niet bij te buigen als hij op de ruit zit)

Vervolgens pak je één van de twee statische folie velletjes en bevestig de zo, dat er geen luchtbellen er onder blijven zitten, goed na wrijven met een schone theedoek.
Dan pak je de houder (zonder cam) en bevestig deze (foto 19) op het vel wat op de ruit gehecht zit, na verwijderen van de rode folie, zorg dat je de ronde kant van het inschuif systeem naar je toe is.

Nog goed na wrijven en dan schuif je de cam op de beugel en sluit je de micro usb stekker aan (foto 20).
Mijn plek is anders dan Mio aangeeft, ik heb al snelheid, flits en traffic controle op mijn TomTom, mijn keuze om hem hoog rechts naast de spiegel te plaatsen is dat ik niet afgeleid wil worden tijdens het rijden en heb de systeemgeluiden op uit staan. Verder heb ik de ervaring met de vorige cam dat zo hoog mogelijk plaatsen, de mooiste beelden geven.

1e UPDATE: Getest op 7 november 2021 met Hollands najaarsweer

Zoals beloofd zal ik diverse YouTube bijlagen gaan maken om te kijken wat de camera aan beelden geeft. Bij montage achteraf zie ik dat het beeld net buiten ruitenwisser bereik valt, zal hem toch de volgende tube iets lager moeten plaatsen. De regendruppels hebben toch effect op het beeld. De camera is ingesteld op 1080p met 60 fps. Let op het wolkendek boven in beeld in begin, wolken lopen niet vloeiend over.

De compilatie opname is mijn rit van Hengelo naar Velsen en weer terug. Waar regen en zonneschijn, lage zon, viaducten, nachtzicht verlicht en nachtzicht donker opgenomen is. Bekijk de video (link gaat naar YouTube) (schermvoorbeeld foto nr. 25). Ben ik zelf tevreden over deze beelden in vergelijking met mijn andere Mio MiVue C321, de basis camera, versus deze duurdere? Néé! Lijkt zelfs of de C321 nog beter filmt en nog wel in 1080p / 30 fps.

De volgende opnames (update 2) zal ik voor de 1440p / 30 fps gaan filmen, ritje naar Duitsland om weer bij te tanken. Zal dat ergens volgende week gaan doen.

Verbeterpunten gericht aan Mio:

- Lever bij de 818 ook een zuignap erbij, niet iedereen heeft maar één auto of motorvoertuig waar de cam in gedeeld wordt en die zijn ook niet altijd van je zelf.

- Een voucher voor de smartbox III na aanschaf 818 zou aantrekkelijk zijn, of maak een combi pakket, waar de smartbox met extra zuignap clip en een 128 Gb micro SD kaart voor HD/4K gebruik bij zit, wat DJI ook doet met hun combo boxen in een net koffertje, en die koffertjes koop je in voor een habbekrats op AliExpress. Nu moet je toch alles los erbij kopen, wil je volledig gebruik maken van de opties van de camera.

Met een combi koffertje bespaar je weer twee dozen uit en wie de 818 in meerdere voertuigen gebruikt, zou hier zeker gebruik van maken, nu zit je met losse snoertjes. Smartbox aansluiting kan ook smarter, door connect met diagnose of OBD aansluiting of andere al reeds in auto's optioneel aanwezige continustroom aansluit mogelijkheden. De smartbox had een klitteband bevestiging kunnen hebben om deze ergens onder het dashboard te bevestigen, nu moet je met tyrips deze een plek geven, beetje knullig allemaal.
CoolBlue stuurde mij dit in 3 verschillende dozen met de post, in een combi koffertje is maar één doos nodig.

- De wifi connect & bluetooth is niet gebruikers vriendelijk, dat moet beter kunnen. Begin eerst de app te updaten waar de afbeeldingen in keuze welke camera je hebt, te vervangen voor type nummer camera, daar maak je direct hele grote stappen in verbetering gebruikersgemak.Leg in de gebruiksaanwijzing de functie uit wat de wifi connect precies inhoud en dat dit tijdelijk is gedurende de verbinding van koppeling.

- Het zou handiger zijn om ook een optie te hebben om firmupdates via PC/Laptop usb kabel connect, nu moet het via het toch wat gebruiksonvriendelijke smartphone connect. Nu wordt bij firmupdate je persoonlijke instellingen gewist en moet je dat weer opnieuw instellen, dat kan ook anders.

- Ook op jullie website, is best zoeken naar de digitale pdf handleiding in je eigen taal, het kan eenvoudiger door direct onderaan in de pagina als voorbeeld van de 818 een directe link te zetten, nu moet je diverse pagina's door zappen om deze te vinden.

- Geen probleem met het 'Vlaamse accent' in de Nederlandse pdf versie, maar leg dan goed uit wat het Nederlands is voor bv. 'stempel' waar ik pas later achter kwam dat het hier betreft, rechts onder in het beeld waar de MiVue 818 tag in het opname beeld staat, dat dit te bewerken is door je kenteken toe te voegen, de coördinaten etc. Mis in de gebruiksaanwijzing hier uitleg over en hoe je deze in voorkeuren instelt en wat je dan te zien krijgt in de opname.

