Philips 77OLED806/12 Zwart

€ 2.847,-
Specificaties 77" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 77OLED806/12 Zwart Review

Mark030 4 oktober 2021, laatste update op 5 oktober 2021, 4.543 views Product gekocht

Philips 77OLED806/12 Zwart

Deze tv koop je natuurlijk voor het Ambilight , anders kun je net zo goed een LG C1 Oled televisie kopen die aanzienlijk goedkoper is. Klik aub op uitgebreide review hieronder :

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • 4 Zijdig Ambilight
  • Menusnelheid
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Geluid van de tv

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Sinds 3 dagen heb ik de 77oled806 hangen , deze tv stond al een tijdje op mijn verlanglijstje vanwege het 4 zijdige Ambilight. Ik heb hem aan de muur hangen en dan komt het 4 zijdige Ambilight goed tot zijn recht , de tv lijkt een soort van te "zweven in het licht" . Dit effect heb je dus niet met de 3 zijdige modellen.

In deze review kijk ik naar 4 dingen , het beeld , het geluid , het Ambilight en de prijs / kwaliteit verhouding.
Ik vergelijk hem met mijn oude tv , de LG77C9 uit 2019 en ik kijk ook even naar de tv van mijn buurvrouw , de LG55C1 die hetzelfde paneel als deze tv heeft.

Laten we beginnen met het belangrijkste , de beeldkwaliteit. Zoals gezegd had mijn buurvrouw al een LG C1 gekocht en ik was toch wel onder de indruk van de beeldkwaliteit van deze tv. In vergelijking met mijn C9 uit 2019 was het toch wel een aardig verschil , de kleuren zijn gewoon een stuk mooier en realistischer dan op mijn C9 televisie dus ik wist wat ik in huis ging halen. Echt een waanzinnig mooi beeld gewoon !
Iets anders dan : motion. Ik vond dat de LG oled C9 van mij toch wel vaak last had van motionproblemen , het beeld stotterde als het ware nog wel eens. Het aanzetten van MPEG ruisonderdrukking en Trumotion hielp op dat vlak dan wel weer wat.
Ik moet zeggen dat de C1 van mijn buurvrouw op dat vlak al een hele verbetering is maar de Philips doet het wat dat betreft toch echt een stuk beter dan de LG , het beeld is echt perfect vloeiend gewoon.
Ik heb de volgende beeldinstellingen gebruikt :
Contrast en videocontrast heb ik op 80 staan om inbrandingen tegen te gaan en de levensduur te verlengen.
Helderheid 50 , kleur 50
Ruisreductie en MPEG reductie op maximum
Motion op standaard
Lichtboost aan , en lichtsensor uit.
Gamma normaal.
Kleurtemperatuur : standaard

Het geluid : in vergelijking met de LG is het geluid van de Philips toch wel wat minder.
Het geluid is minder vol , zachter en minder stereo dan op de LG oled televisies. Om gewoon het nieuws , een talkshow of een voetbalwedstrijd te kijken best , maar wil je een film kijken of lekker muziek draaien via Youtube dan schieten de tv luidsprekers te kort naar mijn mening.
Maar de meeste mensen die zo'n televisie kopen hebben natuurlijk ook een goede geluidsinstallatie erbij of een soudbar en hier wil ik even op ingaan want ik heb toch een pluspunt gevonden wat betreft het geluid bij Philips in vergelijking met de LG :
Ik kijk 90 procent van de tijd gewoon televisie en dat doe ik dan via de tv speakers , dat is dan voldoende voor mij. Maar wil ik s avonds eens een film kijken via Netflix dan wil ik dat natuurlijk met 5.1 geluid erbij hebben. Dan moet ik dus even mijn receiver en subwoofer aanzetten. Ik heb mijn televisie met een optische kabel verbonden met mijn 5.1 receiver. Het kan tegenwoordig ook met EARC via HDMI 2.1 maar daar heb ik geen ervaring mee. Bij LG kun je in het audiomenu kiezen tussen TV luidspekers , Optisch (passeren ) of allebei TV luidspekers + Optisch. Alleen ik kwam er achter dat alleen als je de hem op Optisch ( passeren ) zet het geluid van Netflix ook in 5.1 het deed op mijn surround set en niet als je beide had geselecteerd. Dus omdat ik bij normaal televisie kijken via de tv luidsprekers luister en bij Netflix 5.1 via mijn surround set luister , iedere keer eerst het geluid via het instellingen menu aanpassen. Ik wist dat mijn oude Philips tv die ik voor mijn LG oled dit niet had en ook deze nieuwe Philips oled806 heeft daar geen last van. Je kunt gewoon tv kijken in stereo en tegelijkertijd geeft de tv het signaal continu 5.1 door aan je surround set. Dus wil je overschakelen naar je surround set dan hoef je die alleen maar aan te zetten en de tv luidspekers uit te zetten op je afstansbediening en niet eerst het hele instellingen menu in. Wat dat betreft een pluspunt voor de Philips en een minpunt voor de LG.

