Linksys WAG160N (Annex A) Review

BlackWhizz 11 oktober 2011, 425 views

Linksys WAG160N (Annex A)

Pluspunten

• Stabiel
  • Ondersteuning van Linksys
  • Draadloos bereik

Minpunten

• Instabiel na een tijd (en 4 firmwares achter lopen)

Beheerbaarheid Score: 4
Linksys WAG160n (Annex B)
Inmiddels is de aanschaf al een anderhalf jaar geleden. Ik heb dit modem aangeschaft omdat ons oude Speedtouch 546i modem de snelheid niet meer aankon na het upgraden van de verbinding. Linksys heeft mij met de WRT54GL laten zien dat het betrouwbare producten kan leveren die hun geld waar blijven.

Ook was ik op zoek naar een betrouwbaar apparaat omdat er naast prive verkeer ook een klein deel verkeer komt van de bedrijfscomputers (melkveehouderij; 1 computer beheert de melkrobots). Deze computer moet een stabiele snelle verbinding hebben voor remote support.

Opstelling
Aan de WAG160N hangen 2 apparaten. 1 is de robotcomputer en de andere is een Linksys WRT54GL (die voorzien is van DD-WRT en ingesteld is als accesspoint). Aan de WRT54GL hangt 1 computer met een kabel en nog een computer die verbonden is via een powerline adapter.

Beide apparaten hebben dezelfde instellingen voor het draadloze netwerk, hierdoor pikken de computers automatisch het sterkste signaal op. Draadloos is ingesteld op B&G omdat de WRT54GL geen Wireless N ondersteunt.

De WAG160N staat in de meterkast boven op de satellietontvanger. Tot nu toe heb ik geen last gehad van hitteproblemen; ontdanks dat de satellietontvanger de hele dag aanstaat en altijd vrij warm aanvoelt.

Instellen
Omdat ik een stel printscreens gemaakt had van het oude modem waarop de instellingen stonden voor het verbinden was het appeltje eitje. Heel simpel te doen. Daarna heb ik het draadloze netwerk ingesteld. Dit is ook simpel, het is een typische Linksys interface. 2 tabjes. 1 voor de naam en het kanaal en 1tje voor de beveilging.

Daarna liep het apparaat als een trein. Alle clients (wired en wireless) kunnen tot nu toe zonder problemen verbinden. Van de ene kant naar de andere kant van het huis heb ik goed bereik (2 streepjes van de 5 minimaal). Mede door de WRT54GL die meewerkt.

Problemen
Behalve eerst een Annex A modem gekocht te hebben terwijl er een ISDN verbinding aanwezig is ging het de eerste 1,5 jaar goed. Helaas werd het Wireless gedeelte instabiel. Na contact te hebben met de websupport van Linksys heb ik de firmware geupgrade en toen waren de problemen compleet verdwenen. Dit was een bekend probleem gelukkig.

Voor de prijs die ik destijds betaald heb is het een super apparaat. Het is niet te vergen met een apparaat dat destijds het dubbele kost maar dit modem doet nu nog steeds prima zijn werk. Het is werkt gewoon. Dat was de eis en daar voldoet die gewoon aan.

Heb jij ook een Linksys WAG160N (Annex A)?