Hama DIT2105SBTX Zilver

€ 236,-
Specificaties Digitale radio met WiFi - Bekijk alle specificaties

Hama DIT2105SBTX Zilver Review

DraakjeBrof 6 september 2021, 1.620 views Product gekocht

Hama DIT2105SBTX Zilver

Fantastisch goed apparaat! N.B.: Hama DIT2105SBTX vooral niet verwarren met DIT2006BT die minder mogelijkheden heeft!. Keurig degelijk apparaat. Geleverd met drie externe antennes (DAB+, Bluetooth en WiFi), voldoende aansluitmogelijkheden. Eenvoudige installatie met wizard. Zeldzaam bij DAB+/internetradio’s: óók Bluetooth ZENDER voor geluidsboxen of hoofdtelefoon! DAB+ en internet-radio VOORTREFFELIJK, bedieningsgemak met UNDOK-app!

Pluspunten

• Prima DAB+-radio
  • Prima internetradio
  • Goede werking zeker i.c.m. UNDOK-app die maakt dat je vanuit je hele huis het apparaat kunt bedienen
  • Prima afgewerkt, hoogwaardig apparaat
  • Goede installatie-wizard en instelmogelijkheden. Na enig wennen goede menustructuur
  • Zeldzaam: Bluetooth zowel RECEIVE (muziek streamen van smartphone of iPad) en TRANSMIT (naar Bluetooth hoofdtelefoon of speakers
  • Spotify interface/streamen werkt perfect
  • Betere FM-ontvangst dan de meeste oude radio's in mijn huis

Minpunten

• Lang nadenken over negatieve punten: Deze tuner vereist aparte versterker
  • UNDOK-app heeft een redelijk 'Spartaanse' user interface, maar app doet wat het moet doen geweldig goed!

Geluidskwaliteit Score: 4
In vier woorden: wat een fantastisch apparaat!

Het feit dat Ziggo het analoge radiosignaal begin september 2021 heeft gedeactiveerd had voor mij nogal wat consequenties. In mijn huis had ik maar liefst vijf FM-tuners analoog aan de kabel hangen, want analoge FM-ontvangst 'door de lucht' in mijn regio is sterk beperkt tot een paar zenders. Ik zocht daarom naar een hoogwaardige vervanging en die heb ik gevonden in de Hama DIT2105SBTX.
Let op: deze vooral niet verwarren met z’n ‘broertje’ de DIT2006BT die minder mogelijkheden heeft!

Ik heb de DIT2105SBTX DAB+/internet-radio nu drie dagen in huis en ik ben enthousiast; het apparaat maakt z’n beloften méér dan waar! Ik heb een zilverkleurige gekocht, er is ook een Hama DIT2105SBTX in zwart en die is inhoudelijk identiek aan zijn 'tweelingbroertje'.

Je merkt het al bij het uitpakken: er is zorg besteed aan dit apparaat en dat begint al bij de verpakking. Keurig verzorgd. Het apparaat zelf is ook keurig afgewerkt, wordt geleverd met drie externe antennes (DAB+, Bluetooth en voor WiFi) en biedt voldoende aansluitmogelijkheden op een stereo-installatie (optisch, analoog), maar ook iets wat heel zeldzaam is bij DAB+/internetradio’s: de mogelijkheid om via de ingebouwde Bluetooth ZENDER je geluidsboxen of je Bluetooth hoofdtelefoon te verbinden! Let maar op: er zijn veel DAB+-radio’s die in de specificaties “Bluetooth” vermelden, maar dit betreft bijna uitsluitend alleen de mogelijkheid om via je smartphone of iPad muziek te streamen NAAR het apparaat. Er zijn bijna geen apparaten in deze prijsklasse die tweeweg Bluetooth-verkeer ondersteunen.

Andere reviews hadden mij gewaarschuwd dat de installatie misschien niet makkelijk zou zijn, dus ik had mij goed voorbereid (o.a. geheel tegen mijn gewoonte in handleiding gedownload en gelezen), bovendien had ik de UNDOK-app die het apparaat kan aansturen alvast gedownload.

Wat voor reserves ik van te voren ook had, deze verdwenen als sneeuw voor de zon: bij mij werkte alles meteen ‘uit de doos’ en de installatieprocedure verliep eenvoudig, logisch en soepel. De UNDOK-app vond de radio meteen op mijn netwerk en werkt, ondanks de wat minimalistische interface, snel en voortreffelijk. Daar is over nagedacht…

Alle bronnen die ik tot nu toe heb getest (uitgezonderd de USB-aansluiting want daar ben ik nog niet aan toegekomen) werken voortreffelijk. Ja natuurlijk moet je wel een beetje DAB+ signaal hebben. Ik woon enigszins verwijderd van grote steden en heb desondanks een redelijk goed DAB+-signaal. Dat ik een probleem had toen ik een televisiescherm plaatste tussen de antenne en de locatie waar de DAB+-zender staat (waardoor het DAB+-signaal werd afgeschermd), is heel logisch. De TV kan niet verplaatst worden, dus ik zal een externe (binnenhuis) DAB+-antenne gaan aanschaffen die ik op een iets andere plaats zet en deze aansluiten i.p.v. de meegeleverde telescoopantenne, zodat de ontvanger hier geen last meer van heeft.

Samenvatting: een echte aanrader!
Alles bij dit apparaat werkt perfect: DAB+, internetradio, Spotify, Bluetooth (bereik zender is +/- 10 meter zodat ik ook in andere kamers Bluetooth luidsprekers kan aansturen (N.B.: betonnen muren al dan niet met een wapening kunnen hier lelijk roet in het eten gooien!). Zelfs de FM-radio doet het beter dan verwacht (ik kan normaliter maar een paar FM-zenders ontvangen waar ik woon). Heldere kleurendisplay die gedimd kan worden. Bij Bol.com voor een mooie prijs (rond €195) aangeboden.

Niet getest:
- WiFi-installatie/aansluiting (de ontvanger is bij mij bedraad aangesloten op het internet).
- USB-port (voor externe muziekbestanden, uitsluitend in MP3-format).
- UNDOK-app via Android (App werkt uitstekend via iOS).
- Amazon Music interface.

Positief:
- Prima DAB+-radio
- Prima internetradio met letterlijk duizenden en duizenden zenders in de aanbieding (zoeken vooral via UNDOK-app heel eenvoudig).
- Fatsoenlijke ontvangst analoog FM-signaal (maar wie heeft dat nog nodig als DAB+ en internet werken?).
- Prima afgewerkt, kwalitatief hoogwaardig, apparaat met goede display en sluitmogelijkheden.
- Bedieningsgemak vanaf het begin. Eenvoudige installatie met intuïtieve menu’s en handige setup wizard bij de eerste keer starten.
- Goed werkende DAB+-tuner, internetradio, Spotify-interface
- Bluetooth zowel RECEIVE (afspelen vanaf smartphone, tablet) als TRANSMIT (afspelen op Bluetooth hoofdtelefoons of luidsprekers).
- Goede en logische menustructuur, die met de verschillende knoppen goed te bedienen is.
- Geweldig handige UNDOK-app die naadloos samenwerkt met het apparaat, zorgt ervoor dat je ook op afstand het apparaat goed en snel kunt bedienen overal vanuit huis waar je WiFi hebt, bijvoorbeeld vanaf je iPad of smartphone. Zelf gebruik ik de UNDOK-app via iOS (er dus niet getest met Android). Bedieningsgemak: voortreffelijk!

Negatief (als ik heel hard nadenk):
- UNDOK-app kent een redelijk ‘Spartaanse’ interface, dus geen toeters en bellen.
- Deze tuner vereist een versterker of een AVR, is dus geen echte ‘stand alone’ radio.

Heb jij ook een Hama DIT2105SBTX Zilver?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.