1 review

Xiaomi Mi 11 Lite 4G, 128GB opslag Zwart

€ 304,95
Specificaties 6,55" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 11 Lite 4G, 128GB opslag Zwart Review

chevsureti 2 oktober 2021, laatste update op 16 oktober 2021, 4.232 views Product gekocht

Xiaomi Mi 11 Lite 4G, 128GB opslag Zwart

De hardware van deze telefoon is over het algemeen genomen prima. De brakke, onoverzichtelijke MIUI software en de vele opdringerige, niet verwijderbare Xiaomi apps maken het gebruik van de telefoon echter niet fijn.

Pluspunten

• goed scherm
  • fijne vingerafdruksensor
  • snelle CPU

Minpunten

• slechte camera
  • matige speakers
  • geen 3,5 jack aansluiting
  • brakke, onoverzichtelijke MIUI software
  • vele opdringerige, niet verwijderbare Xiaomi apps
  • onzichtbare bloat- en spyware

Introductie Mi 11 Lite (4G) (2021)

Nu de ondersteuning van mijn 3 jaar oude Mi A2 Lite is beëindigd ben ik op zoek naar een waardige opvolger. Mijn zoekcriteria zijn redelijk eenvoudig – tenminste dat dacht ik: Goedkoper dan EUR 300, lengte tot ca. 160 mm en dit jaar uitgebracht (ivm ondersteuning). Dan blijven er toch niet heel veel telefoons over. Het zijn de Samsung A32 en A22, de Oppo A94 en A74 en de Xiaomi 11 Lite. Wanneer ik vervolgens filter op een Snapdragon chipset blijft alleen de Oppo A74 en Mi 11 Lite over. De Mi 11 Lite heeft echter o.a. een betere chipset dan de A74 (732G tov 662).

Ik vind de Mi A2 Lite (nog steeds) een hele fijne telefoon waardoor Xiaomi als merk uiteraard snel in beeld komt. De A2 Lite is echter een Android One telefoon en de Mi 11 Lite is uitgerust met Xiaomi’s eigen MIUI.

De Mi 11 Lite (die ik hierna voor het gemak 11L noem) is op dit moment (najaar 2021) verkrijgbaar voor EUR 290. Eigenlijk is de 11L qua specs een concurrent voor de Samsung A52 maar de prijs daarvan is al maanden gestegen naar een bizarre EUR 400 (bij de gerenommeerde webshops dan). De A52 heeft een mindere processor (720G) maar beschikt wel over een 3,5 jack aansluiting, is water- en stofdicht en heeft 4 jaar ondersteuning.

Hardware

Uitpakken
In de doos zit de telefoon, een forse 35W lader, een USB-C kabel, een siliconen backcover en een USB-C-naar-jack adapter. Dat Xiaomi een backcover meelevert voor de eerste bescherming is erg fijn. Het meeleveren van een USB-C-naar-jack adapter is natuurlijk ook prettig maar is eigenlijk een must omdat diverse telefoons van de concurrentie vaak nog wel van een jack aansluiting zijn voorzien.
Afmetingen en gewicht
De 11L is 160.5 mm lang, 75.7 breed en 6.8 mm dik. Alsnog een forse lengte vind ik, maar minder lang dan de meeste andere telefoons in de pricewatch. Hij is lekker dun en met een gewicht van 157 g opvallend licht.
De bezels zijn dun, ook aan de onderkant waardoor het geheel er esthetisch goed uitziet. Het gat voor de camera zit ook prettig links en niet in het midden.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit oogt prima. Het toestel is stevig en is niet te torderen. De achterkant is van glas dat had van mij niet gehoeven; het is breekbaarder en zwaarder dan kunststof en verdwijnt toch in een hoesje. Het camera eiland steekt enigszins fors uit maar met de meegeleverde backcover ligt dit eiland een halve millimeter verzonken, dus redelijk goed beschermd.

