Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window) Review

TeXiCiTy 22 juli 2006, 1.516 views

Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Koeling

Minpunten

• Geen uitneembare backplate
  • Meetrillen van klepje (met fullthrottle standaardfans)

Twee punten waar ik op afging bij het zoeken naar een kast:
1. Lekker uiterlijk :D
2. Tenminste 2x 120mm fans stil en toch goedkoelend te zijn

Uiterlijk is uiteraard een kwestie van smaak dus daar kom je zelf ook wel uit, de koeling is natuurlijk ruim voldoende voor de meeste systeempjes maar het stille wil met de standaardfans niet echt lukken. Ze hebben namelijk alle drie standaard molexaansluitingen zonder tachosignaal, dus willen niet echt samenwerken met fancontrollers (zoals mijn AeroGate III destijds). Met analoge controllers of fanbussen mag dit natuurlijk geen probleem zijn.

Waterkoeling is niet erg relevant voor zoon kast, je hebt er niet voor niks een 120mm rotor voorop zitten toch ? :p Dit is het junior model, dus mocht je toch persť dit model hebben voor je watercooler beestje dan kan je altijd nog de grotere versie kopen.

Installatiegemak is niet veel over te zeggen, de bays zijn gewoon met screws en ik zie aan het interieur verder weinig speciaals. Enige opmerking is dat de drivebays en mobobackplate niet uitneembaar zijn; deze zijn "genopt".

Voor de kast zonder voeding had ik ongeveer 75 EUR betaald. Geen slecht bedrag voor zo'n mooi kastje. Al had de afwerking wat beter gemogen... De sidepanel sluit niet 100% zodat er altijd een smal blauw verlicht naadje zichtbaar blijft. Verders wil het voorklepje wel eens mee gaan trillen als de fans op volle toeren draaien.

Edit: Het is inmiddels December 2005 en ik heb dit beestje alweer bijna een jaar. Casefans heb ik na twee maanden uit pure frustratie vervangen door drie low noise modellen met 3pins zodat ik nu 2*120 en 1*80 heb draaien op 800rpm. Icm met Zalman 9500, Zalman VF700 en Zalman NB47 nu ERG stil.
(alleen hoorbaar als er verders geen achtergrondgeluid is) Ik raad je dan ook ZEER aan om de fans naar 5V te modden of ze gewoon te vervangen want standaard is het ECHT een AeroEngine.

Waarschuwing. Zien van deze kast kan aanstekelijk werken! Ik ken al twee andere mensen die de kast nu ook hebben en nog enkelen die wellicht wel interesse hebben voor hun volgende systeem...

P.S. Het chassis van de kast zit een beetje over de bovenste PCI-bracket heen. Mijn VGA/DVI kabel zit daarom een tikje scheef aangesloten.
P.S.2. Met mijn A8N-SLI is er nog bijna 2cm ruimte tot mijn PSU (tagan 480 dus best grote jongen). Exotische koelers die over je mobo heenhangen mogen dus geen probleem zijn! +1 voor installatiegemak gedaan

Edit2: Punten voor modbaarheid toegevoegd. De intake via de window die - standaard boven de CPU geplaats is - is zonder problemen te verplaatsen naar een positie boven de grafische kaart en northbridge. De windows zit vast met 8 schroefjes die alle synchroon geplaatst zijn. Een kwestie van window losschroeven --> draaien --> vastschroeven en je hebt binnen 5 minuten koeling voor je VGA en NB.

Heb jij ook een Aerocool AeroEngine Jr.-BS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)?

een vriend van me heeft deze kast volgens mij ook, ongeveer dezelf iig, mooi ding alleen het klepje voorop vond ik nie niet zo stevig
verder goeie survey
Dank je. Dit was de eerste kast met klepje voor mij. Omdat ik een hekel heb aan cd's dvd's wisselen draai ik alles vanaf isos waardoor mijn klepje alleen open hoeft voor power on.
Vorige behuizing (een of ander noname ding) verzamelde veel stof rond en bij de 5 1/2 Inch bays waardoor ik om de 1,5-2 jaar nieuwe CD/DVD kon gaan halen. Dat probleem is nu verholpen. (nog geen stofje gezien achter de klep)

Verders kijk ik liever naar de klep dan naar die lelijke bays 8-).
Het verbaast me altijd dat mensen zich druk maken om het geluid van de fans die in de kast zitten. In mijn case zitten er 3 drie, maar die worden overstemd door het geluid van de harde schijven, waarvan 1 een splinternieuwe samsung is. Is dat bij jullie ook zo?
Op het moment is de harde schijf ook het luidste onderdeel. Vooral omdat er alleen een rooster voorzit dus niet eens een dicht chassis. Maar als je genoeg RAM hebt wordt er minder geswapt dus het valt me alleen op als ik bestanden aan het kopieren ben.
Maar als je ooit deze kast met standaardfans koopt heb je echt geen last van de harde schijven hoor ;)
vriend van mij heeft deze case ook leuk ding idd, ik vond idd het klepje voorop ook niet echt stevig. Margoed dit is niet zon super groot probleem voor de prijs heb je echt een top behuizing als je het uiterlijk mooi vind. ik zelf houd er niet zo van mar dat zijn simpel gewoon meningen. een nette redelijk goede kast niet veel op aan te merken naar mijn mening.

verder een nette survey
Dank je, ik ben voorheen alleen noname kastje gewend geweest (op mijn shuttle na) dus de charme van een Lian Li of een flinke Stacker/Armor heb ik nog nooit meegekregen. Heb sinds kort een Palo Alto kastje voor mijn server (goedkoopste kastje van Zercoms assortiment) waar ik ook best tevreden over ben, zogauw ik een digitale camera in me handen krijg zal ik daar ook eens een survey voor bakken :Y) .
die 120mm outtake heb ik zelf ook vervangen voor een stillere met UV op 5v, en die andere twee heb ik op 5v gezet, icm met een big typhoon op 5v is dit ding echt superstil.

Leuk kastje verder, gelukkig geen licht dat er bij mij tussen de spleten door komt :)