LG 34WP85C Zwart

Specificaties 34" • 3440x1440 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 34WP85C Zwart Review

sthuitema 31 oktober 2021, 261 views Product geleend

LG 34WP85C Zwart

Super handige monitor om meerdere applicaties naast elkaar weer te geven. Indelen monitor d.m.v. aparte LG software, verschillende voorgeprogrammeerde indelingen mogelijk. Scherp beeld, vele configuratie mogelijkheden. Mooi geluid na inschakelen van Waves maxxAudio®. Meerdere aansluitingen op achterkant van monitor. Direct te gebruiken door complete levering.

Pluspunten

• Mooi geluid van speakers
  • Aantal aansluitmogelijkheden
  • Randapparatuur aan te sluiten op monitor
  • Scherpbeeld

Minpunten

• Hoofdtelefoon aansluiting aan achterzijde
  • Energie verbruik

Voor een periode van een paar weken heb ik de LG UltraWide 34WP85C monitor mogen testen.
De monitor wordt geleverd met:
- USB-C kabel
- HDMI kabel
- DisplayPort Kabel
- Voedingsadapter met euro stekker, afmeting adapter 18,5cm x 8,5cm.
- Garantieboekje en korte handleiding op papier
- CD met een handleiding, voor degene die nog een CD-drive hebben.
- Standaard

De afmetingen van deze 34" monitor zijn 3440mm x 1440mm. De monitor heeft een beeldverhouding van 21:9 met een QHD resolutie.

Het scherm is voorzien van 7Watt stereoluidsprekers, die weggewerkt zijn in onderrand van de monitor. De aansturing van de luidsprekers kan verbeterd worden d.m.v. een software programma MaxxAudio®.
In de settings is het mogelijk om deze functie uit te schakelen, het effect van Waves maxxAudio® heeft een zeer positief effect op de manier waarop de monitor het geluid ten gehore brengt.

De monitor is aan een wand te monteren met een wandbeugel geschikt voor een VESA 100x100 gatenpatroon of met de meegeleverde standaard op een bureau neer te zetten. Voor ergonomische aanpassing is de monitor 110mm verstelbaar in hoogte en te kantellen in een hoek tussen de -5º en de 20º.

Aan de achterzijde van de monitor zijn voorzieningen getroffen voor een
1) USB-C aansluiting,
2) 2 SuperSpeed USB (USB 3.0) aansluitingen,
3) 2 HDMI aansluitingen,
4) een DP-In aansluiting,
5) 3,5 mm hoofdtelefoon verbinding.

Afhankelijk van het type USB-C poort in de PC is de USB-C aansluiting op de monitor te gebruiken voor weergave poort, om een product op te laden en als USB hub zodat i.c.m. de SuperSpeed USB aansluitingen kan er aanvullende rand apparatuur aangesloten worden.

De HDMI poorten zijn te gebruiken om beeld en geluid vanaf de PC naar de monitor te zenden.

De DP-In aansluiting heb ik niet kunnen testen, hier heb ik geen passende apparatuur voor.

De 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting is handig maar aan de achterkant van het scherm op een onhandige positie. Wanneer de aansluiting op de zijkant of de onderkant van het scherm geplaatst zou zijn, zou het een meer toegankelijke positie zijn. Als er een hoofdtelefoon aangesloten is op de monitor, dan is het niet mogelijk om de Waves MaxxAudio® software in/uit te schakelen en kunnen die instellingen niet gewijzigd of gebruikt worden bij een hoofdtelefoon.

Aan de onderzijde van de monitor zit een knop die ook dienstdoet als joystick om door het settingsmenu te navigeren. Door de knop in te drukken wordt het menu weergegeven. Wanneer de joystick van je af bewogen wordt zal de monitor uitgeschakeld worden. Door de joystick naar links en naar je toe te bewegen kom je in een snel menu voor de selectie van het inputkanaal en de beeldmodus instellingen. Wanneer de joystick naar rechts bewogen wordt zal het settingsmenu geopend worden, hierin kunnen de instellingen gewijzigd worden.

Het grote voordeel van deze grote monitor is dat er meerdere applicaties naast elkaar geopend kunnen worden zodat je bij gebruik van een laptop effectief beschikt over 3 monitoren. LG heeft OnScreen Control software ontwikkeld waarmee zelfs de mogelijkheid geboden wordt om maximaal 4 schermen in te stellen. Deze schermen kunnen op verschillende manieren gesplitst weergegeven worden.
Het was wel even lastig om de software te vinden op de LG site. Via Google is het gelukt om de software te vinden en te installeren op de PC.

Door middel van het OnScreen Control programma zijn ook monitorinstellingen te wijzigen en firmware updates uit te voeren. Voor firmware updates moet er een verbinding d.m.v. USB A-B of een USB A-C tot stand gebracht worden tussen de monitor en de PC.
Het is ook mogelijk om de beeldmodus voor een aantal applicaties in te stellen, zodat wanneer de applicatie geopend wordt, het scherm een vooraf ingestelde beeld modus gebruikt.

Voordat de monitor aangeschaft wordt moet er wel gecontroleerd worden of de grafische kaart in de PC de beeldverhouding aankan. Ik heb de monitor op meerdere PC’s getest. Hierbij had een PC aan de boven en onderkant van de monitor een zwart deel terwijl het beeld van een andere PC wel in zijn gehele hoogte zichtbaar was op de monitor.
Het is handig om de OnScreen Control software te installeren, zonder deze software moet de breedte van de openstaande programma’s handmatig gewijzigd worden. Met de software wordt het programma opgepakt en naar het gewenste deel van het scherm gesleept en neemt het zelf de maximale breedte aan.

Kortom: een mooie monitor die zeer praktisch is als je met meerdere schermen wilt werken. Zowel de kwaliteit van het geluid, het beeld en het design is meer dan prima.

Heb jij ook een LG 34WP85C Zwart?

Hoi. Ik overweeg dit scherm aan te schaffen maar ben eigenlijk alleen gewend om te werken op een VA monitor en niet op een IPS monitor zoals deze. Ikzelf ben bang dat het lagere contrast ervoor zal zorgen dat ik de zwarte kleuren niet zo mooi ga vinden. Ik ga de monitor niet zozeer voor grafische toepassingen gebruiken, maar foto's en incidentele grafische zaken moeten er wel mooi uit zien en zonder glow of bleeding.

Mijn vraag is dan eigenlijk ook hoe jij dit ervaren hebt tijden het gebruik van deze monitor? Alvast dank!
Mvg, Joris
Hier een vergelijking tussen ips en va: https://youtu.be/34bqY7CToHg
Hallo Joris,

De monitor heb ik tijdens gebruik niet vergeleken met een VA monitor.
Ik kan je hier geen advies over geven.
Ik was tevreden met de monitor.

Mvg.