Knoppen en aansluitingen
De Power- en Volume-knoppen zitten aan de rechterkant volgens de de facto standaard waarbij de Power-knop onder de Volume-knoppen zit. De power-knop fungeert tevens als vingerafdruksensor.
Verder beschikt de telefoon over een MicroSD lade en een USB-C connector. Een 3,5 jack aansluiting ontbreekt dus helaas.
Ook ontbreekt helaas een led indicator voor meldingen, wat misschien ook wel te verwachten was aangezien vrijwel de hele voorkant bestaat uit scherm.

CPU en GPU
De CPU is een Qualcomm Snapdragon 730G met 8 cores op max. 2,3 GHz. De GPU is een Adreno 618. Een vrij snelle CPU dus in deze prijsklasse, die alledaagse taken met gemak zou moeten kunnen uitvoeren.
Geheugen en opslag
Xiaomi heeft de telefoon voorzien van 6 GB intern geheugen en 128 GB opslag. Meer dan genoeg dus voor deze prijsklasse. Een beetje teleurstellend is dat na een verse reboot hiervan slechts 2,5 tot 3 GB vrij is, waarover later meer.
Scherm
De kwaliteit van het 6,55” OLED scherm is uitstekend. De maximale en minimale helderheid zijn goed en de kleurweergave is prima. De kijkhoeken zijn ook uitstekend, ook al is dat voor een telefoon minder belangrijk dan bijv. voor een tablet.
Het scherm heeft een resolutie van 2400x1080 waarmee de DPI op 402 komt, prima dus.
Het scherm ondersteunt 90 Hz, standaard staat deze echter ingesteld op 60 Hz. Het verschil met 90 Hz is vooral te zien bij snel scrollen in bijv. de browser. Waarom Xiaomi ervoor gekozen heeft 90 Hz niet als standaard in te stellen is mij een raadsel. Misschien vanwege de impact op de accuduur. Maar de gemiddelde consument gaat dit echt niet vinden en veranderen in de instellingen.

Xiaomi heeft de telefoon vanaf fabriek uitgerust met een screen protector. Dat is prettig want zelf krijg je een protector er nooit zo netjes op. Maar omdat de protector waarschijnlijk van plastic is voelt het het scherm hierdoor wel wat plakkerig aan.
Geluid
De 11L heeft een wat grotere speaker aan de onderkant en een zeer smalle speaker aan de bovenkant. Het geluid uit de onderste speaker is redelijk maar uit de bovenste niet meer dat matig. Het geluid klinkt nogal dof en bij hogere volumes vervormt het aanzienlijk. Hierop heeft Xiaomi duidelijk bespaard.
Camera
Xiaomi gebruikt een rear-camera van Samsung en een front-camera van Sony.
Bij de foto’s die met de rear-camera genomen zijn valt direct op hoe onnatuurlijk de kleuren zijn. Houten vloeren worden bijvoorbeeld veel te rood weergegeven en lichtgroene bomen worden knalgroen.
Toen ik in de app echter naar de Pro-mode overstapte en daar de White Balance (WB) veranderde van automatisch naar bepaalde presets werden de kleuren iets beter. De WB voor-instellingen zoals ‘zonlicht’ of ‘bewolkt’ zijn echter vrij waardeloos, de handmatige instelling waarbij je met een slider de kleurtemperatuur in Kelvins kunt bepalen leverden nog het beste resultaten op, maar de plaatjes zijn daarmee nog steeds niet best. Ook gaat de gemiddelde consument natuurlijk niet de Pro mode gebruiken en dit steeds aanpassen.
Ik heb een andere camera app geprobeerd maar ook daarmee hetzelfde resultaat. Om uit te sluiten dat het misschien aan de weergave van het OLED scherm lag heb ik de foto’s ook bekeken op een computerscherm maar daar zien de foto’s er precies zo slecht uit.