- Verhoog de opslag van de microSD kaart naar 256 Gb, met de 2K resolutie is je 128 Gb kaartje na 3,5 dagen vol en de 1080p met 60 fps net krap 5 dagen in rij uren van 10 uur per dag. Hogere camera resolutie is ook hoge data.

- Koppelen met de smartphone kan ook slimmer, lees mijn review over de Soundcore Motion +, waar ik alleen maar mijn smartphone tegen de bluetooth speaker hoef te tikken om te koppelen (nadat dit de eerste keer is ingesteld). Dat zijn de smart slimme hebbedingetjes van deze tijd, zo wil je het hebben!

Review nog niet af

Deze review is nog lang niet af en dat beseft ik voordat ik er aan begon, dus volg de update aanvullingen die nog komen, zoals de werking van de smartbox in connectie met de parkeermodus, waar we zeker een botsproef gaan doen, zet mijn 650 cc Burgman motorscooter tegen de voorbumper van de auto om te kijken of het werkt, die beelden heb je nog te goed! En dan hebben we nog al die andere opties, blijf volgen en ik ga proberen zoveel mogelijk de review te ondersteunen met YouTube filmpjes.

_/-\o_ Is er onder de lezers een garagist of autotuning bedrijf die de smartbox in mijn Hyundai (gratis, tegen wat firma reclame) wil inbouwen zodat ik hier een film reportage (YouTube) van kan maken (niet al ver van Twente vandaan), stuur mij een pm bericht via Tweakers, zou mooie aanvulling zijn dat men kan zien hoe de smartbox wordt ingebouwd en aangesloten,

Vind je deze review leuk, waardeer deze dan, ik ben met dit stukje al 7 uur bezig en ik ben er nog lang niet |:(

Heb jij ook een Mio MiVue 818?

Duidelijke uitgebreide review, dank! En wat een tijd heb je erin gestoken, petje af en kudos voor doorzettingsvermogen!
En hij is nog niet eens klaar O-)
Voor mij is belangrijk dat mijn review duidelijk is wat je er aan hebt, het artikel waar het over gaat en alles er om heen, zoals Maarten van Rossem praat, schrijf ik. ;)
Misschien bij de fotos het kenteken in beeld onzichtbaar maken
Waarom?
RDW geeft alleen gegevens over het voertuig, niet over personen, eigenaren of andere privé gegevens.
Kenteken gegevens zijn publiek openbaar.
Ik zat meer aan tijd icm kenteken te denken. Vooral op de laatste foto.

Maar misschien heb je ook gelijk dat het niet uitmaakt.
Ik heb mijn eigen kenteken er ook op staan, het zegt alleen dat mijn auto daar was, zegt niets of ik daar in zat, alleen dat mijn auto daar was net als die anderen daar ook reden. Alleen een opsporing bevoegde ambtenaar kan mij benaderen, of ik aan het stuur zat. Kan ook zijn dat er in de opname een gestolen auto op dat tijdstip mij inhaalde, of iemand uit een inbraak en dan nog kan alleen de opsporing mij benaderen.
Op een dashcam kan best belangrijke informatie op staan, maar verteld niets over personen, alleen over voertuigen.
En wie braaf is en zich netjes onopvallend gedraagt, heeft niets te vrezen, Wie wat te verbergen heeft, tja die heeft wat op te biechten, maar dan nog zegt het iets alleen over het voertuig, maak jij een mooie foto van een markt, staan daar mensen op, komen op facebook, instagram, twitter, via google afbeeldingen, gewone vakantiekiekjes, onschuldig staan daar personen op, foto's van voetbalstadions, F1 op Zandvoort etc
Zijn dashcam beelden veel neutraler dan de gemiddelde vakantie kiek.In Nederland zijn kentekens anoniemer, in Duitsland kan je een streek uit opmaken, in Frankrijk een provincie.
Check mijn kenteken maar op RDW, dan zie je dat ik verzekerd ben, hoe lang ik de auto heb, dat het een Hyundai Matrix is, nooit gestolen is geweest, niet ingevoerd, km stand logisch of onlogisch is, hoeveel bpm er is betaald, allemaal gerelateerde voertuig informatie. Alleen bevoegde amtenaren kunnen een eigenaar er aan koppelen, maar nog niet zeker is, wie er aan het stuur zat.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 19 november 2021 03:48]

Prima uitleg.

"En wie braaf is en zich netjes onopvallend gedraagt, heeft niets te vrezen, Wie wat te verbergen heeft, tja die heeft wat op te biechten, ..."

Maar dit is echt zo een aparte instelling als het over privacy gaat. Als je dus niets te verbergen hebt (iedereen heeft wat) dan zou je ook prima zonder enige privacy kunnen? Hele aparte gedachte gang als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 19 november 2021 09:32]

Hoe jij de tekst interpreteert, is niet die van mij. Ik neem afstand van jouw interpretatie.