Tweakers zegt: 8,5

Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart

€ 977,-
Specificaties Kit met 1 lens • 24,2MP sensor • WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart Review

rufio64 17 oktober 2021, 365 views Product gekocht

Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart

De Sony A6400 is een degelijke systeemcamera met fijne autofocus, een goed bruikbare zoeker en heel veel customizability. Het menusysteem is even priegelen, de rolling shutter is een overkomelijke beperking tijdens filmen, de plaatsing van het SD-slot had ivm statief/gimbal handiger gekund. Al met al een heel fijn apparaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Autofocus
  • Zoeker
  • WiFi

Minpunten

• Menu fijn instellen duurt even
  • Geen GPS
  • Rolling Shutter
  • Plaatsing SD Kaartslot

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Achtergrond
Ik was al jaren bezitter van een Sony NEX-5N systeemcamera. Inmiddels had ik die uitgebreid met extra lenzen, waaronder de 55-210mm, 50mm en 35mm van Sony zelf (bij aankoop zaten er een 16mm en 18-55m bij).

Inmiddels was de NEX aardig op leeftijd, de beeldkwaliteit was niet erg onderscheidend meer, waardoor ik hem minder meenam, en filmen op meer dan Full HD was niet mogelijk, en daarnaast nogal gevoelig voor oververhitting. Vandaar dat ik het tijd vond voor een upgrade.

Aangezien dit voor mij een upgrade was, is dit ook een beetje geschreven om bestaande NEX bezitters een goede indruk te geven van de A6400. Derhalve maak ik dus met regelmaat vergelijkingen met de NEX-5N.
Een stap groter?
Een tijd heb ik lopen kijken naar de Sony A7C. Ook een compact model, maar wel full-frame. Ik kwam tot de conclusie dat naast dat die camera een stuk duurder is in aanschaf, ook de lenzen gemiddeld een stuk duurder zijn, waardoor je in een ander prijsbracket terechtkomt. Daarnaast is een full-frame opzet minder compact en zwaarder, en was ik er uiteindelijk niet van overtuigd dat het iets is dat ik echt nodig had. Dus ben ik weer naar de APS-C line-up gaan kijken. Ik wilde wel mijn bestaande lenzen kunnen gebruiken, dus had een Sony camera de voorkeur.
Keuzes
Die line-up van Sony is zo'n twee jaar geleden ververst met een reeks nieuwe APS-C camera's. De A6100, A6400 en A6600. De A6400 is dus het middelste model. Het werd al snel duidelijk dat de camera's technisch eigenlijk niet zo heel veel van elkaar verschillen, en dus ook niet qua beeldkwaliteit. De voornaamste reden om voor een A6600 te kiezen is de in-body stabilization, maar dat maakt hem ook wat groter en zwaarder. De voornaamste reden om voor de A6400 te kiezen was, voor mij, de wat degelijkere bouwkwaliteit. Dat uit zich met name in betere materialen, weather-sealing, en een wat fijner handgevoel.

Het nadeel is uiteraard dat de A6400 inmiddels toch ook alweer twee jaar oud is, en dat misschien een nieuw model om de hoek ligt. Mij maakte dat eigenlijk niet zo heel veel uit, want ik hoef niet per se die nieuwste camera te hebben. Ik denk dat de A6400 nog prima kan meekomen en dat ik er jaren mee vooruit kan.
NEX-5N vs de A6400
De body van de NEX is een stuk minder diep, compacter, maar ook minder in balans. De handligging van de A6400 is fijner door een combinatie van grip, balanspunt evenals een stock-lens die uitschuift. Het voelt een stuk minder 'plastic' en fragiel aan.

Verder is de autofocus van de A6400 echt veel sneller en beter, evenals de snelheid van het toestel (responsiveness). Hij lijkt ook wat langer mee te gaan op een batterij, word niet zo warm als de NEX werd, en heeft een hoop features waarvan ik eerst dacht dat ze niet zo belangrijk waren, maar die toch heel fijn zijn. Hieronder meer.
Featureset
Ik ben de zoeker van de A6400 erg gaan waarderen (ik had geen EVF op de NEX-5N). Met name voor het nemen van foto's bij veel zonlicht. Je kunt er ook het nodige aan instellen, en dat is erg fijn. Wel is hij soms wat gevoelig voor overschakelen (zit ergens een sensor op die het LCD scherm uitschakelt). Ik gebruik de zoeker veel meer dan ik had verwacht.

De WiFi functionaliteit, die ik eerlijk gezegd een beetje een gimmick vond, is echt heel erg handig. Vooral als je op vakantie bent om al foto's door te sturen. In het verleden duurde het soms best even tot ik in de gelegenheid was de foto's van een SD kaart af te halen. Met WiFi en je telefoon download je aan het einde van de dag de highlights en kun je die direct delen met vrienden en familie. Erg handig.

In tegenstelling tot de NEX kun je het LCD scherm opklappen. Voor het nemen van selfie's, of jezelf filmen, is dat fijn. Het is niet iets dat ik veel gebruik, maar goed dat het kan. De ingebouwde flash is niet heel bijzonder, maar kan handig zijn in bepaalde situaties.