Software

Installatie
Na het aanzetten van de telefoon volgt de eerste kennismaking met MIUI, Xiaomi’s 'laagje' over Android. De kleurstelling is net als Samsung’s One UI overwegend wit met blauwe knoppen. Die knoppen zijn in MIUI wat minder goed uitgewerkt want meestal zijn deze vrij groot (en dus heel herkenbaar blauw) maar bijvoorbeeld in de installatie wizard zie je alleen maar een dunne < of >. Waarbij de > subtiel van grijs naar lichtblauw verandert wanneer je de juiste vinkjes hebt gezet, niet heel intuïtief dus.
Tijdens de installatie is het niet altijd heel duidelijk of je te maken hebt met een Android of Google instelling, of met een Xiaomi specifieke instelling. Zoals de optie om je gegevens te kopiëren of je telefoon vindbaar te maken. Met die laatste meldt je je bijvoorbeeld aan bij de service van Xiaomi, waardoor je naast de standaard vind-mijn-telefoon service van Google ook die van Xiaomi hebt draaien.
Tijdens mijn setup heb ik iig alle Xiaomi specifieke aanmeldingen overgeslagen, voor zover mogelijk.
Systeem en Updates
De telefoon draait vanuit de doos op Android 11 met een beveiligingsupdate van ca. een half jaar oud. Na een update naar MIUI 12.5 is de Android beveiligingsupdate 4 maanden oud, niet heel recent dus.

Het is onbekend hoe lang Xiaomi deze telefoon zal ondersteunen. Ik verwacht minimaal 2 jaar, misschien 3. Over hoe frequent updates zullen uitkomen kan ik nog niets zeggen, het zal iig minder lang en vaak zijn dan bij mijn oude Android One toestel waarbij vrijwel elke maand een beveiligingsupdate werd uitgerold.
Vind je lange ondersteuning belangrijk dan ben je bij Samsung (inmiddels) aan een beter adres. En bij Apple natuurlijk, maar dan zit je in een andere prijsklasse.
Prestaties
Ondanks dat de 11L een budgetprijs heeft is de snelheid voortreffelijk. Door de snelle processor starten apps direct en werken meestal zonder haperingen. De prestaties bij activiteiten als browsen en switchen tussen apps zijn ook goed tot zeer goed te noemen.
Sensoren
Sensoren horen natuurlijk bij de hardware sectie maar worden pas duidelijk bij gebruik van de software.
De 11L beschikt over alle sensoren die je mag verwachten in deze prijsklasse, zoals een vingerafdruksensor, NFC, GPS en een kompas.
De power-knop aan de zijkant is dus gelijk ook de vingerafdruksensor en deze werkt zeer goed. De telefoon unlockt direct en altijd bij aanraking met een (geregistreerde) vinger. In de zeldzame gevallen het niet werkt (of met een niet geregistreerde vinger) volgt een subtiele haptische feedback. Waarom fabrikanten nog de vingerafdruksensor onder het glas toepassen waarbij het altijd een beetje prutsen is waar je je vinger moet leggen is mij een raadsel. Een vingerafdruksensor aan de zijkant is IMHO veel handiger. Werkt altijd, en je voelt precies waar je je vinger moet plaatsen.
MIUI
In de meeste reviews worden telefoons primair op de hardware bekeken en vergeleken. De toegepaste Android versie en skin bepalen echter het gebruiksgemak. Stock Android heeft veruit mijn voorkeur: intuïtief, licht en snel. Helaas is het Android One programma zo goed als dood.
De sterke aanpassingen die fabrikanten toepassen op Android is wat mij betreft het grootste nadeel van het Android eco-systeem. Het zorgt ervoor dat de beleving en werking van een Samsung of Xiaomi telefoon totaal anders is dan die van bijvoorbeeld een Pixel.

Xiaomi heeft dus MIUI. MIUI is één van de meest afwijkende skins in de Android wereld. Eigenlijk kun je net als bij Samsung niet meer spreken van een aangepaste ‘skin’ want ze zijn daarnaast volgestopt met eigen apps welke vaak niet verwijderbaar zijn.

