1 review

Trust Yvi Zwart

€ 11,59
Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Trust Yvi Zwart Review

laven 30 september 2021, laatste update op 12 oktober 2021, 124 views Product gekocht

Trust Yvi Zwart

Prima draadloze muis voor z'n prijs. Trefzeker en lichtvoetig gaat dit kleine muisje al 2 jaar naar elk kruisje. Daarom vind ik dat het een review verdient en bij deze neem ik het voortouw.

Pluspunten

• schuift heel licht (laag gewicht, en gladde pootjes),
  • klikt licht en direct
  • verplaatst nauwkeurig en voorspelbaar de schermcursor
  • 800/1600 cpi keuzeknop
  • dongle kan je opbergen in muis
  • geen aan/uit knop (batterij gaat toch lang mee)
  • geschikt voor kantoor maar ook om af en toe te gamen

Minpunten

• eigenlijk te klein voor mijn middelgrote mannenhanden
  • geen software, maar mis je ook niet als je niet game-t

Introductie
Ca. 2 jaar geleden op de gok gekocht in de aanbieding voor 4,99 euro bij Dirk v/d Broek, en sindsdien is het mijn favoriete muis. Vergeleken met de (bedrade, 1000 cpi) muizen die je standaard bij PC's krijgt, voelt deze een klasse beter.
Draadloos muizen (verbinding, batterij en gewicht)
Batterij klepje open, meegeleverde batterijtje erin en en dongeltje eruit, klepje dicht, dongletje in USB poort van PC, en gaan. Want W10 herkent de muis en installeert direct de juiste standaard driver: verder geen gedoe zoals vroeger om (radio) verbinding te maken via extra, speciale knopjes, of handmatig drivers installeren via Internet of CD/DVD's. Ook na ingebruikname nooit iets van storing gemerkt, werkt stabiel als een bedrade muis, op verschillende PC's, in alle USB poorten. Sommige mensen hebben liever een Bluetooth verbinding, zonder dongle, maar omdat die maar 7 mm uitsteekt en geen licht geeft of anderszins opvalt, is die radio dongle voor mij geen probleem.
De batterij gaat zo lang mee dat ik me niet herinner wanneer ik er 1 voor het laatst heb vervangen (ik schat ca. 1/2-1 jaar, voor een AAA resp. AA batterij, ik heb beide modellen). Het gewicht met batterij is resp. 62 en 80 gram, gewogen zonder dongle(tje) uiteraard. Overigens zit er geen aan/uit knop op, maar als je wilt kan de batterij er makkelijk uit om er nog langer mee te doen (doe ik nooit) .
Tevredenheid naar gebruik
Mijn vrouw en ik gebruiken beiden deze muis, dagelijks, vooral voor kantoorwerk, MS Word, Office e.d. naar volle tevredenheid, maar af en toe gamen is ook goed te doen. Toch kijk ik voor dat laatste doel nu naar een wat groter formaat muis die ook wat meer instelmogelijkheden heeft dan de keuze uit twee vaste snelheden/nauwkeurigheden van 800 en 1600 cpi (cpi=counts per inch; het kleine keuzeknopje zit helemaal bovenop: om te wisselen hoef je dus niet door software heen, 1 klik voldoet).
Overigens gebruiken wij nooit een muismat, muis werkt prima op een houten of kunststof tafelblad.
Ergonomie vs. afmetingen
Eigenlijk is deze 95 mm lange muis veel te kort voor mijn (midde)lgrote mannenhand (20 cm van vingertop tot onderkant palm), en gaat die daardoor vanzelf in "klauw stand" zodra ik mijn vingers meer aanspan, vooral tijdens gamen. Dan rusten mijn vingers en hand dus niet meer ontspannen op de muis, of op de tafel. Dat is niet prettig - zeker nu ik vaker achter de PC zit, en vaker game - hetgeen misschien nooit zo opviel omdat de bediening van deze muis weinig kracht en aandacht vraagt. Mij lukt het niet, maar mensen met kleine handen kunnen hun handpalm misschien laten rusten op de bult achterop de muis, die relatief gezien vrij hoog is met 41 mm, en zodoende de ergonomie als uitstekend ervaren: voor mij is dat voldoende (geweest, lange tijd, voor kantoorwerk).
Maar elk nadeel hebt zijn voordeel: een klein muisje gaat makkelijker mee in een laptoptas dan een grote.
Afwerking en bediening
Qua afwerking valt nog te melden dat de muis bovenop glad is en aan de zijkant ruwer dankzij een rubber coating. Het blijft allemaal (op het oog) schoon, en heel, en de gladheid blijkt in de praktijk niet nadelig voor de bediening van de twee grote knoppen (waarschijnlijk omdat er een licht kuiltje in zit, waardoor vingers er niet snel vanaf glijden). De muis ziet er verder gewoon goed en strak uit, en voelt ook zo aan: grijs/zwarte "zakelijke chique" (dit model zie ik overigens te koop in veel verschillende kleurtjes en patroontjes, tegen meerprijs uiteraard). Ook het scrollwieltje rolt naar tevredenheid, met een zeer lichte ratel. En door het in te drukken kan je de muis gebruiken om informatie in een (klein) window verticaal èn horizontaal te verschuiven ("tilt-click" scrollwiel). Zelf vind ik die mogelijkheid irritant, en gelukkig gaat een wielklik vrij zwaar.
Kortom, ik heb de indruk dat er goed is nagedacht over deze muis, en dat die ook goed is gemaakt. Ik verbaas mij eigenlijk dat Trust dat kon voor dat geld (en de grote PC makers blijkbaar niet).

PS1 ik geef drivers en ondersteuning geen mening omdat de muis een generieke W10 driver gebruikt, en ik geen ondersteuning zocht. En nee, ik heb geen enkel belang in Trust, ben gewoon een tevreden gebruiker van dit product :*)
PS2 ik was heb ook een Trust Primo draadloze muis geprobeerd, die als twee druppels water op de Trust Yvi lijkt, maar die beviel totaal niet. Ik herinner me vooral dat het scrollwiel rammelde, en dat die zwaarder aanvoelde met twee (AAA?) batterijen er in, gelijk geretourneerd...

Heb jij ook een Trust Yvi Zwart?