Acer H5360 (EY.K0701.013) Review

musje83 10 september 2010, laatste update op 10 september 2010, 8.338 views

Acer H5360 (EY.K0701.013)

Pluspunten

• Prachtige kleuren
  • Helder beeld
  • Scherp beeld
  • Lichtgewicht
  • Lage geluidsproductie
  • Prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Nog geen

Contrast / helderheid Score: 5
Dit is mijn eerste review, dus opbouwende kritiek wordt gewaardeerd :)
En zouden de mensen die alleen een paar sterren als waardering geven, dit even willen toelichten?

Foto's volgen nog!!

Ervaring en behoeften

Iets meer dan een jaar geleden stuitte ik op een mooie aanbieding op marktplaats, een Acer PD125D beamer met hoge resolutie en bijna 2000 uren gedraaid. De meeste betaalbare beamers hadden 800x600 resolutie en deze had een veel betere 1024x768 native. Een nieuwe lamp wist ik in Hong Kong op te scharrelen voor een krappe ¤125 en zodoende had ik een scherm, HD-beamer en splinternieuwe lamp voor iets meer dan 300 euro.

Een jaar later begon het te kriebelen, wat het bij mij vaker doet met apparatuur. Ik was nog steeds erg tevreden maar merkte dat de 2000 lumens net iets te weinig waren voor mij en dat de native 4:3 resolutie nadelig was voor het totaalplaatje als ik 16:9 films afspeelde, zelfs als ik de beamer in die modus zette.

Zodoende begon mijn voorzichte zoektocht naar een nieuwe beamer. Weken lang heb ik gezocht en vergeleken, maar de featureset van de Acer H5360 bleef erg hangen.

Beschikbaarheid en prijs

De Acer H5360 beamer is op het moment goed verkrijgbaar bij verschillende winkels. De prijs is erg goed, hij is vanaf een ¤590,- verkrijgbaar (incl. porto) en biedt features die over het algemeen 100-400 euro meer kosten bij andere merken.

Tevens is deze beamer onder Acer's budget merknaam Emachines uitgebracht, typenummer V700. Na veel onderzoek was ik zeker dat deze 100% identiek is aan de H5360 en heb ik deze dan ook aangeschaft. De Emachines is in het buitenland (Duitsland, GB) al vanaf ¤499,- verkrijgbaar. Een koopje dus.

De features

DLP™, Digital Light Processor
Native Resolution Native 720p (1280 x 720)
Compressed Resolution Maximum UXGA (1600 x 1200), 1080p (1920 x 1080)
Typical Colors 1.07 Billion Colors
Brightness (ANSI lumens) 2500 ANSI Lumens (Standard), 2000 ANSI Lumens (ECO)
Contrast Ratio 3200:1
Throw Ratio 58"@2m (1.55 ~ 1.70:1)
Noise Level 32 dBA (Standard mode), 27 dBA (ECO mode)
Weight 2.2 kg
Dimensions 268 x 192 x 80 mm

Erg mooie specificaties, met name de lichtopbrengst (2500 lumens) en het contrast (3200:1) zijn opvallend goed. Ook het feit dat hij 3D ondersteunt en een refreshrate van 120hz (nodig voor 3D) zijn binnen deze prijsklasse ongekend.

Eerste indruk

Bij ontvangst viel direct op dat het pakketje erg licht was. Na het uitpakken bevestigde de beamer het vermoeden; het is echt een klein ding. Lichtgewicht en maar 27cm breed, 19 cm diep en 8cm hoog, een compact apparaat dus.

De doos bevat naast allerhande kabels (hdmi en analoog) tevens een tasje waarin de beamer vervoerd kan worden. Dan is er nog de handleiding en het stofkapje voor de lens.

De beamer voelt in de eerste instantie een beetje fragiel maar toch prima aan. Dat heeft vooral te maken met het gewicht (je associeert ergens toch automatisch gewicht met kwaliteit) en het gebruik van spierwit glanzend plastic. De connectoren zijn stevig en de lens zit goed in de behuizing.

