Mio Mivue C321 Review

LucW2 3 november 2021, laatste update op 4 november 2021, 231 views Product gekocht

Mio Mivue C321

Handzaam compacte full HD Dashcam voor klein prijsje

Pluspunten

• Mooi achter spiegel te verbergen
  • Lange voedingkabel voor wegwerken
  • SD kaart 128 Gb
  • Goede gebruiksaanwijzing
  • Menu in Nederlands

Minpunten

• Geeft geen snelheid aan
  • niet compatible met MiVue Smartbox

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Beeldweergave Score: 5
Deze paar jaar geleden gekocht via BVA veiling, voor net iets meer dan de helft van de nieuwwaarde incl. alle verdere kosten. Had eerder een prul van Kruidvat gekocht (wie niet), maar bracht mij zelf wel toe tot een betere. Immers reed vrij veel, toen nog als parttime vrachtwagen chauffeur in heel Europa, maar ook met de personen auto naar Kroatië.Verderop in deze review links naar mijn eigen YouTube kanaal, waar je de HD beeld resultaten zelf kan beoordelen. Dashcams zijn in Nederland nog geen gemeengoed, in veel Oostblok landen is de dashcam een korting op je auto verzekering en in sommige van die landen zelfs verplicht, te zien in vele YouTube filmpjes.Het beeld bewijs wat er gebeurde in het uitzoeken wie de schuldige is bij een ongeval, zou in Nederland best handig zijn sinds auto's vogelvrij verklaard zijn als deze een fietser aanrijdt, je kan de beelden aanbrengen in de schuld of verwijt analyse.

C321 als basis een uitstekende full HD dashcam, zonder extra's

Inmiddels heeft de C321 een andere functie gekregen na aanschaf van een vervangende betere de Mio MiVue 818 (er zijn nog veel betere naar gelang je waarde hecht aan de optionele extra rij hulp systemen, waar je tegenwoordig in een nieuwe auto meer in de knip moet tasten, een afweging als je deze ook via de duurdere Mio Dashcams ook kan krijgen als line assist, bots protectie, verkeersborden herkenning, vaste flitspalen, nummerbord herkenning, traject controle, route opslag en nog veel meer, voor een honderd euro meer dan mijn nieuwe MiVue 818, waarvan binnenkort mijn review) Ik werk niet meer maar rij nog best wel naar familie, vrienden, functioneel dan en op de Burgman 650 motorscooter een Contour actioncam aan de helm. De C321 is naar het achterraam van de auto gegaan, om daar alle fratsen (geen ruimte krijgen / gas bijgeven als je naar de linker rijbaan wil, de bumberdrukkers) van overige weggebruikers vast te leggen. Je wordt steeds minder anoniem in je weggedrag, er komen steeds meer automobilisten erbij met dashcams.

Dashcam beelden zijn uitstekende toegevoegde waarde in montage van je reisfilms of vlogs

Gebruik ook beelden van de dashcam voor mijn reisverslagen in combinatie met mijn andere camera's waar een DJI Mavic Mini deel van uitmaakt maar ook mijn A51 mobieltje (met o.a. de DJI Osmo mobile 3 gimball) en de actioncams. Met full HD op 30 fps maak je al best mooie scherpe beelden, beoordeel zelf door deze beelden te bekijken op YouTube-1 van de grensovergangen op mijn reis naar Kroatië najaar 2021 of deze YouTube-2 van de terugweg een andere route met ook nachtbeelden op de Duitse autobahn.

Genoeg afgedwaald nu de C321

De Mio MiVue C321 filmt in MP4. De dashcam slaat zijn filmopslag op de microSD kaartje en neem een 'snelle jelle' kaartje de klasse 10 want voor 10 uur rijden zit een 32Gb al bijna vol. Een 128 Gb SD is aan te raden, want als hij vol is, overschrijft hij over de oudste opnames heen. De lengte kan je eenvoudig bepalen in 1, 3 of 5 minuten fragmenten doorlopend en in te stellen via het vrij simpele keuze menu, de vier knopjes op de zijkant. In de gebruiksaanwijzing op Mio website kan je dat eenvoudig vinden en je kan deze ook downloaden op je PC of je tablet, het leest prettig en makkelijk.

Daar zijn ook andere instellingen als geluid uit zetten, tijd en datum en met de 'stempelfunctie' kan je ook je kenteken in de beelden zetten. In Nederland doet men daar knullig over, kentekens ... op RDW kan je alleen voertuiggegevens zien en niet wie de eigenaar is, dat is alleen voorbehouden aan bevoegde instanties in de opsporing.