In MIUI zitten de meeste instellingen m.i. op een onlogische plek. Xiaomi heeft gemeend van alles te moeten verplaatsen en in eigen categorieën ingedeeld. Wanneer je de instellingen opent krijg je bijvoorbeeld eerst te zien: 1) Over deze telefoon, 2) Systeem-apps updater (troep van Xiaomi) en 3) Veiligheidsstatus (een mix van standaard Android features en Xiaomi troep). Alsof iedereen dagelijks wil controleren op welke kernel- of smalbandversie de telefoon draait.
Netwerk, Bluetooth, Apps, Batterij, Scherm, dat zijn dingen die je als eerste wilt tegenkomen in de instellingen.

Je zoekt je soms wezenloos in MIUI. Ik zocht bijvoorbeeld naar de standaard instelling waarbij meldingen wel op het vergrendelscherm worden getoond maar waarbij de inhoud wordt verborgen. Alle menu’s doorgewandeld maar nergens kunnen vinden. Uiteindelijk via de (matigwerkende) zoekoptie gevonden. Het staat volgens de zoekfunctie in: Meldingen en Controlecentrum > Items die op het Vergrendelscherm worden weergegeven na omlaag vegen > Meldingenpaneel. Wanneer je daar naartoe navigeert vind je het echter niet! Dan maar activeren via de zoekfunctie. Dan krijg je dit:

Een hele lijst met apps maar je moet blijkbaar op dat dunne grijze tekstje klikken om de meldingen in te kunnen stellen, verre van intuïtief.
Er zijn wel meer dingen niet intuïtief, zoals:
  • In stock Android en One UI moet je de optie Scherm draaien actief maken als je wilt dat je scherm meedraait. In MIUI is het Scherm draaien uit, dus precies andersom.
  • Wanneer je Niet storen aanzet, in het menu gevisualiseerd door het bekende rondje met een streep erin, dan verschijnt in de statusbalk een totaal ander symbool, nl. een maantje.
  • Wanneer je het volume met de knoppen aanpast dan verschijnt er een onduidelijke visualisate, ook een balkje voor het aanpassen van je Chromecast ontbreekt in de details-knop.
MIUI bevat ook bugs, zoals:
  • De contact info die je op het vergrendelscherm kunt laten zien is veel te kort.
  • Je kunt de afbeelding op het vergrendelscherm niet veranderen!
  • De laatst gebruikte app wordt niet gewist in Recent apps.
  • Niet storen: bij drukken op icoontje gebeurt er ogenschijnlijk niets, pas bij menu opnieuw naar beneden trekken zie je de optie geactiveerd.
Wat ook irritant is dat je nergens in de instellingen de geheugen status kunt inzien. Zelfs wanneer je de developer options activeert (waarbij je natuurlijk ergens anders 10x op moet klikken dan op de standaard build info) blijkt dat Xiaomi nou net de optie om de actieve services en het gebruikte geheugen in te zien eruit heeft gehaald. Zeer irritant. Met een app als HW Info kun je het gebruikte geheugen uiteraard wel zien maar dus niet welke services actief zijn. Mede omdat er maar 2,5-3 GB van de 6 beschikbaar zijn vermoed ik dat er zoveel Xiaomi rommel actief is dat ze daar liever geen inzicht in willen geven.
(NB: Ergens is een optie om in de Recent Apps het geheugen verbruik te zien; zoveel van 6 GB dan, niet gedetailleerd)
Standaard launcher
De standaard launcher van MIUI vind ik onprettig werken. Maar dat komt misschien omdat ik al jaren Nova gebruik. Wat bijvoorbeeld irritant is dat je geen app drawer hebt maar dat alle apps op je homescreen(s) staan. En als je naar links schuift staat daar een niet-verwijderbare Google Search widget over het hele scherm dat advertenties en ‘nieuws’ toont.
Apps en Services
Xiaomi heeft de telefoon helaas ook overladen met bloatware. Het meeste is niet te verwijderen of uit te schakelen. Samsung levert feitelijk qua aantallen nog veel meer rommel mee, op mijn Samsung tablet worden bijvoorbeeld meer dan 150 Samsung apps en/of services voorgeinstalleerd, op deze telefoon ‘slechts’ 112, maar in MIUI zijn ze veel hinderlijker en opdringeriger aanwezig.
Xiaomi wil je met alle macht hun eigen ecosysteem intrekken. Ook al meldt je je nergens voor aan dan krijg je elke dag hinderlijke notificaties om bijv. ‘Vind mijn telefoon’ (de Xiaomi variant dan) of ‘Bescherm mijn apps’ aan te zetten.