De afstandsbediening is, vreemd genoeg, blijkbaar het enige bedienings-element. Mijn vorige beamer had, zoals de meeste beamers, een aantal menu-knoppen bovenop zitten. Deze beamer heeft op exact die plek een afstandsbediening 'ingebouwd'. Dat wil dus zeggen dat de afstandsbediening vast te zetten is.
Het grote nadeel hiervan is natuurlijk dat zodra je de afstandsbediening kwijt raakt, zonder batterijen komt te zitten of om wat voor reden ook kapot gaat, de beamer onbruikbaar wordt. Zelfs de aan/uitknop zitten alleen op de afstandsbediening.
Misschien toch maar een logitech harmony aanschaffen dan.

Aansluitingen en geluidsproductie

Hier valt niet heel veel over te zeggen. VGA, Composiet, S-Video, Component en HDMI voor video plus Mini-jack en Mini-din voor audio.

De geluidsproductie van de beamer is laag te noemen, in ieder geval ten opzichte van mijn PD125D. Hij staat recht achter me op tafel en ik hoor hem vrijwel niet. Erg prettig!

Films en series

Zoals gezegd, was ik ondertussen gewend aan het gebruik van de PD125D. Ik kijk vrijwel dagelijks een film of serie en heb daarom ook een beamer gekocht in de eerste plaats. De PD125D is erg goed dus hoopte ik op een zichtbare verbetering.

Ik kreeg echter meer dan dat. De H5360/V700 is een wereld van verschil met de PD125D en met de meeste andere beamers in die prijsklasse. Want wat een schitterend beeld projecteert dit kleine wondertje! De vuurdoop bestond uit een BD-rip van Iron Man 2 met hoge bitrate en een DTS audio track van in totaal 18gb. Al vanaf de eerste scéne was ik verkocht.

Allereerst is de helderheid nog veel beter dan voorheen. De 2500 lumens zijn fel en zelfs in de eco-modus ziet het er prachtig uit. Wit is ook echt mooi helder wit en zelfs zwart is zo diep en effen dat je bijna vergeet dat je met een beamer te doen hebt in plaats van een LCD TV. En da's best een prestatie.
De kleuren zijn helder, op het felle af en zijn in de 'standaard' modus eigenlijk het beste. Voor donkere kamers of mensen met een mooi projectiescherm is de 'movie' modus aan te raden, dan is het contrast en de balans zwart/wit nog aanzienlijk beter. De overige modi zijn handig voor bijvoorbeeld gaming en presentaties, maar zijn in mijn geval niet relevant.

De scherpte van het beeld is prima, precies wat ik er van had verwacht. Het detailbeeld is erg verfijnd en ik zie meer en meer dingen die ik voorheen niet zag
Ook het bekende regenboogeffect is in zijn geheel afwezig, sommigen schijnen hier last van te hebben. Ik zie niets gelukkig, het beeld is perfect.

De projector kan enorm veel details reproduceren en dat is een hele prestatie in deze prijsklasse. Ik heb (veel) duurder beamers gezien die het toch minder of hooguit even goed deden. De H5360/V700 kan een enorm scherm projecteren, ik moest hem ruim een meter dichterbij plaatsen dan mijn vorige beamer omdat het anders niet op mijn muur paste.

Kortom, de bioscoop-ervaring is compleet met deze beamer. Je zult er aan verslaafd raken. Ik in ieder geval wel :)

Tot slot

Ik zal niet liegen, het is niet de beste beamer op de markt. Dan moet je eerder denken aan de Epson EH-TW5000 serie. Maar het meeste beamer voor je geld? Daar kan geen andere tegenop. Voor nog geen 500 euro heb je een beamer die je jaren lang ontzettend veel plezier gaat geven. Iedere dag weer je eigen thuis bioscoop, wat wil een mens nog meer?
Koop een fatsoenlijk 5.1 setje, sluit je PC/Notebook/Mediaplayer aan en blijf genieten.
Ik beloof het je.

• Zelfbouw Core i7/HD5850
  • Onkyo TX-SR507
  • Infinity Reference 51i

Heb jij ook een Acer H5360 (EY.K0701.013)?

