Qubino Flush 2 Relay Z-Wave+ Review

m1ch4Newbie 25 augustus 2021, 77 views Product gekocht

Qubino Flush 2 Relay Z-Wave+

In eerste instantie lijkt dit een mooie, uitgebreide module, maar blijkt in de praktijk onbetrouwbaar.

Pluspunten

• past redelijk in wcd
  • stevige behuizing en draadklemmen

Minpunten

• resetknop werkt niet bij 230V, alleen 24V
  • geen feedback op module zelf
  • z-wave verbinding onbetrouwbaar
  • klein z-wave afstandsbereik

Kwaliteit Score: 1
In eerste instantie was ik redelijk tevreden over deze inbouwmodule. De meest basale functionaliteit, het koppelen met de controller werkt. Het uitvoeren van de commando's werkt ook. Echter wanneer er enige afstand te overbruggen is, een kleine achtertuin, dan laat hij je in de steek. Echter dat is niet waarom ik deze review schrijf.

Na enige tijd verliezen deze modules de verbinding/koppeling, dat wil zeggen dat zonder waarschuwing deze modules niet meer reageren op commando's. Ik bedoel met zonder waarschuwing, er zijn geen haperingen eraan voorafgaand. En de enige mogelijkheid is in dat geval: resetten. Dat is bij deze modules erg lastig, omdat deze aangesloten op 230V geen simpel knopje hebben hiervoor (alleen wanneer aangesloten op 24V). Dat betekent dus compleet uitbouwen uit WCD en aparte schakelaar aansluiten om 5 pulsen te kunnen geven voor een reset. Daarbij weet je niet of de reset is gelukt, want je krijgt geen feedback met een ledje over iets dergelijks.

Dit is bij 3 van de 5 qubino's die ik heb tot nu toe meerdere keren voorgekomen (sinds ik begonnen met domotica mei 2020).

Ik raad af deze module te kopen en een Fibaro te nemen. Van Fibaro heb ik er 8 (verschillende typen) en die blijken wel stabiel te werken.

Home automation: Domoticz

Heb jij ook een Qubino Flush 2 Relay Z-Wave+?

Ik gebruik al jaren deze modules met verschillende controllers (ZIpato Zipabox, Vera en nu Home Assistant) en heb nog nooit problemen ervaren. Ze bevallen juist erg goed. Wellicht is er sprake van een storingsbron tussen controller en Qubino? Dit heb ik ook wel eens gehad en was dan relatief eenvoudig op te lossen met een z-wave apparaat (welke maakt niet uit) tussen controller en Quibino in. Ik verwacht dat je probleem ook niet specifiek voor de Qubino schakelaar is maar voor elk z-wave apparaat op die plek in de tuin.
Just my cup of tea :)

[Reactie gewijzigd door einstein op 11 december 2021 18:42]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.