Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 190X6FB (19", 8ms, D-sub/DVI-D) Review

nlboy 17 juni 2006, 1.039 views

Philips 190X6FB (19", 8ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Geen ghosting kunnen ontdekken.
  • Zwart = zwart & wit = wit
  • Prefecte kijkhoek (van alle kanten gezien)
  • Super kleurweergave (met Lightframe)
  • Design mag gezien worden!
  • Achterkant is heel erg netjes afgewerkt, door een soort 'deksel' die voor de aansluiten zit.

Minpunten

• Geen DVI-kabel mee geleverd.
  • Smart-touch Lightframe 'knop' heeft 2x zijn eigen leven gespeeld.
  • Blauw ledje van Lightframe 'knop' kan hinderlijk zijn tijdens films.

Mijn vorige scherm was een Dell 21" CRT Monitor. Het grootste nadeel van die monitor was dat die enorm groot was en dat ik bijna geen ruimte meer had op mijn bureau om huiswerk te maken. Ik ben toen op zoek gegaan naar een goede TFT monitor en kwam deze van Philips tegen. De reden dat ik voor deze monitor heb gekozen is dat deze bij o.a. Tomshardware (zijn zusje) als beste uit de test kwam en omdat Philips een prefecte pixelgarantie heeft.
Als ik ga vergelijken met de oude CRT:
1. Veel meer ruimte.
2. Minder snel last van spiegeling
3. Kijkt een stuk fijner.

De kleuren zijn echt goed. Het was in het begin wel even wennen om van CRT naar TFT te gaan, want bijvoorbeeld de kleuren van de 'nieuwe links' op tweakers.net zag je in het begin minder goed. Maar ondertussen kan ik ze goed onderscheiden. Verder bij games zijn de kleuren super...vooral de Philips Light Frame is een aanrader bij sommige games. Bij Counter-Strike: Source heb ik 'm op de stand Photo staan dan springen de kleuren er echt uit en is alles goed te onderscheiden, maar mijn neefje vond dat weer 'te overdreven' de kleuren en vind de standaard modus mooier. Je moet er van houden, ik vind het zelf erg fijn. :)

Van Ghosting heb ik helemaal niks gemerkt, precies hetzelfde als mijn oude CRT-monitor. Geen vertragingen of andere gekke dingen.

Het contrast is helemaal goed! Aan de zijkant van de monitor zitten knopjes om het contract bij te stellen, maar ik heb er nog eingelijk nooit aan gezeten. Zwart is echt zwart bij de monitor en wit is gewoon wit. Met Philips Lightframe kan je ook je eigen instellingen maken voor de kleuren, maar heb me daar nog niet echt in verdiepd.

Bij de Philips 190X6FB heb ik geen last van backlight leakage of donkere beelden aan de zijkant. De monitor is goed 'afgeschermd' daarvoor.

De kijkhoek is perfect! Je kunt zelfs als je aan de zijkant van de monitor staat kleuren zien (geen last van zwarte/grijze/wazige kleuren).

De Philips 190X6FB is erg stevig. De voet voelt erg sterk aan. Het is geen plastic of een dun ijzertje, maar gewoon dikke stukje ijzer waar die op staat. Verder is het erg handig dat je de voet zo kan draaien dat ie achter de monitor komt en dan kan je 'm makkelijk vervoeren. Alleen moet je daarvoor redelijk wat kracht gebruiken, maar is wel logisch anders zou de monitor niet op zijn plaats blijven. De afwerking is echt mooi...het is geen doorsnee TFT, maar echt een design dat gezien mag worden in de woonkamer! De achterkant is gewoon net zo mooi als de achterkant. De achterkant heeft een soort 'deksel' die dan er op kan geklikt worden waardoor je de aansluitingen niet ziet en er onder komen dan 2 kabel eruit (stroom en vga-kabel). De ingebouwde speakers zijn oké, er komt redelijk wat geluid uit en klinkt beter dan verwacht. Maar voor muziek/games zijn exterene speakers aan te raden, omdat er niet zoveel lage tonen uit komen. Verder is de aan/uit & Lightframe schakelaar (die voor zitten) Smarttouch (geen knop, maar reageren op dingen die in de buurt komen?) En nu de kleine irritante dingetjes, de Lightframe 'knop' had ik vroeger veel last van dat ie opeens versprong naar een andere stand. Ik heb geen idee waardoor dat kwam...misschien de warmte? 2x gehad, maar gelukkig nu niet meer. En verder is die blauwe led van die 'knop' beetje fel, maar valt niet heel erg op. Soms let je af en toe bij films erop.

Conclusie: Ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van mijn Philips 190X6FB. Games/films/internetten en noem maar op werkt prefect op de TFT en is zelf beter dan mijn oude 21" CRT monitor. Er zijn gewoon geen groote nadelen die ik kan verzinnen en doet zijn werk goed boven mijn verwachtingen! En de belangrijkste is dat ik nu eindelijk weer ruimte en licht op mijn kamer heb.

Heb jij ook een Philips 190X6FB (19", 8ms, D-sub/DVI-D)?

Volgens is er nog een nadeel:
Ik zie geen VESA bevestigingspunten.
Dit is nodig om hem aan de muur te bevestigen.

Maar persoonlijk vind ik dat geen 'nadeel'. Als je dat per se wilt zoek je dat van te voren uit. Niet iedereen heeft dit tenslotte nodig..

Eveneens vind ik 'design' niet thuis horen bij positieve eigenschappen. Over smaak valt niet te twisten, een andere vindt hem wellicht foeilelijk :)

Maar verders wel een leuke survey.
Zoiets heet dubbelzijdig plakband ;)
Zoals je ziet bij de 1e en 3e foto zit er nog folie op, ik ben vergeten om nog foto's te maken zonder folie. Binnenkort maak ik foto's hoe het eruit ziet zonder folie.

Nog vragen, suggesties, etc.? Laat het me weten. :)