Nog een paar vragen:
- hoog groot is het zoom bereik? Hoe ver van de muur in vergelijking tot breedte beeld?
- tilt en shift?
- keystone correctie aanwezig?
Breedte beeld is groter dan bij goedkopere modellen: zie http://global-download.ac...4&Step1=Projector&Step2=H Series&Step3=H5360&OS=---&LC=nl&BC=Acer&SC=EMEA_18 (acer.nl --> Service en support --> download driver --> pick uit de list) voor de exacte afmetingen. (pagina 10/11) Voorbeeld: op 3 meter is de min. zoom 176x99 cm en de maximale zoom 194x109 cm), 80 tot 87 inch dus!

Tilt en shift: geen idee wat het is :D

Keystone correctie: verticaal automatisch! Je hoeft niks in te stellen, het beeld wordt altijd kaarsrecht geprojecteerd. Als de beamer hoog wordt gemonteerd is op de kop monteren wel aan te raden. Het wigwam effect wordt perfect gecorrigeerd, maar als je naar een donkere film kijkt zie je dat er aan beide zijden van het scherm een wigwam-rand effect aanwezig is. Dit zal overigens met alle beamers zo zijn!

Mijn review komt er nog aan zodra ik de beamer dus op de kop heb gemonteerd :)

NB: Misschien ontbreekt er een aan-uit knop op de eMachines V700, maar die is wel aanwezig op de H5360. Bron zoeken doet de beamer automatisch, dus je hebt in noodgevallen geen afstandsbediening nodig bij dit model. IR receiver zitten zowel bovenop als aan de voorkant. Mikken op de muur doet het perfect!
tilt en shift is dat je het beeld kan verhogen/verlagen of links/recht bewegen ZONDER aan de pootjes van het toestel te komen (dus dmv schroeven om de lens te verzetten, of mss elektronisch in te stellen)

en (excuseer mij de taal) hoe de F*CK kan dat automatisch???
ik heb deze beamer ook en de 3d ervaring is geweldig met een Nvidia 3d Vision systeem! Dat krijg je nooit met een 50 inch plasma/lcd tv. Daarnaast is het ook een hele acceptabele en vooral goedkope manier om een bioscoopeffect in de huiskamer te krijgen met normale films. Mijn scherm heeft een 100 inch diagonaal en dat is tevens het maximum wat ik kan krijgen met een afstand van 3,7 m tussen beamer en scherm.
Sinds eergisteren ook overgestapt van de 5350 naar de 5360 (mede door review hier!!) en zag toch wel een hele verbetering. Beeld is meer helder. Super!! Heb nu een EVGA GTX460 videokaart geïnstalleerd en wacht nu nog op mijn 3D nVidia kit dan kan ik eindelijk ook aan de slag met 3D films kijken en gamen.

Ben erg benieuwd, vraagje aan GodDamage: ik las ergens dat ik beter de nieuwste drivers kan downloaden en installeren van nVidia, wat is jouw ervaring hiermee?

[Reactie gewijzigd door Spiritual89 op 4 maart 2011 16:38]

Weet je ook of hij werkt met een ps3? Kan het zelf nergens vinden. Als dat wel zo is lijkt het me helemaal geen onaantrekkelijke beamer (heb zelf al de 5350 en die heeft echt een super beeld, de kleuren spetteren echt van de muur af!)
ik vrees dat deze jongen niet met de ps3 zal werken zonder tussenstuk (optoma 3d-xl)
aangezien dit toestel nog hdmi 1.3 heeft, en de ps3 gebruikt hdmi 1.4 voor 3D signalen
en dan heb je nog geen brilletje ook
Ik heb de voorloper (als je daarvan kan spreken) de H5350 en kan het hele verhaal van musje83 alleen maar beamen!! Erg fijne beamer! Alleen zit er bij mij wel een aan/uit knop op de beamer zelf ;)
Hoe werkt dat 3D gebeuren eigenlijk? Zit er een transmitter in de projector?
Ik wil liever geen 3D Nvision gebruiken maar DLP Optoma brillen gebruiken maar daar zit geen transmitter bij.