Een ander voorbeeld is dat alles wat je installeert, ook iets uit de Play Store, nog eens gescand en gecontroleerd wordt door Xiaomi software. Wat je installeert zal onvermijdelijk even naar een Xiaomi server worden geupload vermoed ik. Daarmee bepaalt Xiaomi feitelijk wat je mag installeren. In onderstaand voorbeeld installeer ik bijv. de historie van de Oeigoeren uit de Play Store. Zoals je kunt zien wordt dat eerst gescand door Xiaomi. Vandaag wordt de app toegestaan maar er is geen enkele garantie dat dat morgen nog steeds kan. Of misschien werkt het wel anders wanneer je op reis bent in een ander land of werelddeel.

Advertenties
Advertenties kunnen in MIUI 12.5 niet (helemaal) worden uitgezet. Althans ik heb het niet kunnen vinden. In onderstaand voorbeeld wordt bijv. een advertentie getoond na het installeren van een app.
UPDATE: Volgens JulianB03 kun je dit uitzetten in: 'download-scannen' op de instellingenknop klikken en dan 'aanbevelingen' voor die pagina uitzetten.

Xiaomi’s ‘Systeem apps’
Naast de dagelijks opdringerige meldingen om vooral Xiaomi apps te gaan gebruiken heeft Xiaomi deze ook bestempeld als ‘systeem apps’. Dat zijn er momenteel 12, waaronder Mi Notes, Mi Clock en Mi Share. Systeem apps, yeah sure. Xiaomi heeft een heel eigen update proces voor deze apps dat je niet kunt uitzetten. En wanneer je de meldingen om deze apps te updaten negeert worden ze dagelijks toch door Xiaomi gedownload en geinstalleerd. Zeer hinderlijk.

Facebook en Amazon
Naast Xiaomi's eigen rommel wordt de telefoon ook voorzien van software van bijvoorbeeld Facebook en Amazon. Zoals in onderstaande lijst te zien is zijn er 4 Facebook apps en services actief. Saillant detail is dat de Facebook app niet is geinstalleerd, je kunt als gewone gebruiker dus nergens aan zien dat er Facebook rommel op je telefoon actief is. En uiteraard kun je het ook niet op een normale manier verwijderen.
Debloating
Aangezien je de meeste rommel niet kunt uischakelen of verwijderen ben ik vrij snel uitgeweken naar adb (Android Debug Bridge). Met adb en kun je vrij simpel ongewenste apps en services uitschakelen (let wel: uitschakelen en onzichtbaar maken, je wint er dus geen opslagruimte mee). Het komt er kort gezegd hierop neer:
  • Ontgrendel de ontwikkelaarsopties (6x op build nummer drukken)
  • Zet USB-foutopsporing aan in de ontwikkelaarsopties
  • Verbind de tablet via een USB kabel met je computer
  • Download een adb package voor je OS en pak uit in een folder
  • start in deze folder een command shell en run adb shell
That’s it. Nu kun je met pm list packages de geïnstalleerde packages opvragen.
Met pm uninstall -k --user 0 <package> kun je een package uitschakelen.
Met pm install-existing --user 0 <package> schakel je het desgewenst weer in.
NB: Met een app als App Inspector kun je op je tablet zien wat de package name van een app is.
Onderstaand een lijst die je zo in je command shell kunt plakken waarmee je de meeste rommel uitzet, zonder dat het impact heeft op vitale functies van de telefoon.

