Acer Aspire 3623WXMi (Cel-M 370; 1GB; 60GB; DVD+/-RW; 14.1"TFT; WXP Home) Review

Elwood Blues 18 oktober 2008, laatste update op 18 oktober 2008, 1.995 views

Acer Aspire 3623WXMi (Cel-M 370; 1GB; 60GB; DVD+/-RW; 14.1"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Scherm (1280x800 ChrystalBryte)
  • Geheugen (1024 MB DDR2)
  • Compleet met 60 GB, DVD-DL, 802.11g
  • Veel waar voor weinig geld
  • Voor een schappelijke prijs drie jaar garantie

Minpunten

• Geen Bluetooth
  • Geen Firewire
  • Geen TV-out
  • maar 3 USB poorten

Ik heb de laptop nu enkele weken in mijn bezit, en ben er erg tevreden over. Sterke punten vind ik vooral het 14" CrystalBryte scherm (scherp, helder en portable), en het geheugen (1024 MB DDR2). De prestaties van de Celeron 370 (1.5 GHz) vallen me alleszins mee, en de accuduur van ca 2 uur ook. Acer levert software (inclusief profielen) mee om functies in/uit te schakelen om de accuduur te verlengen, en dat werkt ook wel aardig.

Ik heb de laptop gekocht zodat ik thuis en op mijn stageadres te kunnen werken en eventueel onderweg een filmpje te kunnen kijken. En dat trekt ie moeiteloos, dus ik ben er erg tevreden over. Een vergelijkbaar type met een Pentium-M 735 kost ¤ 140,- meer, en dat vind ik het niet waard. Games zal ik er nooit op draaien dus een sterke videokaart is voor mij overbodig. De enige functionaliteit die ik toch wel mis is Bluetooth (wat kan dat nou kosten, er is wel plek voor en er zit een schakelaar op de behuizing). Dat maakt het nét wat makkelijker om m'n PDA te syncen en een GPRS-verbinding via mijn telefoon op te zetten. Maar aan de andere kant: even de dongle inprikken is zo gebeurd (laptop heeft 3x USB2) en die GPRS-verbinding heb ik ook zelden nodig. Hoe duurzaam de laptop is moet nog blijken, maar voorlopig ben ik een tevreden gebruiker.

Update
Inmiddels heb ik de laptop een half jaar, en ik ben nog steeds enthousiast over het apparaat. Ik heb na een maand of drie een schone Windows XP Professional geïnstalleerd, en dat had behoorlijk gunstige gevolgen voor de prestaties. De meegeleverde software vertraagde de boel blijkbaar toch nog wel aanzienlijk, ondanks dat ik al het nodige had gedeïnstalleerd.

Ik heb wel een andere zwakke plek van de notebook gevonden: hij heeft maar 3 USB-poorten, die ook nog eens allemaal naast elkaar aan de rechterkant van het apparaat zitten. Het is me al vaak overkomen dat ik een muis, USB-stick en Bluetooth adapter tegelijk in gebruik had, en dan kan er ook gewoon niets meer bij (webcam, printer, scanner, etc). Bovendien lopen er dan al aardig wat draden in de buurt waar ik wil muizen.

Verder heb ik soms wat problemen met het in stand houden van de draadloze netwerkverbinding. Vooral als de laptop uit standby komt, heeft ie soms moeite om de verbinding te herstellen.

Wat betreft bouwkwaliteit en duurzaamheid lijkt alles voorlopig nog wel in orde. De scharnieren van het scherm lijken iets meer speling te vertonen dan toen ie nieuw uit de doos kwam, maar ze zijn nog steeds ruimschoots stug genoeg. Ik ben redelijk voorzichtig met het ding, vervoer hem in een goeie laptoprugzak, dus beschadigingen heeft ie nog niet.

Overall: nog steeds erg tevreden over het apparaat!

Update na 1,5 jaar
Na anderhalf jaar gebruik functioneert de laptop nog steeds vlekkeloos. De accuduur is nog steeds prima, al zal daar ook een rol bij spelen dat ik de accu goed behandel (niet continu aan de lader, bij desktopgebruik van langer dan 2 uur de accu eruit). Ook de scharnieren van het beeldscherm zijn nog stevig, en er is nog niks stuk gegaan. Ik spring er weliswaar voorzichtig mee om (goede tassen) maar gebruik de laptop wel zeer intensief. Eigenlijk sleep ik hem bijna dagelijks van hot naar her. Mijn oordeel over de bouwkwaliteit is daarom veranderd van voldoende naar goed.

De laptop werd geleverd met een pre-fab WIndows XP Home, die ik gelijk al had vervangen door een eigen XP Pro licentie. Dat draaide vlekkeloos. Toch kon ik het niet laten om Vista te installeren (legaal) maar dat was geen succes. De prestaties lieten wat te wensen over (niet dramatisch maar ook na beter africhten toch merkbaar langzamer dan XP) en ik kreeg de standbyfuncties niet goed aan de praat. Daarom ben ik inmiddels weer terug op XP, en dat draait wederom naar volle tevredenheid.

Update na 2 jaar
Na bijna twee jaar dag-in-dag-uit slepen met de laptop is de harde schijf van de ene op de andere dag overleden. Officiëel had ik recht op garantie (heb er een verlenging van 2 jaar bijgekocht, 3 jaar totaal), maar omdat ik grote haast had (deadline afstudeerscriptie) heb ik zelf een andere schijf gekocht en de defecte disk vervangen. Er zat een 60 GB 4200rpm schijf in, die ik heb vervangen door een 120 GB 5400rpm schijf met 8 MB cache. Het prestatieverschil is merkbaar! Aangezien ik zelf de schijf vervangen heb, kan ik helaas geen uitspraken doen over de service van Acer.

Update na iets meer dan 2 jaar
een paar maanden na het overlijden van de harde schijf is ook de adapter overleden. Nou ja, overleden: een draadbreek op de altijd beruchte plek net buiten het kastje. Heb geen zin om te solderen, zal ook wel niet onder de garantie vallen zoiets, dus heb een universele vervangende lader van FSP gekocht.

Ook heb ik een maand of twee geleden een Intel Pentium M 735 (1.6 GHz) ingebouwd. Scheelt eigenlijk nieteens zoveel t.o.v. de originele Celeron processor, alleen Speedstep maakt wel een positief klein verschil in accuduur. Scheelt een kwartiertje ten opzichte van de 2 uur die ie al volhield.

Heb jij ook een Acer Aspire 3623WXMi (Cel-M 370; 1GB; 60GB; DVD+/-RW; 14.1"TFT; WXP Home)?

Je geeft aan dat de prestaties niet geweldig zijn (score boven), maar wanneer je een laptop/pc koopt met een celeron, dan kunnen de verwachtingen toch ook niet te hoog zijn?