EDIT: na veel lezen heb ik het eindelijk gevonden, brillen met DLP link hebben geen externe/losse transmitter nodig. Door naar het scherm te kijken zouden de brillen zich afregelen.

[Reactie gewijzigd door MINIke op 2 december 2010 14:22]

Ha Mus, hier uw klant van vanmiddag van mijn vaste zaak in Utrecht. Toffe review ;-)
Enthousiasme spettert 'r vanaf.
Toch 's overwegen, zo'n beamer ;-)

bedankt voor de review
Daniel
Musje,

Ik ben ook op de markt voor een 3D-ready beamer, en mijn oog is ook op de H5360 gevallen (1e keus was eigenlijk de Optoma HD66, maar die is moeilijk leverbaar). Mede dankzij jouw review kan ik me dus nog zo’n 80,- uitsparen door voor een v700 te gaan, daarvoor hulde!

Ik zie dat je de beamer gebruikt in combinatie met een Onkyo receiver. Nu zit ik met een (voor mij cruciale) vraag waar niemand nog een antwoord op heeft kunnen geven, zelfs Onkyo-support niet...: Ik zou graag willen weten of jij de Onkyo gebruikt om het bron signaal (van je PC?) via HDMI door te sturen naar de beamer. En zo ja: is de Onkyo in staat is om het 3D signaal van 720p/120Hz door te sturen (pass through)? Dit schijnt namelijk geen erkend standaard formaat te zijn.

Ik heb hier nu namelijk een SR508 staan, als jouw 507 het kan, kan ik er zeker van uit gaan dat mijn 508 met HDMI 1.4 het kan.

Of gebruik je de 3D functionaliteit überhaupt niet? Hoe bevalt de beamer verder nu je hem een tijdje in gebruik hebt? Is het geluid van de fan erg goed hoorbaar/storend als er even geen geluid uit je speakers komt?
@Harmani: Ik ben vrij zeker dat 3D doorgestuurd via je receiver niet gaat werken op deze projector. De receiver zal een hdmi 1.4 signaal doorsturen waar deze projector geen raad mee weet omdat deze nog niet is voorzien van hdmi 1.4 elektronica. Omdat de receiver tussen de source en de projector inzit, ziet de source niet dat de projector geen hdmi 1.4 signaal kan lezen.
Hiervoor zijn 2 oplossingen:
1) je koopt een Optoma 3D-XL, deze vormt het hdmi 1.4 signaal om naar een 1.3 signaal dat je projector wel zal begrijpen. Dit kost 300 euro maar hiervoor krijg je een 3D bril die ook met deze projecor zal werken.
2) Voor 3D films te kijken gebruik je een 2de kabel die niet naar je receiver gaat maar rechtstreeks van je source naar de projector. De source zal dan een hdmi 1.3 signaal uitsturen.

Zelf ga ik ook binnenkort een 720p 3D projecor aankopen en had deze ook graag via mijn Yamaha RX-V667 receiver laten lopen, zodat deze mijn 2D content kan upscalen.
Ik ga voor de goedkoopste manier en leg een 2de hdmi kabel bij, die niet naar de receiver gaat.

Je had je vraag beter kunnen richten aan Acer omdat zij weten dat een hdmi 1.4 signaal niet zal werken op de projector.
Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een goede beamer voor een lage prijs.
Ik ontdekte via deze review dat het merk Emachines bestond en dat dat de v700 vrijwel identiek is aan de Acer H5360.

Aangezien ik zeker wil weten dat goedkoop in dit geval geen duurkoop zal zijn, zou ik graag de ervaringen willen horen van de Emachines V700 gebruikers.

Ook zit ik met de volgende vragen, namelijk:

1. Ik kan de beamer op een afstand van 2.50 meter van het projectiescherm zetten, zal deze relatief kleine afstand het regenboogeffect versterken, of juist verkleinen? Of hebben jullie met dit model helemaal geen/amper last van het zogenoemde "regenboogeffect"?

2. Dat de Emachines V700 goedkoper is dan een Acer H5360 zal wel z'n redenen hebben, hebben jullie deze al ontdekt? En hoe is de service + garantie van Emachines?

Ik hoor het graag, alvast bedankt! _/-\o_