Na een reboot is er nu 3 tot 3,5 GB geheugen beschikbaar. En uiteraard zijn er een stuk minder Xiaomi apps aanwezig die 'naar huis bellen'.
Ik had gehoopt dat hiermee de telefoon zich wat ‘rustiger’ zou gedragen maar dat is helaas niet zo. De overgebleven software blijft hinderlijke meldingen tonen. Je kunt misschien nog meer uitzetten, maar het is bekend dat wanneer je bijvoorbeeld Xiaomi’s ‘vind mijn telefoon’ uitschakelt (com.xiaomi.finddevice) je telefoon bevriest en je een factory reset moet doen.

pm install-existing --user 0 cn.wps.xiaomi.abroad.lite
pm install-existing --user 0 com.android.providers.downloads.ui
pm install-existing --user 0 com.android.thememanager
pm install-existing --user 0 com.android.thememanager.module
Accu(duur)
De telefoon beschikt over een (niet vervangbare) accu van 4.250 mAh. Net iets onder het gemiddelde in dit segment maar aangezien het apparaat behoorlijk dun en licht is toch een prima prestatie.
De accuduur valt echter tegen. De telefoon is na een dag gemiddeld gebruik toch wel leeg. Ook loopt de accu capaciteit na een nacht op de keukentafel gemiddeld met 5 a 10 procent terug. Mijn 3 jaar oude A2 Lite doet dat zelfs nog beter, die verbruikt heel weinig in rust. Het is wat speculeren maar ik vermoed dat de Xiaomi software op de achtergrond altijd vrij actief is en voor dit verbruik zorgt. NB: in debloated toestand is dit wel beter maar nog steeds verbruikt de telefoon dan in rust nog relatief veel.
Blokada
Bovenstaande speculatie over actieve Xiaomi services wordt gedeeltelijk bevestigd door de logging van Blokada. Blokada heeft naast de standaard actieve OISD lijst ook een Xiaomi blocker (by Jerryn70) en wanneer je die activeert zie je dat er toch best veel verkeer geblockt wordt naar Xiaomi servers:

Met een prijs van EUR 290 is de Mi 11 Lite redelijk scherp geprijsd. In deze tijd althans. Iig veel goedkoper dan de hardware-technisch vergelijkbare Samsung A52.
De hardware is over het algemeen goed. Het toestel heeft een snelle CPU, een uitstekend scherm en de vingerafdruksensor werkt ook heel fijn. Op de bouwkwaliteit is weinig aan te merken, waarbij de camera wel een dikke onvoldoende krijgt. Ook zijn de speakers matig. Daarnaast heeft de telefoon geen 3,5 jack aansluiting en hij is niet water- en stofdicht.
Ondanks de overwegend prima hardware wordt de bruikbaarheid van de telefoon grotendeels teniet gedaan door de brakke, onoverzichtelijke MIUI software en de vele opdringerige, niet verwijderbare Xiaomi apps. Nog afgezien van de vele onzichtbare bloat- en spyware welke ook aanwezig is. Het dagelijks gebruik van deze telefoon is daarmee niet fijn. Ik kan deze telefoon daarom niet aanraden, zowel niet voor tech-savvy gebruikers maar ook niet voor de gemiddelde consument.
Overwegingen tav de Mi 11 Lite 5G
De bevindingen in deze review gelden ook voor de Mi 11 Lite 5G. De 5G telefoon is namelijk identiek aan de 4G versie, alleen de Snapdragon 732G is vervangen door een Snapdragon 780G. En met een prijs van EUR 365 is deze bijna gelijk aan de Samsung A52 5G welke momenteel EUR 395 kost (beide prijspijl najaar 2021). Wanneer je op zoek bent naar een 5G toestel is de 11 Lite 5G m.i. daarom een nog minder aan te bevelen keuze dan de 4G variant.

