Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

€ 179,-
Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie) Review

IngamerX 13 oktober 2021, laatste update op 6 november 2021, 3.029 views Product gekocht

Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)

Geweldig product en enorm blij dat dit op de markt beschikbaar is!

Pluspunten

• Slimme zoneregeling
  • Fijne app bediening
  • Uitstekende support mogelijkheden: uitgebreide website met instructies, support hier op tweakers forum
  • Mooi design
  • Het is mij als leek (maar wel ervaring met tech) gelukt om de installatie zelf uit te voeren
  • Gemakkelijk fysiek te bevestigen/installeren indien huidige installatie voldoet (zie minpunten)
  • Batterijen makkelijk te vervangen
  • Prijs t.o.v. concurrentie

Minpunten

• Het is geen plug and play; je moet je wel echt even verdiepen in de technische eisen en setup mogelijkheden; zie hieronder
  • Thermostatische kranen vereist
  • Indien in je hele woning thermostatische (Tado) kranen; dan is een drukverschilregelaar zeer waarschijnlijk nodig (kosten laten installeren; ~150eu)
  • Batterijen

Kwaliteit Score: 5
Anderhalf jaar geleden in gebruik genomen als gevolg van thuiswerken. Ik had in het hele huis al thermostatische kranen met drukventielen op mijn radiatoren laten installeren en deze waterzijdig laten inregelen.

Mijn kantoorruimte was echter doorgaans te koud gedurende de dag doordat aansturing van de CV alleen via de thermostaat in de woonkamer verliep. De woonkamer is doorgaans gedurende dag warmer dan mijn kantoorruimte door de zon die voor en daarna achter de ramen verwarmd. Ik had een oplossing nodig om mijn kantoorruimte separaat te kunnen verwarmen. Tado bleek deze oplossing te kunnen bieden.

Woning: rijtjes woning met woonkamer, 3 vertrekken, badkamer en zolder.

Opzet:

Hal: standaard thermostatische radiator kraan (geen TADO; imo niet nodig; staat standaard op max 18 graden).

Woonkamer: Tado thermostaat met 3x Tado thermostatische kraan

Slaapkamer 1: Tado thermostatische kraan

Slaapkamer 2: standaard thermostatische radiator kraan

Werkkamer: Tado thermostatische kraan

Badkamer: Tado thermostatische kraan

Zolder: standaard thermostatische radiator kraan

3 zones gecreeerd:
- Woonkamer (3x kraan + 1x thermostaat)
- Slaapkamer (1x kraan)
- Badkamer (1x kraan)
- Werkkamer (1x kraan)

kanttekeningen
- Er zijn thermostatische kranen nodig, dit wordt niet duidelijk gecommuniceerd vanuit Tado. Deze alsnog installeren als je ze niet hebt kan in de kosten lopen.
- Er is een drukverschilregelaar nodig op je CV; het dichtdraaien van radiatoren verhoogt de druk van water in de rest van het CV systeem waardoor je CV in de beveiliging kan schieten. Ook dit wordt niet duidelijk gecommuniceerd vanuit Tado.
- Voor zover voor mij duidelijk heb je geen Thermostaat en geen drukverschilregelaar nodig indien je huis verwarmd wordt met stadsverwarming. Dan kun je simpelweg toe met de kranen; zeker voor deze woningen ideaal (appartement in de grote steden). Deze twee zijn alleen nodig indien je zelf een CV hebt.
- Ik maak zelf geen gebruik van verdergaande "smart" features en kan daar dus niet over oordelen.

Ik had dit systeem nodig voor een fijn werkklimaat en heb de extra kosten voor een overdruk voor lief genomen. Deze heb ik laten installeren door installateur. Tado zou er wel goed aan doen om deze technische eisen duidelijker te communiceren.

Al met al

Tado is de oplossing gebleken. Ik maak geen gebruik van verdergaande "smart" features. Voor mij doet dit product wat het moet doen:
- Zone verwarming
- Tijdschema's

Minder slecht voor het millieu, prettiger werk en wooncomfort. Daarnaast ook heel fijn dat ik mijn badkamer alvast kan verwarmen middels de slimme tijdschema's.

Al met al ben ik een zeer tevreden gebruiker. Wel voel ik op de één of andere manier vanuit Tado de worsteling om een constante kasstroom te genereren voor het bieden van het digitale platform. Ik heb er nog geen last van gehad en hoop dat het zo blijft en deze onderneming financieel gezond is en blijft zonder vervelende paywalls op te gooien die basisfunctionaliteit gaan beïnvloeden.

Heb jij ook een Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie)?

Je zegt bij de minpunten dat een overstortventiel waarschijnlijk nodig is, als het goed is zit deze altijd in een installatie als de druk zou oplopen, denk hierbij aan een kapot expansievat. Ik denk dat je een drukverschil regelaar bedoelt? Zodat er altijd circulatie is ook als alle kranen dicht staan.
@Racer89 had factuurtje er nog even bij gepakt en je hebt helemaal gelijk! Thanks :)

Wil je graag + modereren maar die functie is bij een discussie met een moderator een lange tijd geleden (ik denk uit irritatie) disabled.

Dus bij deze +3 ;)

Heb review aangepast.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 6 november 2021 00:35]

Tado werkt niet met WiFi maar werkt met radiosignalen (868MHz) vanuit een eigen tado bridge.
Top :) Ik lees hier en daar dat de Tado regelmatig niet zou werken als er geen verbinding is met de server van Tado en als het platform van hun problemen heeft. Heb jij hier last van ? Of werkt de Tado ook zonder verbinding met hun platform ? Stel in het geval van een storing.
Eerlijk gezegd durf ik hier geen antwoord op te geven. Ik ben er zelf in de nu bijna twee jaar dat ik het systeem gebruik niet tegen aan gelopen. Ik ben sinds kort uit de woning (nieuwe gekocht; gasloos, vloerverwarming), dus kan het helaas ook niet meer testen. Zelf ben ik er in de anderhalf/twee jaar niet tegen aan gelopen. Naar mijn idee; zolang je wi-fi netwerk in huis werkt dan werkt het systeem ook. Maar dat is mijn indruk; weet het niet zeker. Ik heb zelf iig geen issues gehad.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 6 november 2021 12:00]

Reeds meegemaakt,. Tado blijft in dat geval werken via de thermostaat,. De app manipulaties zijn op dat ogenblik natuurlijk uitgeschakeld maar de vooraf ingestelde schema's blijven gewoon doorlopen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.