Creative MuVo TX SE, 1GB (USB 2.0) Review

Cyphax 19 juni 2006, 1.088 views

Creative MuVo TX SE, 1GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Ongelooflijk duidelijk scherrm voor zo'n klein geval
  • Zeer goede geluidskwaliteit
  • Goede iinstellingsmogelijkheden
  • Solide speler, goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen spotgoedkope speler, maar je krijgt waar je voor betaalt.

Geluidskwaliteit Score: 4
De MuVo TX SE 1GB is een compacte flash-speler met 1GB opslagruimte, die te vullen is via de USB 2.0 interface. De speler heeft slechts enkele knoppen: de aan/uit knop die tevens fungeert als pauze/resume als de speler aanstaat (om 'm uit te zetten hou je 'm een paar seconden in). Daarnaast zijn er 2 knoppen om het volume mee te regelen en een jogdial die tijdens het afspelen skipt naar je volgende song of de vorige, en in het menu het vorige of het volgende item selecteert. Wanneer je de jogdial indrukt komt wanneer je aan het afspelen bent het menu tevoorschijn (zonder het afspelen te onderbreken), en in het menu bevestig je je keuze ermee.

De MuVo heeft een display voor de nodige songinformatie en de interface (menu met instellingen en dergelijke) waarvan ik eigenlijk in eerste instantie niet geloofde dat het veel nut had. Het scherm is namelijk erg klein en ik had er weinig vertrouwen in dat daar iets leesbaars op terecht zou komen. Ik zat ernaast: het scherm is zeer duidelijk, de display is van hoge kwaliteit en de backlight maakt het er alleen maar beter op.

De interface is erg simpel en rechttoe-rechtaan. Voor een simpele MP3speler heeft de MuVo een aardig scala aan opties en instellingen. Er zijn 5 standaardinstellingen voor de EQ (als je "normal" tenminste meerekent), maar je kunt de EQ ook zelf helemaal aanpassen aan je eigen wensen. Tijdens het afspelen staan de verlopen speeltijd, huidige staat (afspelende, gepauzeerd), playback mode (shuffle, repeat, normal, etc), batterijstatus, EQ-setting en de titel (scrollend) op dat kleine schermpje en het blijft me verbazen dat het toch overzichtelijk en duidelijk is.

De bouw van de speler is solide. Het ding bestaat uit twee delen. Het batterijcompartiment is een aparte module waar je de speler in steekt. Het geheel voelt stevig aan.

Bij de speler zit standaard een AAA-batterij waarmee je pak 'm beet een uur of 9 tot 10 mee af kunt spelen. Tevens is er een koptelefoontje bijgeleverd (oordopjes) van aardige kwaliteit maar niet hoogstaand. Voor standaardgebruik zeker afdoende maar persoonlijk hoor ik liever m'n Sennheiser oordopjes. Tot slot is er, naast de handleiding natuurlijk, een bandje bijgeleverd om de MuVo aan je nek te hangen.

Tot slot is het fijn dat de speler zich gewoon gedraagt als een mass storage device, er is geen software nodig (er wordt ook geen software bijgeleverd) om er bestanden (niet per se muziek) op te zetten. Aangezien ik geen Windows gebruik ben ik aangewezen op een speler die geen speciale software nodig heeft om 'm te vullen.

Heb jij ook een Creative MuVo TX SE, 1GB (USB 2.0)?

Ik wil deze aanschaffen maar heb nog een vraag. Ik luister nogal graag PodCasts/Audioboeken. Als je de speler uitzet en naar x minuten/uren weer aanzet, begint hij dan op het moment waar hij is stopgezet of aan het begin van de track?
Als je 'm uitgezet hebt tijdens het spelen (dus zonder 'm te pauzeren) gaat ie precies verder waar ie gebleven was. :)
Goede duidelijke review. :)
Ik heb deze speler een week of wat geleden bij de OfficeCentre gekocht voor mijn zoon. Was in de speciale aanbieding voor maar 55 Euro ex btw... :)

Een 1GB USB-stock voor 55 euro zou al niet duur zijn, nu zit er ook nog een prima MP3 speler in!