Heb jij ook een Xiaomi Mi 11 Lite 4G, 128GB opslag Zwart?

Vreemde dualistische review. Goed van opzet maar met veel suggestieve opmerkingen die niet bewezen worden, voorbeeld: het installeren van een app over de oeigoeren en dan suggeren dat je niet weet of die app blijft werken in de toekomst.
Raar en storend.

Ook de klachten over de schil staan vol met onjuistheden. Vervangen foto vergrendelingsscherm is bijv geen probleem. Ja de schil zit anders in elkaar dan wat de reviewer kennelijk gewend is. Voor een first time user natuurlijk geen bezwaar. Daarnaast werkt de zoekfunctie, wederom in tegenstelling tot wat er beweerd wordt, prima.
Foto kwaliteit is prima op mijn lite 5g. Ik kan dat verder ook niet beoordelen omdat objectieve onderbouwing wederom totaal ontbreekt. Dat de 4g en 5g dan los van processor gelijk getrokken worden is minstens zo vreemd. Zonder test geen conclusie en op de zeer subjectieve waarnemingen van de tester is lastig te vertrouwen.
Batterijduur van de 5g is prima. Twee dagen stevig gebruik zijn standaard bij mij. Ik heb wel de verbinding op LTE staan. De vodafone 5g heeft weinig voordelen.
Kortom, ik kan me absoluut niet vinden in deze review. Maar dat mag, het blijven immers subjectieve testen op deze manier.
Ik zie niet wat er dualistisch aan is ("Dualisme is het uitgaan van het bestaan van twee tegenover of naast elkaar bestaande, tot niets anders meer te herleiden grondbeginselen. Dit ter verklaring van op geen enkele andere manier te begrijpen antropologische, ethische of kosmische tegenstellingen").
Ik kan begrijpen dat (Mi Lite 11) eigenaren de boodschap in deze review niet prettig vinden, maar dat is nog geen reden om de review een '0 oppervlakkig' te geven, hij is wel degelijk uitgebreid.

MIUI nestelt zich in het installatie proces van een app uit de Play Store. Xiaomi is voor zover ik kan vinden de enige fabrikant die dat doet. Het geeft ze dus ook heel eenvoudig de mogelijkheid om apps te blokkeren en dat vind ik ongewenst. Neem het artikel van vandaag: Apple haalt Koran-app in China uit de App Store op verzoek van de overheid. Daar hoeft de Chinese overheid dus geen moeilijk traject te starten met Apple, maar een belletje naar de Xiaomi top is al voldoende.
Nee dat doet het helaas niet. Open een afbeelding in Google Achtergronden of in een andere derde partij afbeeldingen app uit de Play Store en kies 'Achtergrond instellen'. Dat werkt simpelweg niet. Alleen met de voorgeinstalleerde Themes app kreeg ik het voor elkaar maar die veranderde ook direct alle icoontjes en andere stijlen.

[Reactie gewijzigd door chevsureti op 16 oktober 2021 11:38]

Juist prima dat je de keerzijde van Chinese techniek ook benoemd. +2 :)

Kan ik bewijzen dat de Chinese overheid spioneert of fratsen uithaalt ?
Nee, maar ik weet het wel heel erg zeker. Net als alle andere overheden overigens. O-)
Het inschatten van spionage is erg lastig en blijft vaak beperkt tot speculatie. Zoals onderstaande 2 berichten.

Belgische veiligheidsdienst voorziet spionage via Chinese smartphones
Litouwen: Xiaomi-telefoons kunnen 'omstreden' termen herkennen en blokkeren

Voor de eerste is (nog) geen bewijs en bij de tweede lijkt de gevonden lijst gebruikt te worden voor ad-blocking.

