Microsoft Xbox Wireless Stereo Headset Review

jOnAt 3 september 2021, laatste update op 3 september 2021, 220 views Product gekocht

Microsoft Xbox Wireless Stereo Headset

Relatief goedkope draadloze headset met dito geluid. Onder aan de streep is het geluid te weinig voor wat het kost. Tenzij je per definitie draadloos wil, zijn er veel betere bedrade alternatieven op de markt voor minder geld.

Pluspunten

• Constructie en materialen degelijk
  • Stabiele draadloze verbinding
  • Plaatsing draaiknoppen op oorschelpen

Minpunten

• Geluid is om te huilen
  • Clamping force aanzienlijk
  • (nep)lederen oorkussens worden warm

Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 4
Introductie

Al enige tijd ben ik op zoek naar een degelijke draadloze headset die mijn Astro A10 moet vervangen. Die A10 bevalt prima, maar na jaren trouwe dienst begint de kabel wat kuren te vertonen. Eisen zijn: goed geluid, draagcomfort en stabiele verbinding. Omdat tot nu toe geen van de gekochte headsets aan deze eisen voldoet, blijf ik nieuwe modellen proberen en mijn reviews delen. Deze keer aan de beurt: de Microsoft Xbox Wireless Headset.

Referentiekader

Muziek: Bose QC35, AirPods Pro.
Gaming: Astro A10, Razer Kaira Pro, SteelSeries Arctis 7x.
Type games: FPS
Device: Xbox series X

Geluid

Bij verre het grootste minpunt van deze headset. Standaard staan de lage tonen veel te aanwezig ingesteld waardoor het geheel modderig klinkt. Voetstappen in Warzone zijn niet of nauwelijks te horen. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, zowel in-game als met Dolby Atmos, maar zelfs dan blijft het behelpen. Ik snap werkelijk waar de hype rond deze headset niet, want met oortjes van de Action heb je waarschijnlijk een betere ervaring. Over de kwaliteit van de ingebouwde mic heb ik weinig op te merken. Mijn vrienden hadden geen positieve of negatieve opmerkingen over de kwaliteit.

Draagcomfort

Helaas (nep)lederen oorkussens die vrij warm worden. Mijn voorkeur gaat uit naar wat stroevere stoffen die wat meer ademen. Daarnaast is de clamping force aanzienlijk. Onder aan de streep scoort de headset krap aan voldoende op dit onderdeel.

Verbinding

Vooraf had ik niet verwacht dat dit onderdeel zo belangrijk zou zijn. Blijkbaar zijn draadloze headsets heel erg gevoelig voor andere draadloze signalen in dezelfde ruimte. Mijn router staat naast mijn Xbox en verstoort het signaal van de meeste headsets. Niet bij de Xbox Wireless Headset. De verbinding was wonderlijk goed en ik heb geen enkele disconnect meegemaakt. Aan en uit zetten werkt net als met een controller en de Xbox herkent de headset ook als zodanig.

Overige

Enkele zaken die positief opvallen aan de headset zijn het gebuiksgemak en de constructie van de headset. Zoals gezegd, kan je de headset aanzetten alsof het een controller is en daarmee start je ook je console op. Daarnaast kan je een app downloaden om bij de EQ van de headset te komen. Over de plaatsing van de volume- en chatmixknop is goed nagedacht. Deze ronde draaiknoppen op de oorschelpen zijn makkelijk te vinden en werken intuïtief. Door de gebruikte materialen is de headset ten slotte comfortabel licht.

Ookal doet de headset een aantal dingen goed tot zeer goed, het geluid is dusdanig slecht dat ik niemand zou aanraden om deze headset te kopen.

Heb jij ook een Microsoft Xbox Wireless Stereo Headset?

Vraag & Aanbod

Atmos acces los je geluid problemen op. Wel 17,99 euro.
Thanks voor de tip. Ik had de proefversie van Atmos geïnstalleerd en verschillende settings in de EQ geprobeerd, maar zelfs dan vond ik het geluid erg matig.