Zoals gezegd zitten er erg veel features op de camera, te veel om in korte tijd te leren. Gelukkig werken veel van de automatische settings eigenlijk prima. Dus ook als je in stapjes meer controle wil pakken is deze camera daar prima geschikt voor.

Door dat brede scala aan features zijn er wel veel menu's om doorheen te ploegen. Gelukkig kun je op verschillende manieren (door toewijzing van custom toetsen, en quick menu items, etc ...) het jezelf een stuk makkelijker maken. Meestal gebruik ik in bepaalde situaties toch maar een kleine subset van alles wat de camera biedt.

Wat de camera echt onderscheid is de zeer goede autofocus. Met name bij het fotograferen van mensen maakt dit erg veel verschil. Het maken van haarscherpe foto's als het 'moment' er is, daar is hij zeer geschikt voor. Er valt ook aan de focus een hoop in te stellen.

Een nadeel van de A6400 is dat het nog kleinere batterijen gebruikt (FW-50), de A6600 heeft grotere die langer meegaan. Echter, voor de reguliere hobbyist is dit denk ik geen belemmering. Ik heb er nog nooit last van gehad. Hooguit wissel ik de batterij 1x per dag, als ik wat intensiever film of fotografeer.
Filmen
Ook is de camera geschikt om in 4K mee te filmen. Wat daar met name opvalt is dat, net als de NEX-5N rolling shutter een probleem is. Als je zelf schokkend beweegt lievert dat 'wobble' op. Dat is te ondervangen op meerdere manieren.

Één is door zelf stabiel te staan alvorens te filmen (dat helpt niet met snel bewegende objecten, daarvoor zijn andere camera's geschikter, maar in de dagelijkse praktijk is dit denk ik zelden een probleem), en een andere is een gimbal. Ik heb zelf een Zhiyun Crane M2, en daar werkt hij echt prima mee. Ook uit de losse hand gaat 'panning' op normale snelheid goed.

Minder handig is de plaatsing van het SD kaart slot onderin, als de camera op bijvoorbeeld een gimbal of statief staat kun je daar niet bij. Ook maakt dat het wisselen van de batterij vrijwel onmogelijk zonder de camera weer los te maken. Ik heb er nog geen last van ondervonden, maar bij langer filmen kan ik me voorstellen dat het vervelend kan zijn.

In combinatie met goede lenzen (zie volgend stuk), kun je met de A6400 zeer fraai beeldmateriaal schieten. Tevens heeft hij geen recording limiet. Ook bij filmen onder warme omstandigheden, gedurende langere tijd, heeft de A6400 geen last van oververhitting.

Wat verdere opvalt is dat de geluidskwaliteit heel acceptabel is (veel beter dan op de NEX-5N). Echter, bij serieus opnemen van film zou ik een losse microfoon wel aanraden. Let op dat de hotshoe bovenop in de wegzit als je het scherm opklapt. Wil je dus jezelf filmen en geluid opnemen, dan heb je een L-bracket of een andere oplossing nodig, zodat je een eventuele microfoon niet bovenop, maar elders monteert.
Lenzen
De 16-50mm kitlens die er bij zit is prima, beter dan die bij de NEX-5N zat. Het is een inklapbare lens, dus lekker compact. Bij licht en buiten is het een prima ding, voor binnen en met minder licht, zet ik er zelf liever een prime op.

Desalniettemin: de A6400 met de kitlens is echt een camera die je prima in een grote jaszak kan stoppen, en dat maakt dus dat ik hem vaker meeneem bij een wandeling. Mijn bestaande lenzen werken er stuk voor stuk prima mee, en het is erg leuk om te zien dat lenzen van jaren oud, nu in combinatie met een technisch betere body, hele gave foto's opleveren.
Tips
Helaas is er geen batterijlader meegeleverd, ik raad aan een extra batterij en een kleine USB lader te kopen (ik heb zelf de Nitecore USN1, maar er zijn meer van dat soort laders). Verder beschadigde de display van mijn NEX-5N vrij snel, op de A6400 heb ik daarom meteen een screenprotector aangeschaft (de Sony PCK-LM17, maar ook hiervoor heb je meerdere aftermarket opties).

Een cameratas is aan te raden voor als je meerdere lenzen meeneemt. Zelf heb ik de case logic era, en daar kan de camera in samen met een 35mm, 50mm en 16mm lens. Evenals een Rode Videomic Micro, extra batterijen, SD kaarten en de bovengenoemde lader.

De A6400 is verder compatibel met de Zhiyun Crane M2. Die kun je sowieso gebruiken met de kitlens en de 35mm prime. Zoals bij elke gimbal is balanceren altijd wel even een werkje, maar als je het tien keer gedaan hebt dan heb je het in de vingers en gaat dat vrij snel.
De A6400 is een waardige upgrade voor mij. In de drie maanden dat ik hem nu in bezit heb, heb ik al veel foto's en film geschoten. De kwaliteit van foto's en video vind ik echt fantastisch. Een camera met een paar trade-offs, maar wel zeer geschikt om jaren mee vooruit te kunnen.

Heb jij ook een Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart?