Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) Review

Arjan A 19 juni 2006, 1.341 views

Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)

Pluspunten

• Snelheid
  • Canon lenzensysteem
  • Gemakkelijke bediening
  • Overzichtelijk en duidelijke menustructuren

Minpunten

• Meegeleverde kitlens is niet optimaal
  • Ondersteuning voor OS-en anders dan Windows of Mac is er niet
  • Als de autofous niet slaagt, kan er geen foto genomen worden

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De EOS 350d is een Canon-camera die vele goede eigenschappen bundelt tot een zeer goed product. Voor de semi-professional is dit een goede camera.

De 350d ligt lekker in de hand, is niet te licht en kan gemakkelijk naar eigen wensen worden aangepast. Denk hierbij niet alleen aan fotografische eigenschappen, maar ook aan 'bijzaken' die het gebruik prettiger maken, zoals bijv.het in meerdere gradaties kunnen instellen van het LCD.
De camera is snel; niet het allersnelst, maar snel genoeg voor het meeste werk. Hij is robuust; of-ie tegen een stootje kan probeer ik liever niet uit, maar het is een camera die je gerust om je nek kan hangen tijdens een potje bergklimmen. Krassen zijn dan slechts uiterlijk vertoon.

Mocht je ondanks alle features nog meer willen, dan is er een groot scala aan uitbreidingsmogelijkheden voor de 350d. Canon biedt een uitgebreid assortiment aan extra's, zoals de -toch wel enigzins verplichte- battery-grip.

Overstappers uit het analoge circuit zijn deze camera binnen twee dagen net zo eigen als hun vertrouwde camera. De knoppen en dial-functies werken bijna 1-op-1 en zijn dus gemakkelijk te intrepreteren.

Heb jij ook een Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II)?

@Unagi, Manual Focus werkt dan inderdaad wel, vergeten te vermelden.

@hAl: Omdat ik er pas achter kwam na intensief fotograferen. 't Is geen slechte lens hoor, alleen moet je ook niet de hoogste topkwaliteit verwachten ;)

@FmSKrimp: Hiervoor had ik een EOS300, analoog. Verder speelde ik met de Powershot camera's van Canon, maar die zijn niet te vergelijken met de 350d.
Wat inhoudelijks had je er nog bij willen lezen? Ik ben niet te beroerd om het stukje uit te breiden hoor :)
al met de EOS300 kitlens geschoten op de 350D?
Vergelijk jouw survey met deze: http://tweakers.net/productsurvey/survey/761

Nou hoeft het ook weer niet zo uitgebreid :)
Als de autofous niet slaagt, kan er geen foto genomen worden
manual focus?
Heeft ook met focus mode te maken. Als je 'm op single shot zet kan ie geen focus maken, maar op continues focus wel.
begrijp niet wat je bedoelt, manual is gewoon manual, werkt altijd.
Krassen zijn dan slechts uiterlijk vertoon
Ik zou die niet graag op m'n lensen willen hebben,komt je foto's niet ten goede,ik zou hem ook nooit om doen als ik een berg beklim btw.
Ik zweer trouwens nog steeds bij de analoge camera,in mijn geval een EOS5,vooral bij hogere iso waarden(lees 200 en meer)hebben ze(digitale camera's) nu nog steeds last van beeldruis,zal in de toekomst hopelijk beter worden.
Met een analoge camera zal je op hogere iso's ook last krijgen van een grovere 'korrel".
In verhouding veel minder en zeker niet zichtbaar dan met een digitale camera.Feit is dat dit een bekend probleem is met de huidige digitale camera's ,maar ze zijn zeker op de goede weg qua ontwikkeling,ik wil het na een jaar zeker overwegen als ze de kwaliteit minimaal evenaren als van een analoge spiegelreflex.
Negatieve eigenschappen:
Ondersteuning voor OS-en anders dan Windows of Mac is er niet
Als de camera via PTP werkt, werkt hij ook gewoon onder Linux. Linux heeft uitstekende PTP-ondersteuning.
Gelukkig werkt de camera zeker onder Linux. Ik vind het alleen zo jammer dat de meegeleverde software (oa photostitch) niet onder Linux werkt.
Waarom de kitversie als je die lens niet zo goed vindt ?
Welke camera had je hiervoor? Maybe wel handig om erbij te vermelden...

Vind btw dat er inhoudelijk te weinig verteld word ;(
Mijn vader en mijn broer hebben er 1. Ik ben er zelf helemaal niet weg van.
Grootste probleem is dat beide camera's moeite met focussen hebben.

Ik heb er buiten met ISO100 groepfoto's mee gemaakt met autofocus. Mooi weer, genoeg licht en tch nog bewogen foto's. Ik heb een hele vaste hand maar dit slaat alles.

Verder is de huidskleur veel te rood bij binnenfoto's zonder en met flits.

Standaard probleem bij mensen die foto's maken is dat ze te snel doordrukken. Waardoor de meting niet helemaal lekker verloopt en je dus bewogen foto's krijgt... resultaat: ze gaan lekker met ISO400 buiten foto's maken. ..zucht..

Geef mij maar een Fuji camera. Lekker snel n ISO64 buiten foto's die niet bewogen zijn. Ook de kleuren zijn stukken beter, veel beter in evenwicht.
Volgens mij moet je nog wat gaan oefenen met instellingen ;)

Te rode huidskleur: Witbalans verkeerd ingesteld
Bewogen bij ISO100 buiten: Waarschijnlijk klein dafragma en daardoor lange sluitertijd

Sowieso een beetje ongefundeerde post zonder vermelding van de gebruikte lens, gebruikte instellingen etc.
Gebruikte lens? De review gaat over een KIT.. die ik dus gebruikt heb.

Ik heb in het geval van de buiten foto's meerdere voorgeconfigureerde modussen gebruikt waaronder de alom bekende "Auto"-modus. En verder alleen de ISO op 100 vast gezet, naderhand ook ISO200.

Dat de camera een verkeerd diafragma/sluitertijd gebruikt ligt wat mij betreft aan de camera. Ik had op dat moment geen tijd en zin om alle instellingen zelf te gaan aanpassen. (moest ff snel die foto's maken en dacht handig de camera van mijn vader ff te lenen)

Mijn punt is dat de standaard voorgecofigureerde modussen dus niet goed werken. Resultaat bewogen foto's en rode huidskleur etc..

Misschien staat het er niet zo duidelijk maar ik vond dat die info toch wel de moeite waard was om bij deze review te plaatsen.

Ik had voorheen een EOS 50E met focus problemen. Google ff en ... blijkt dat ik niet de enige ben met dat probleem. En ja ik heb toen meerdere lenzen gebruikt blablabla... etc etc..

Kortom ik laat Canon voorlopig ff links liggen.

[Reactie gewijzigd door BUR op 10 juni 2010 13:10]