Dan het Amblight : het 4 zijdig Ambiight komt het beste tot zijn recht als je hem als een schilderij ophangt.
Helaas heeft Philips de onderste rij met Ambilight leds laten uitsteken bij deze televisie.
Waarschijnlijk heeft het te maken met de speakers die onder in de televisie ziten want de 65oled984 en 65oled935 met 4 zijdig ambilight hebben de leds aan de onderkant wel gewoon strak zitten omdat die televisies het geluid via een bijgeleverde soundbar hebben en dus geen speakers aan de onderzijde van de tv hebben.
Gevolg is dus dat als je de televisie niet ver genoeg van de muur afhangt het licht van de onderste rij leds niet ver genoeg uitstraald en je ook de leds op de muur ziet. De televisie komt zo niet 100% tot zijn recht.
Ik heb het als volgt opgelost : ik heb iets langere M6 x 40 bouten gebruikt met 4 moertjes ertussen als bus om te verlengen en zodoende komt de televisie iets verder van de muur te hangen.
Bij 3,5 cm tussen de onderste rij leds en de muur lijkt het probleem verholpen te zijn en schijnt het amblilight mooi rondom de televisie.

En dan het laatste : de prijs.
Deze oled806 televisie is in alle maten toch wel een heel stukje duurder dan de versie zonder ambilight de LG C1 oled televisie. De prijs is toch wel zo'n 25 tot 35 procent duurder. In de review van de C1 hier op tweakers was het eindoordeel dat het model van 2020 , de CX , wellicht een betere keuze is als je naar de prijs / kwaliteit kijkt.
Wat dat betreft zou het bij de Philips net zo kunnen zijn al heb ik het beeld van de oled805 serie uit 2020 nooit gezien.
Wil je genieten van het 4 zijdige Ambilight en hang je de televisie net zo op als ik heb gedaan dan moet je maar even door de zure appel heenbijten en dat extra geld betalen maar zou je deze televisie gewoon op zijn voetjes neerzetten dan is het 4 zijdige amblight overbodig en zou je wellicht voor de nu goedkopere oled805 met 3 zijdig ambilight kunnen gaan.
Deze is er alleen in 55 en 65 inch en weer niet in 77 inch..

Heb jij ook een Philips 77OLED806/12 Zwart?

Bedankt voor je review. Sinds deze 806 aangekondigd was met Calman voorbereiding (om beeld beter te kunnen kalibreren) in januari, zat ik hier al op te wachten als opvolger van mijn 65OLED873 omdat die qua instelmogelijkheden zeer beperkt was.

Duurde me uiteindelijk toch te lang en ben voor de LG C1 gegaan omdat deze alles heeft wat ik zocht.

Als je bij dit model zowel “contrast” als “videocontrast” op 80 hebt staan, dan is het vermoedelijk niet ideaal om inbranden te voorkomen. Bij mijn voormalige Philips 873 en een nieuwere Philips OLED tv van een vriend, was de instelling voor het contrast (dat Philips hoogstwaarschijnlijk ook bij dit model “videocontrast” noemt, de schuifbalk in het geavanceerde tabblad) beter af tussen de 85 en de 100. Hiermee stel je af hoe wit je wit is, te regelen via (clipping) testpatronen. Stel deze zo hoog mogelijk af, maar dat je nog wel details in het wit ziet; knopen op witte blouses, de motieven in wolken, etc.

