HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage Review

pegagus 8 september 2021, laatste update op 8 september 2021, 1.023 views Product gekocht

HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage

Ik heb nu een jaar een kleine setup van twee wandthermostaten, een accespoint, een ketelcontact en een radiatorknop en deze draaien zonder problemen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Smartphone app
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Vormgeving
  • Instellingen in de cloud

Kwaliteit Score: 5
Bij de bouw van mijn huis destijds gekozen voor Danfoss Living Connect. Tot dat een jaar geleden het ketelcontact kapot ging, Danfoss geen ketelcontact meer had voor mijn CC (het centrale bedieningsscherm), ik dus gedwongen was een nieuwe CC te kopen, maar Danfoss die niet op korte termijn kon leveren.

Naar wat speurwerk gekozen voor HomeMatic IP, met name vanwege de mogelijkheden op het gebied van verwarming en de veel lagere prijs dan Honeywell of Danfoss.

Het grootste gedeelte van het huis draait nog op Danfoss. Het ketelcontact is echter van Homematic, evenals één radiator die is voorzien van een HomeMatic radiatorknop. Om het ketelcontact aan te sturen, ligt in de woonkamer een draadloze wandthermostaat, die iets hoger staat ingesteld dan de ruimte temperatuuregeling van Danfoss. Op deze manier blijft het ketelcontact overdag altijd aan, mits de woonkamertemperatuur niet boven de ingestelde 22,5 graden komt. In het kantoor heb ik een tweede ruimte thermostaat, om de radiator daar te bedienen.

Het gehele systeem werkt nu een jaar feilloos. Het enige wat ik merk is dat nu het wat kouder wordt en de ketel weer gaat draaien, de vloer in de badkamer warm wordt. Ik heb er dus geen omkijken naar.

Naast dat het relatief goedkoop spul is, wordt er een smartphone app meegeleverd waarop je de instellingen kunt invoeren. Alles is plastic, maar het is wel van goede kwaliteit. Met name de vormgeving van de wandthermostaat zou wel mooier mogen. Het is een erg hoekig ding, terwijl ik mooie ronde platte Danfoss wand thermostaten gewend ben. Ander nadeel is toch wel dat de instellingen op een server in Duitsland worden opgeslagen. Blijkbaar is dat goedkoper. Bij het wegvallen van de internetverbinding blijft alles wel werken zoals ingesteld en is ook bedienbaar, maar als de fabrikant er mee stopt, heb je feitelijk niets meer.

Als er wat kapot gaat van Danfoss, dan komt daar Homematic voor terug, maar zolang het werkt, wordt het niet vervangen. Op termijn zou ik met dit systeem echter alles. inclusief de vloerverwarming kunnen gaan aansturen.

Heb jij ook een HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage?