TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) - Reviews

Specificaties 2,4GHz WiFi + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

DIMMNewbie 4 oktober 2010, laatste update op 4 oktober 2010, 2.241 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• USB-poort
  • zeer eenvoudige eerste installatie
  • Configureren is zeer eenvoudig

Minpunten

• Er is geen mogelijkheid voor QoS, alleen de snelheid van/naar de WAN poort is beperken.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Update 04-11-2010:
Gisteren ben ik er achtergekomen dat mijn laptop wel beschikt over b/g/n wifi adapter.
Vervolgen heb ik de router direct op alleen N-300 gezet en het draaid zelfs nog beter dan daar voor.
Het bereik is zichtbaar verbeterd, het is volgens Vista van goed naar uitstekend gegaan.
Dit is dan wel achter in de tuin (10meter binnen en 10 meter buiten), nu is ook daar de verbinding uiterst constand 25Mb/s down -> 1.5Mb/s up -> 15ms conn.

Als iemand mij zou vragen om een goede, degelijke en probleemloze router, dan zou ik direct deze router aanbevelen.
-----------------------------------------------------------------------------

Update 07-09-2010:
Firmware is geupdate, WPA2 ingesteld en gebruikers ingesteld.
Voor een (bijna) leek was dit echt geen opgave.

Eerste nadeel, er is geen QoS. Dit maakt voor niet veel uit met 25Mb/s en 1 laptop, maar met een groter thuisnetwerk wel.
-----------------------------------------------------------------------------

Wegens de overstap van KPN naar UPC, was het noodzakelijk voor mij om een wireless router aan te schaffen, omdat deze niet standaard door UPC wordt aangeboden.

Uitgangspunten:
• prijs mag maximaal 60 euro zijn;
• snelheid moet 300Mb/s zijn;
• USB-poort voor een externe schijf;
• de werkelijke draadloze snelheid moet op 20 meter (binnenshuis) minimaal 25Mb/s zijn.

Na een lange zoektocht tussen de diverse tests, reviews en specificaties, kwam ik tot de conclusie dat dit een zeer goede router is voor de euro's die hij kost.

Waarom deze router zich onderscheid t.o.v. de rest van zijn segment?
• er zijn drie externe antennes die je mogelijk kunt vervangen;
• er is een USB-poort voor een externe schijf;
• de firmware wordt frequent gepdate;
• het schijnt dat je er ook open firmware op kan zetten ik geloof iets van DD-WRT, maar daar heb ik geen verstand van;
• de WiFi snelheid komt op “g” al met gemak aan de 25Mb/s (volgens speedtest.net), dit is dan op ongeveer 7 meter met 1 muur en een verdeelinrichting in ervoor;
• hij daalt snel in prijs (waarschijnlijk omdat er geen ASUS, netgear, Cisco, enz. opstaat).

De router heb ik uiteindelijk gekocht uit de vraag en aanbod hoek van Tweakers.net, hij was wel nieuwe in doos en nog maar 40 euro, dus een miskoop was dan maar klein geweest.

Mogelijk wordt deze review nog uitgebreid met:
• firmware gepdate;
• snelheid met “g” op 20 meter (10m binnen en 10m buiten);
• snelheid met “g” op 2e etage (2 kanaalplaat vloeren en diagonaal 3 wandjes);
• omdat ik maar 1 laptop heb kan ik maar tot 25Mb/s testen, als iemand een programmatje weet om met 1 laptop de uiterste (W)LAN snelheid te meten, wil ik dit ook wel testen;
• de snelheid op “n” kan ik ook niet testen omdat de laptop dit niet ondersteund (en ik heb het ook nog niet nodig).

Succes met een eventuele keuze, en kijk verder dan de bekende merken.

Groeten van DIMM

• Cisco modem van UPC (2010)
  • Laptop ASUS X58L (2008)

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

QoS kan wel met DD-WRT firmware, heb deze router ook met de DD-WRT firmware draaien.
Daar had ik wel iets van gelezen, maar zitten daar geen risico's aan dan?
Ik ben namelijk een beetje huiverig voor het flashen van bios, routers, enz..... omdat ik hier niet echt in thuis ben.
Als je er zin in hebt om het uit te proberen dan denk ik dat het met de volgende methode op n laptop te meten moeten zijn.

- Je moet ook via een kabel naar dezelfde router een verbinding leggen
- Op het vaste kabel LAN interface stel je een ander (c.q. Statisch) IP adres in.
- Je start een meet-programma, bijv IPerf voor zowel de zendende kant als de ontvangende kant op dezelfde laptop.
- Het probleem is dan hoe je er bij het zenden voor kunt zorgen dat er WEL via de externe
router wordt verzonden, i.p.v. dat het netwerk verkeer gewoon intern blijft...
- Standaard zal Windows zelf automatisch (en dynamisch) de juiste weg kiezen
- Maar volgens mij moet je met een static Route kunnen forceren dat het verkeer
naar de een bepaald IP adres via de externe router loop.
Bedankt, zal binnen kort eens kijken of het wat wordt.
Ik heb de bios nu al drie keer geflashed via de ingebouwde webinterface die de router heeft, en heb geen hinder ondervonden! Ben zelfs erg blij want door deze firmware geeft je router nog meer bang voor je bucks!