De andere, je backlight instelling, die Philips bij dit model waarschijnlijk “contrast” noemt zou je eens kunnen proberen tussen de 30 en 50 voor nacht weergave met niet al te veel lichtinval. Bij de twee eerder genoemde Philips toestellen zat met deze waarde om 30, de tv op een lichtsterkte van ongeveer 120 cd/m2 wat ‘s nachts nog comfortabel aan de ogen is voor SDR. Tenzij Philips heel veel verander heeft bij dit model, zal deze lichtsterkte nog steeds rond de 30 liggen. Iets hoger kan ook bij twijfel (vandaar dat ik ook de waarde van 50 noem).

Voor overdag als het moeilijk te zien is, dan kan dit contrast (dat dus stiekem je backlight instelling is) omhoog. Hoe hoger, hoe meer risico je loopt op inbranden. Bij normaal tv kijken zal het risico nog steeds meevallen, maar bij veel statische content zou het in theorie kunnen voorkomen.

Met standaard kleurtemperatuur is het beeld meestal iets te blauw. Door warm te kiezen benader je iets natuurlijkere kleuren en loop je nog minder kans op inbranden.

Qua ruis reductie en MPEG reductie ben je op max veel details aan het wegfilteren. Wat er niet is hoef je ook niet te reduceren… Met je scherpte op 0, blaas je niks op en zal je beide reducties hoogstwaarschijnlijk op uit kunnen zetten.

Hopelijk heb je hier iets aan. Veel kijkplezier!
Bedankt voor je reactie : uit eerdere reviews van Philips toestellen hier op tweakers weet ik dat de helderheid inderdaad nog wel iets naar beneden zou kunnen. 120cd/m2 is inderdaad voor een donkere ruimte waar ik 's avonds meestal in zit meer dan voldoende.
Bedankt voor de review! Ook ik zit al even op deze eerste grote 77” van Philips te wachten. En net zoals Vidi Vidi wordt het de opvolger van mijn mooie 65oled853 uit 2018. Ik heb daar trouwens eerder afscheid van moeten nemen vanwege de bekende groene waas in het midden van de LG panel. Goed opgelost door Philips (via CE Repair) gezien de wettelijke garantie.
Ik had trouwens wel behoorlijk last van donkere beelden bij HDR10+ uitzendingen. Kreeg het niet opgelost. Ook een bekend probleem las ik. Ook andere merken.
Hoe is dat nu met deze 77” ?

Tevens de vraag of er nu wel met draadloze oortjes of headset via BT geluisterd kan worden (zonder vertraging). Bij de 853 was dat geheel niet mogelijk nl.

Ik verwacht ook nog een cashback actie binnenkort net zoals pas in Duitsland is geweest. 500€ voor dit model. Anders ff wachten op Black Friday.
Ik heb ervaring met de 55OLED855 en daarbij werkte het kijken (en luisteren) met een bluetooth koptelefoon prima. Geen vertraging, stabiele verbinding en makkelijk in te stellen .
Ik weet dat er bluetooth op deze tv zit maar ik heb geen middelen ( oortjes ) om dat te testen @Thommie007 dus wellicht kun je het ergens in een winkel testen met je eigen oortjes.

HDR10+ ben ik helaas ook niet mee bekend..
Oké bedankt voor je reactie.
Lichtsensor aan bij verder de normale settings geeft mij een beter beeld kwa details en detail in wit, etc.. Maar ik heb de helderheid/contrast ook niet anders gezet dan standaard.. Misschien geeft een combinatie van lichtsensor uit en de rest lager zetten een constante helderheid/felheid.. Ik weet niet of de lichtsensor echt veel reageerd op omgevingslicht.. Maar lichtsensor uit blaast bij mijn 855 (2020) de gezichten, etc teveel op..
bericht verkeerd geplaatst

[Reactie gewijzigd door Thommie007 op 29 oktober 2021 19:09]

Goede review!! Bedankt dat je je beeldinstellingen hebt gedeeld!! Ik was al een paar dagen bezig om de kleuren goed te krijgen en met deze instellingen ziet het er nu wel mooi uit;)
vraagje": zit op deze tv nou ook een Ambient modus? zoals bij Samsung of LG ?

daar zit standaard een app op zodat je em kan instellen als schilderij in energiezuinig modus. soort Stand-by modus maar dan wel als een schilderij zichtbaar.

ik hoor t graag.