Onyx Boox Nova 3 Color

Niet beschikbaar
Specificaties 7,8" E-Paper touchscreen met 32GB opslag - Bekijk alle specificaties

Onyx Boox Nova 3 Color Review

nonnominandus 30 september 2021, laatste update op 2 februari 2022, 4.733 views Product gekocht

Onyx Boox Nova 3 Color

Overgestap van een kobo voor de vrijheid van android en een kleuren Eink. Beide bevallen echt goed, ik kan nu heel gemakkelijk de krant en artikelen lezen met dit apparaat. Daarnaast werkt het apparaat verbazingwekkend snel en kan zelfs (redelijk) goed websites weergeven.

Pluspunten

• Eink
  • Kleur!!
  • Usb C
  • Snel (voor een ereader)
  • Google play store mogelijk

Minpunten

• Redelijk zwaar
  • Best prijzig
  • Lastig om het lichtje van het aanknopje te zien
  • Lastig om de meegeleverde screenprotector goed aan te brengen
  • Geen sterk scherm (zie uitleg)

Veelzijdigheid Score: 5
Overgestap van een kobo voor de vrijheid van android en een kleuren Eink. Beide bevallen echt goed, ik kan nu heel gemakkelijk de krant en artikelen lezen met dit apparaat. Het openen van een artikel van mijn pc op de ereader gaat gemakkelijk (ik gebruik Pocket) en maakt dat ik hier alles lees wat meer dan 5 minuten kost, ipv op een lcd scherm.

De toevoeging van een stylus en teken mogelijkheden is een leuke toevoeging, voor mij voelt het tekenen best wel goed. Ik heb geen last van latency of ernstige artefacten van het eink scherm. Ik moet wel zeggen dat ik zeer weinig ervaring heb met digitaal tekenen en niet heel veel met fysiek tekenen dus neem mijn mening met een korrel zout.

De integratie met google play store werkte foutloos, al moet je (zoals aangekondigd) wel een tijdje wachten voor het apparaat geregistreerd staat (<2 uur duurde het bij mij). Maar daarna werk het heerlijk.

Het kleuren eink scherm bevalt mij heel erg goed, ik heb geen andere in mijn handen gehad alleen zwart/wit eink. De kleuren zijn duidelijk minder fel dan een lcd, maar vooral met licht van buitenaf goed te onderscheiden, voor mijn gevoel zijn de kleuren goed vergelijkbaar met hoe een printer het op papier zou printen. De resolutie (100 dpi) van de kleuren is niet extreem hoog maar dat heeft me tot nu toe niet gehinderd.

Al met al ben ik er zeer blij mee, maar is het met deze prijs wel belangrijk om goed na te denken wat het voor jou toevoegt over een zwart/wit eink ereader.

Update:
Na minder dan twee weken gebruik is er in de bovenste hoek een scheur ontstaan na het bewaren (~10 min) helemaal bovenaan in het bovenste vakje van mijn rugzak. Dit had misschien voorkomen kunnen worden als ik eerder de screenprotector had toegebracht maar het blijft knap dat het gebeurt is.

Heb jij ook een Onyx Boox Nova 3 Color?

Bedankt voor je review!

Ik was zelf aan het zoeken naar een eReader om snel notities te kunnen maken of schema's / diagrammen voor mijn werk.
Momenteel heb ik een soort RocketBook, maar het wordt al snel een zooitje, kan het niet snel wissen en archiveren.

Ik was zelf aan het kijken naar de Kobo Sage of Kobo Elipsa, maar kwam toen deze tegen.

2 vraagjes:
- Heb je dit apparaat nog steeds in gebruik of ben je over op iets nieuws?
- Kan je notities archiveren naar bepaalde mapjes?
Ik gebruik het nog steeds, ben er nog steeds blij mee. Al merk ik wel dat het echt wel voelt als een tablet, qua interacties en gewicht, wat wel goed om je te realiseren.
Je kan notes in de standaard app opslaan in mapjes of zelfs mapjes in mapjes. Maar als de interface je niet aan staat installeer je gewoon iets anders, dat is het fijne aan draaien op Android.
Tot nu ben ik alleen maar aan het twijfelen constant, weet niet zeker of ik een kleurenscherm nodig heb.

Nog aan het twijfelen tussen deze: https://tweakers.net/pric.../1706392;1750330;1735690/
Ik denk dat ik nog wel een weekje of 2 blijf twijfelen haha.
En @Boy welke is het geworden?
Het is de Nova 3 Color geworden. Ik wilde toch erg graag de kleurenversie uitproberen, om wat Tweakers en Medium blogs in kleur te kunnen lezen.

Ook notities maken in kleur leek me een toevoeging. Tot nu toe zijn mijn ervaringen wel positief, ik ben wel echt superbenieuwd hoe de ervaring zou zijn op andere toestellen, maar het is wat prijzig om er nog eentje aan te schaffen om dat zomaar uit te proberen haha.