Ik vind dat de beelden voor zo'n goedkope cam best heel goed zijn, neem aan dat jullie de twee YouTube filmjes bekeken hebben, geef ik er nog eentje die ik in Duitsland filmde, waar ik de cam hoog op het raam plaatste in een dikke Mercedes Actros in een ongeval in een baustelle, januari 2020, geen schokkende beelden, maar als voorbeeld hoe de cam filmt op ongeveer 3,5 meter hoogte, voor wie vrachtwagen rijd of een grote camper. De hoge positie is zeker aan te raden. Ik plaats altijd de cam midden-rechts boven in, dan film je het meeste in breedbeeld en wordt je ook niet afgeleid door de cam. De micro-usb kabel heb ik geleid via de rechter raamstijl kunstof en zo netjes weggewerkt naar de autostekker hub. Origineel zit zo'n dikke sigaretten aanstekerplug, ik gebruik een lange USB kabel via een USB voeding.

De taal in het menu kan je in het Nederlands instellen en hij start automatisch met opnemen als de motor start, je kan een moment fragment vastleggen door op de onderste knop te drukken, deze wordt niet overschreven als je SD kaartje (niet bij de prijs inbegrepen) vol is.

SD kaartje

Het SD kaartje zit aan de linker zijde en kan eenvoudig (met beleid) met een balpen punt er uit gewipt te worden, zo kan de cam blijven hangen. Met een chrome marker een markering gemaakt welke zijde deze er weer in moet. Via een SD kaartlezer kopieer ik de MP4 bestanden naar de computer waar ik ze later bewerk, wat ik wil gebruiken en wis de SD kaart verder leeg, rij je veel, neem een 128 Gb kaartje, kan je bijna 5 dagen mee doen.

Nieuwere Mio MiVue dashcams hebben bluetooth en wifi om via app op je smartphone beelden over te zetten, maar deze is de simpele no-nonsens met uitstekend beeld, nog ééntje kijken? Daar komt het vierde filmpje, waar 'Jantje von Haast' weer 10 seconden gewonnen heeft om sneller thuis bij de 'kartoffeln' te zijn, en zo maak je best leuke filmpjes, waar je bij deze laatste ziet het gedrag van een ander en zo staan op mijn kanaal nog meer vermakelijke filmpjes uit spitsbeelden, veel kijk plezier en dat met een goedkoop maar kwalitatief cammetje 8-)

Zuignap

Het werkt best wel, geen superding, met heel warm weer komt hij wel een los en bungelt aan de kabel. Het is kwestie van goed vetvrij maken waar je hem wil bevestigen en de zuignap zelf vetvrij maken, mijn Wibra keuken ontvetter, door Radar aangeprezen gouden gele goedje werkt daarin uitstekend.

Smartbox

Niet alle Mio MiVue dashcams werken samen met een smartbox. Ik heb deze mee besteld met mijn MiVue 818 zodat hij in standby stand, als een onverlaat in mijn afwezigheid tegen mijn auto rijd, de dashcam aangaat zonder de accu leeg te trekken, dat heeft deze C321 niet. Nu heb ik een oude bejaarde Koreaan uit 2006 die al parkeerschade sporen heeft van anderen, maar deze wordt op termijn vervangen voor iets jongers en dan wil ik wel graag aangifte doen van parkeerschade veroorzaakt door anderen

Gebruiksaanwijzing

Bijgevoegd is een uitstekende in Vlaams-Nederlands gebruikshandleiding, maar vind je het prettiger om deze wat groter digitaal te bekijken, net als ik, kan je deze downloaden van de Mio website. Er zijn soms iets andere benamingen geschreven die in Vlaams Nederlands gebruikelijk is en in het ABN niet, niet storend, maar soms moet je even twee keer lezen wat er bedoeld wordt, ook in het menu.
De gebruikershandleiding is wel met heel veel zorg samengesteld en is heel begrijpelijk geschreven. Bij de foto's hieronder heb ik wat printscreens gemaakt uit de digitale pdf versie.
Letop! de gebruiksaanwijzing zijn voor meerdere modellen in de C3XX serie, waar een sterretje achter staat is de afwijking met een duurder model in de C320-330 serie. Een C330 geeft bv wel de snelheid aan en kan op de smartbox worden aangesloten.

Mijn reviews

Ik beschrijf mijn reviews uit praktijk gebruiksgemak, ben geen specs-nerd. Het moet doen, wat het doen moet.
Vond je deze review leuk, heb ik je wat tips kunnen geven voor een aanschaf of het werken met de dashcam in algemeen, waardeer deze review, dat motiveert mij weer in het schrijven van nieuwe reviews. Ik heb hier veel reviews staan over vele andere producten, ga naar mijn profiel om de andere te lezen ... airfryers, tablets, smartphones, bluetooth speakers, koptelefoons, best veel en vind het leuk. O-)

Heb jij ook een Mio Mivue C321?