Chieftec Dragon DA-01BL-D (ATX, 360W, Blauw) Review

WallieBTY 14 juni 2006, 578 views

Chieftec Dragon DA-01BL-D (ATX, 360W, Blauw)

Pluspunten

• Ruimte
  • Modbaarheid
  • Voeding (krachtig voor een 360W voeding)
  • Robuust
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

• Voeding (is nu verouderd (geen extra plugs, alleen P4))
  • Deurtje niet stevig genoeg
  • Frontside poorten

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb deze kast 3 jaar geleden gekocht voor ¤119. Ik heb de kast nog steeds en ben er nog steeds tevreden mee.
De 360 Watt voeding van Chieftec die er in zit staat nog steeds z'n mannetje en trekt alles nog steeds (er zitten 4 80mm Zalman casefans in en voor de rest van mijn config kijk je beneden).

De kast is zelf zeer robuust en netjes afgewerkt. Binnen is de kast zeer ruim en genoeg plek voor een hoop onderdelen. In de zijkant van de kast zit een 80mm fan geļnstalleerd en de zijkant is makkelijk te openen door middel van een handvat met vergrendeling.
De hardeschijven zitten in speciale bays die met een vergrendeling te demonteren zijn. In de bay is plaats voor 3 hardeschijven, er worden 2 bays geleverd). Voor de in de bays is er plaats voor een 80mm fan waarmee ik beide bays heb uitgerust. Nadeel is wel dat door die bays de fan erg veel lawaai maken.
De 5.25" bays hebben een soort van rail systeem. Je monteert aan beide kanten van de dvd speler een rackje en kan je de speler zo in de kast duwen en klikt dan op vast. Zo kan je snel een onderdeel uit de kast halen. Jammer is dat je wel de beschermkap los moet halen en aan beide kanten de zijkant (dus zo snel is het nu ook weer niet, maar de rackjes zijn zo wel mooi weggewerkt).

Zelf heb een fancontroller in elkaar geknutselt in een 5,25" bay. Ik heb 3 schakelaars in een afdekplaatje gezet. Paar draadjes erook gesoldeerd en aan de fans en voeding vast gemaakt.
In de floppy bay heb ik een front side USB plaatje gemaakt. De USB poorten worden op het moederbord aangesloten.
Aan de onderkant en in de grill het ik CCFL's bevestigd en ook aangesloten op een schakelaartje op de fan controller.
Met de modbaar heid van de kast zit het wel goed.

Heb jij ook een Chieftec Dragon DA-01BL-D (ATX, 360W, Blauw)?

Ik heb deze kast ook al een tijdje en is zeker qua ruimte een mooie kast. Erg handig is het openen en sluiten van het zijpaneel, zeker als je zoals ik er dagelijks in duikt.

Het los halen van de kunstof voorkant (dus het deurtje) ging bij mij erg moeilijk en braken de kunstof klemmetjes af.

De blauwe zijpanelen zijn erg dunntjes gespoten want bij het minst geringste aanraking zit er een kras op. Er is dus bezuinigt op een krasvaste toplaag, jammer.

Het echt grote nadeel vondt ik in mijn geval de plaatsing van de disken. Indien je die regelmatig wilt wisselen dan gaat dat niet echt gemakkelijk. Er zit dan altijd iets in de weg op het moederbord waardoor het net niet lukt, en moet je de boel los schroeven.

Voor de rest mooie kast, zeker als je geen disken hoeft te wisselen.