Maar notities kunnen maken op een eReader is voor mij wel echt heel fijn terugkomend van een RocketBook, dagelijks maak ik een overzicht wat ik wil doen, zodat ik een beeld heb van de dag en dan retrospective volgende dag wat ik niet gedaan heb. Wordt er wel met de neus op gedrukt dat ik m'n doelen niet haal die ik voor de dag opstel xD
Hey, valt dat wat mee van grootte die 7,8 inch?
Ik heb nu een ipad 9,7 inch en 7,8 lijkt me klein om notities te nemen.
Ik wilde eentje waar ik ook 's avonds boeken op kon lezen in bed en dan vond ik een grotere onhandig.

Ik betwijfel wel of dit scherm het beste is om boeken in bed mee te lezen, ik zou graag een Kobo willen uitproberen of dat prettiger is.

Maar een groter scherm zou ik mss toch wel fijner vinden voor notities. Ga ik in de toekomst mss nog op over
In mijn ervaring met ook een paar kobo's is het scherm hetzelfde (ook EInk) en maakt daarin het merk niet uit. Alleen is deze boox wat zwaarder dan de kobo's die ik eerder heb gehad dus merk ik dat ik deze vaker neerleg of laat rusten tegen een kussen.
Dus als ik je goed begrijp, heb je geen betere leeservaring met andere readers gehad, ook niet qua verlichting?

Ik vraag me af of deze Color een blue filter heeft (of hoe heet dat ook alweer), dan kreeg ik niet zo snel gevonden. Ik wil vooral dat ik geen last heb van het licht als ik 's avonds lees mbt slapen.
Dat is inderdaad het enige wat mist, zo'n kleurtemperatuur instelling. Maar om eerlijk te zijn dat heb ik persoonlijk niet gemist en ik lees veel 's avonds, maar wel altijd met nog een leeslampje aan naast het scherm, ik weet niet of dat iets veranderd. Maar de leeservaring is heel erg vergelijkbaar met al mijn vorige e-readers.
ok, goed om te weten. Ik had hiervoor een oude (ooit gratis gekregen van m'n werk, 7 of 8 jaar oud of zo) eReader zonder licht erin en had het gevoel dat die beter leesbaar was bij een externe lichtbron dan als ik het licht uitzet bij de Boox.
@nonnominandus heb je ook wel het gevoel dat vingertouches niet echt goed geregistreerd worden?

Als ik bijv een note wil openen, pakt hij m'n touch event vaak niet de eerste (en tweede) keer. Best frustrerend
Daar heb ik nooit merkbaar last van gehad, ook niet met screenprotector. Maar dat lijkt me inderdaad wel frustrerend.
@nonnominandus , bedankt voor de uitgebreide review!

Ik was erg benieuwd of de Onyx boox aan een monitor zijn aan te sluiten? (dus niet dat de onyx als scherm wordt gebruikt, maar juist de monitor)

Ik zie de situatie voor me dat het een fijne e-reader als tablet kan zijn maar een 'desktop' zodra deze aan een monitor is aangesloten. Heb je de mogelijkheid om dit te proberen? Dit zou aan een usb-c monitor moeten kunnen of via een usb-c naar hdmi.
Ik heb dit zelf niet eerder geprobeerd, maar even zoeken gaf deze oplossing (via wifi): https://blog.the-ebook-re...condary-pc-display-video/. Dit was binnen 5 minuten geinstalleerd en werkte gelijk. De refreshrate is natuurlijk laag, dus iets met een muis voelt heel naar, maar voor typen werkt het prima. De meegeleverde pencil werkt nog steeds en het kleurenscherm werkt ook nog steeds (al valt dat natuurlijk wat tegen naast LCD). Ik zal een extra foto toevoegen aan de review om te laten zien hoe dit eruit ziet. (Let niet teveel op de barst en slecht aangebrachte screenprotector.)

[Reactie gewijzigd door nonnominandus op 2 februari 2022 12:53]

Ah ik bedoel het dus juist exact andersom, dat je een normale tv kan gebruiken maar het scherm van de onyx daarop getoverd kan worden. Het idee is dan om een normale laptop/pc ervaring te kunnen nabootsen maar op de hardware van de onyx.
Mijn Nova Color 3 gaf geen scherm output toen ik 'm aansloot op mijn usb-c (DP-alt) hub. Hij laadde wel op en herkende het toetsenbord. Met een Displaylink hub zal het waarschijnlijk wel werken als je de Displaylink app installeert op de tablet.

Edit: inderdaad, net geprobeerd. Via Displaylink werkt het wel, maar dan heb je wel problemen met de kleurensaturatie (zeer overgesatureerd beeld).

[Reactie gewijzigd door Stefan-Z op 6 februari 2022 21:52]