Ik vind onderstaand bericht al wat zorgwekkender en gefundeerder:
Exclusive: Warning Over Chinese Mobile Giant Xiaomi Recording Millions Of People’s ‘Private’ Web And Phone Use

Maar zoals @rustynut hieronder terecht noemt zit er ook Amerikaanse software op en bij een Samsung Koreaanse. De datahonger van onze Amerikaanse 'vrienden' is inmiddels bekend. Toch lijkt mij een telefoon van Samsung veiliger omdat deze gecertificeerd is voor gebruik bij o.a. de Amerikaanse overheid. Ook worden bepaalde modellen gebruikt door de Nederlandse overheid.

Samsung Devices Achieve Approval from the U.S. Department of Defense
Paar zaken dan maar.
Ik vermoed dat jij een global versie toestel hebt getest en geen EU versie.
Diverse door jou genoemde zaken zijn namelijk niet zo.
Ook heb ik destijds oa op basis van veel positieve reviews het 5g toestel gekozen, juist voor de prima camera. Die blijkt ook in de praktijk prima te bevallen.
Nu heb je de 5g niet getest, maar meent wel uitspraken daarover te doen..
Dat je daarnaast allerlei niet technische zaken betrekt bij je review maakt het tot een wat raar verhaal.
Ook je uitspraken over batterij duur zijn aantoonbaar onjuist.
Kortom een gekleurde review.
Of je hebt een slecht toestel getroffen.
Overigens hebben alle Apple toestellen ern killswitch waarmee elke app gewist kan worden.
Maar dat heeft al evenmin iets te maken met de mi 5 lite.
Volledig mee eens, een nogal subjectieve review ...
Gewoon een fijn toestel voor zijn prijsklasse.
Ja het klopt dat er chinese software op zit, maar op andere toestellen zit bijvoorbeeld koreaanse software, en het ergste is - op *alle* toestellen zit amerikaanse software! :-(
Telefoon bevriest bij uitschakelen Xiaomi vind device? Daarna factory reset? Dat is niet de gewone gang van zaken in miui. Net uitgeprobeerd.
Voordat ik packages uitschakel heb ik ook de ervaringen van anderen opgezocht. Diverse mensen rapporteren crashes en freezes bij het uitschakelen van com.xiaomi.finddevice, dus leek me een waarschuwing wel op z'n plaats.

Advertenties kun je wel degelijk overal weghalen. Je moet bij het 'download-scannen' op de instellingenknop klikken en dan 'aanbevelingen' voor die pagina uitzetten, als ik het goed heb. Mij is het gelukt iig 👍

Verder vind ik dit een goede en uitgebreide review! Netjes gedaan
Aha, die instelling had ik niet gevonden. Wel goed verstopt van ze :). Ik heb het in de review erbij vermeld.
Jaja, dat verstoppen doen ze graag natuurlijk ;), want ze moeten wel winst blijven maken naast de verkoop van de toestellen zelf.
Daar krijgen ze namelijk maar 2 a 3 dollar per stuk winst mee, begreep ik. Dat scherpe prijzen van hun hardware compenseren ze door ads in de software.

Leuk dat je het nog vermeld hebt, graag gedaan natuurlijk!
De schermafbeeldingen ervaar ik als onnodig en hinderlijk groot.
Dat is jammer want anders was het een +2 review geweest. ;)
Ja vond ik ook. Ik had ze al wat geresized maar dat hielp niet veel. Ik heb ze nu een heel stuk kleiner gemaakt, dat moet een stuk leesbaarder zijn denk ik.
Ik kan blijkbaar niet modereren op je reactie maar dus een +2 voor de moeite en aanpassing. :)
Prima review alleen jammer dat je geen voorbeelden van de foto's die met het toestel gemaakt.
Foto's voorbeelden zijn voor velen belangrijk omdat die net de doorslag kunnen geven van wel of niet kopen.
Bedankt voor je uitgebreide verslag van het toestel.
Mijn ervaring met Mi toestellen uit deze prijsklasse is dat ze redelijk goede foto's maken.
Ga je echt goed kijken naar kwaliteit en bruikbaarheid dan is een drie jaar oude Samsung S veel beter. :)