Specificaties 16GB SDHC, 0,641 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend SDHC 16GB Class 6 Review

vavoem 8 september 2010, laatste update op 9 september 2010, 2.355 views

Transcend SDHC 16GB Class 6

Pluspunten

• Werkt prima in oudere Full HD video camera's kan overweg met
  • MXP: 1920x1080, 24 Mbps
  • FXP: 1920x1080, 17 Mbps

Minpunten

• Standaard geen bijgeleverd hoesje

De Transcend 16GB SDHC klasse 6

Ik houd het maar kort want om nu een heel epistel te schrijven over iets plats en simpels als een SD kaartje schiet niet echt op.

Ik heb de kaart besteld als aanvulling op mijn 8GB klasse 6 kaarten die ik al heb. Hiermee zou ik dan iets meer dan 2 uur kunnen filmen op 1 kaart. Ik gebruik deze uitsluitend voor mijn Canon Legria HF 100 voor opname in Full HD. In eerste instantie had ik een classe 10 besteld maar die had er geen zin in de camera herkende de kaart niet als een snelle kaart en kon niet worden gebruikt voor video opnames.

De bouw en levering
De kaartjes zien er netjes en degelijk uit. Helaas werd er geen hoesje bijgeleverd in de blisterverpakking. De leverancier DATAIO had er een SD kaart houder van Trancend bij geleverd voor 4 sd kaartjes dus dat was wel weer netjes. Het hoesje is erghandig vel rood en best groot dus redelijk makkelijk te vinden tussen de andere spullen.

Snelheid en opname in AVCHD:
De kaart kan prima over weg met AVCHD in de hoogste kwaliteit.
MXP: 1920x1080, 24 Mbps
FXP: 1920x1080, 17 Mbps
Data van de kaart schrijven naar harddisk met een Sandisk USB SDHC kaart lezer levert onder Win7 een snelheid op van 15-20 MB/s in de Dell monitor kaart lezer 8-10MB/s.
De fabrieks opgave voor schrijven is minimaal 6MB/s. Daar de camera (HF200) niet sneller schrijft dan 24Mbps (3MB/s) heb ik dus nog geen snelere schrijf acties getest.
Schrijven naar de kaart met een Sandisk USB SDHC kaart lezer levert onder Win7 een snelheid op van 8-10 MB/s in de Dell monitor kaart lezer 6-7MB/s. De test is gedaan met files van 15-500MB aan grote.
De kaart is voorzien van ECC (Error Correcting Code) wat voor dergelijke toepassingen wel erg fijn is. Hoe deze kaart het doet in een DSLR kan ik niet testen daar ik het robustere, snellere en beter compatible CF geheugen daarin gebruik en geen DSLRS bezit met SD kaarten.

Tip:
Controleer eerst via fora of je camera niet alleen de standaard SD, SDHC of SDXC aan kan maar ook of hij wel geschikt is voor een hogere snelheid daar SD blijkbaar niet zoals het hoort backward compatible is met de eerst volgende snelheid maar meteen terug schakelt naar het laagste niveau.

Conclusie:
Het kaartje is prima geschikt voor avchd opnames met Full HD resolutie. Ook in de wat oudere cameras.

Heb jij ook een Transcend SDHC 16GB Class 6?

En.. hoe snel is 'ie nou?
Idd, gepraat over verpakking, en hoesje..... maar het belangerijkste: de snelheid write/ read.
Zie het nieuwe stukje. "Snelheid en opname in AVCHD:" een schrijf test naar het kaartje zal ik voor jullie nog even doen. Zoals beschreven gebruik ik ze uitsluitend voor HD video opname dus haal er buiten het schrijven van de camera alleen data af via kaartlezer.
Even een tip: kijk de MB's en Mb's nog even na, want 24MB/s is niet gelijk aan 3MB/s ;)
Bedankt ik heb het verandert in Mbps.

Inmidels staan er ook schrijf en aangepaste/extra lees snelheden vermeld.
Bedankt voor deze nette review, ik ga binnenkort (lees morgen) ook een nieuwe HD Filmcamera kopen en ben nu even aan het uitpluizen welke SDHC kaartjes goed zien. Deze lijkt mij prima geschikt!