Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) Review

Robin4 13 juni 2006, 369 views

Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• Mooie aantrekkende verpakking
  • Alle benodigde accessoires
  • Stock wel een goede kaart

Minpunten

• Zware koeler
  • Stroom zuiper 1ste klas
  • Mijn kaart ging de scores met overklokken eerder om laag dan omhoog, heb vanalles al geprobeerd
  • ATI`s CCC vreet veel geheugen
  • ATI`s CCC bevat reclame stuff
  • Kaart word veelste heet
  • Kaart maakt een hoop herrie op hogere snelheden
  • Weinig goede overclocks tools te vinden die echt goed werken.
  • Mijn stock scores waren nogal laag.

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb sinds vier dagen geleden deze videokaart gekocht.
De eerste indruk, mooie verpakking, goed uitziende videokaart, zware koelblok. Veel accessoires! (voor mij tenminste genoeg)

Ik heb deze kaart momenteel op een AMD64 3200+
Ik haal rond de 14714 3dmarks03 en 7800 3dmarks05 wat ik dus redelijk vind tot slecht. Ik had zelf verwachten boven de 8000 3dmarks05 te zitten maar dit valt wel zwaar tegen.
Verder is alles aanwezig om de videokaart aan te sluiten. Ik heb nog niet echt kunnen gamen met de videokaart, maar voor me gevoel is deze kaart ietsie sneller dan me asus v9999GE @ Ultra Deluxe. De nvidia kaart liep veel soepeler. De kaart zelf zuipt nogal een hoop stroom wat ik een zware tegenvaller vind! Ook word de kaart veelste heet naar mijn mening. Even de GPU stressen en je kan de koeler niet eens meer aanraken zo heet!. Ook vind ik de ATI CCC veelste veel geheugen in beslag nemen! Waardoor je systeem ineens minder soepel loopt en zelfs gaat haperen.
Betrefd het overklokken. Ik kon de speeds wel nogal hoog krijgen, maar bij mij gingen de scores eerder omlaag dan omhoog wat mij echt teleursteld. Al met al ben ik niet te vreden!

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)?

Jouw verhaal doet mij vermoeden dat je te weinig intern geheugen hebt, want Catalyst CCC hoort een moderne PC niet te laten haperen!

En heb je de nVidia drivers wel goed verwijderd? Je zou veel betere scores moeten halen met de X1800XT..

1.) Nvidia drivers opruimen met Drivercleaner Pro
2.) Restanten van nVidia software en drivers opruimen m.b.v. CCleaner 1.30!!
3.) Handmatig alle koppelingen in het register en in Program Files verwijderen.
4.) Nieuwste Catalyst drivers installeren.
Ik heb alles op een nieuwe harddisk staan,
dus geen oude drivers meer.
is je cpu niet een beetje een bottleneckwat betreft die 3dmark scores ? een 3200+ is nou niet bepaald high-end terwijl je een x1800xt daar toch wel onder mag scharen?

verder is het punt dat de scores na overklokken naar beneden gaan ipv omhoog geen slecht punt van de videokaart, betekent slechts dat je of het zelf slecht doet of de kaart slecht overklokt

zou je bovendien misschien wat cijfers kunnen geven wat betreft stroomverbruik en temperatuur?
Als je zegt dat je kaart heet wordt wil ik graag weten hoe heet? weer is nu heel warm dus het is al snel warm in je pc ;)
Heb je clean install gedaan na je kaart erin te doen? ivm je prestaties.
Stroom zuiper: kon je weten van te voren, bron,zelf gemeten?
Modbaarheid slecht? hoezo?
(Over dat CCC, moet dat aan blijven staan? is toch alleen een tool die niet aan moet blijven?(heb zelf geen ati nml))
Ik vind zelf dat je bij negetive dingen zelf research had kunnen doen, om jezelf die "slechte" aankoop te besparen ;)

@frankknopers als je naar zijn specs kijkt valt dat best mee: (ik ga er van uit dat hij die computer gebruikt)
Zware koeler << Hoezo zwaar?!
Stroom zuiper 1ste klas << Geloof dat je Overgeklokte 6800 er niet ver onder zit
Mijn kaart ging de scores met overklokken eerder om laag dan omhoog, heb vanalles al geprobeerd << Je doet dan toch echt iets fout
ATI`s CCC vreet veel geheugen/ATI`s CCC bevat reclame stuff << heeft toch geen drol met je kaart te maken, er zijn btw voldoende alternatieven
Kaart word veelste heet<< Al gecontrolleerd of de koeler er wel goed op zit, of dat er voldoende koelpasta aanwezig is. Voldoende airflow?
Kaart maakt een hoop herrie op hogere snelheden<< gewoon een gevolg van.
Weinig goede overclocks tools te vinden die echt goed werken.<< Nogmaals heeft niks met je kaart te maken.
Mijn stock scores waren nogal laag<< gewoon een gevolg van.

De x1800xt moet veel sneller zijn dan je flash/oc 6800, dat het bij jou niet het geval is, geeft alleen maar aan dat er iets niet goed zit.