Specificaties 15,4" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (voorjaar 2010) Review

silexh 4 september 2010, laatste update op 4 september 2010, 1.759 views

Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (voorjaar 2010)

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • MacOS (+bootcamp)
  • Accuduur
  • Robuustheid
  • Ergonomie

Minpunten

• Kleine aantal usb (2.0) poorten.
  • Hoge prijs.

Featureset
Naast een gigabit ethernet poort en de Macsafe aansluiting vindt je ook een firewire-800 een mini-displayport (waar je adapters voor moet kopen om deze op een niet apple scherm aan te sluiten, maar welke wel via zo'n adapter hdmi met audio kan geven), een SD-kaartlezer (die perfect werkt (hoewel kaarten te ver uitsteken om ze als er permanent in te laten zitten), (slechts) twee usb (2.0) aansluitingen, een line-in (nee, geen microfoon in - hoewel de kwaliteit van de ingebouwde microfoon goed is) en een hoofdtelefoon aansluiting aan de zijkant. Aan de andere kant zit een slot-loading dvd multi-drive.
Tevens is het toetsenbord ook backlit, wat een must is voor mensen die 's avonds nog achter hun computer zitten.
Ook zit er een webcam in met een goede kwaliteit video, waarnaast een lichtsensor gevonden kan worden (als je goed kijkt) welke het scherm aanpast op veranderende lichtomstandigheden.
Ook zitten er naast het toetsenbord 2 goede speakers, die een goed.

Prestaties
De Intel Core i5 540M is een krachtige processor die onder alle omstandigheden goed presteert. In tabellen in vergelijking met de i7 blijkt deze dan ook niet veel slechter te presteren terwijl deze toch minder stroom verbruikt.
Over de grafische voorziening ben ik ook zeer te spreken, het switchen tussen de Intel en nVidia GT330m gaat probleemloos in MacOS, hoewel zonder een programma als gfxCardStatus de mogelijkheden om het switchen te regelen beperkt zijn.
In Windows is het niet mogelijk om te wisselen tussen grafische kaarten (de GT330M is altijd in gebruik). In Windows is het (met een beetje tweaken) echter wel mogelijk om de grafische kaart enigszins over te klokken (wat probleemloos gaat). Prestaties van deze kaart zijn (in MacOSX en Windows) goed, ook de laatste games zijn fatsoenlijk (al dan niet op de hoogste instellingen) te spelen.
De netwerkmogelijkheden vallen niet tegen, en de prestaties over het draadloos netwerk (Wifi-n) zijn dan ook goed genoeg om de notebook eigenlijk niet aan te hoeven sluiten (behalve voor grote backups over het netwerk). HD films streamen over het draadloze netwerk gaat dan ook zonder moeite.

Beeldkwaliteit
Allereerst wil ik beginnen met aangeven dat ik het model met de hoge resolutie (1680x1050) heb.Het scherm oogt prettig en reflectie is eigenlijk alleen storend in fel zonlicht. Dit scherm is een van de beste schermen die ik ooit in een notebook heb gezien. Hoewel sommige mensen last blijken te hebben van de grootte van tekst op deze resolutie, heb ik hier zelf geen last van.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Vanwege de aluminium (unibody) behuizing is de notebook zeer stevig (maar wel een beetje krasgevoelig). Ook het glas in het scherm zorgt voor wat extra stevigheid. Bij het oppakken en verplaatsen van de laptop (ook met een hand) buigt of kraakt deze niet. De scharnier voelt ook na vele malen open en dichtklappen nog stevig aan. Ik heb er dan ook nog geen problemen mee gehad.

Ergonomie
Normaal grijp ik bij het pakken van een laptop zo snel mogelijk een muis erbij (wat voor wat preciezer gebruik ook prettig is), maar deze neiging heb ik bij dit trackpad niet. De grootte samen met de multitouch functionaliteit, maken dit een waardige vervanger voor een muis. Gestures gebruik in constant. Helaas werken deze niet in Windows 7, waar alleen de rechts-klik (met twee vingers klikken) werkt.
Ook het toetsenbord is erg prettig, ik was altijd te spreken over mijn Logitech toetsenbord, maar na enkele dagen op dit toetsenbord vraag ik me af hoe ik ooit zonder heb gekund. De toetsen voelen haast zacht aan en tevens hoef je ze niet zo ver in te drukken (hoewel ze genoeg weerstand leveren om ze niet per ongeluk in te drukken). Aangezien ik deze laptop teven gebruik als hoofdcomputer denk ik er wel over om een extern toetsenbord te kopen (vanwege de helling), vanwege de prettige ervaring en gebrek aan usb-poorten zat ik daarom ook te denken aan een van de bekabelde Apple toetsenborden (die ook als usb hub werkt).

Warmte en geluidsprestatie
Omdat de aluminium behuizing tevens werkt om de warme van de notebook af te voeren kan de behuizing bij veeleisende taken (Audio/Videoconversie, games) aan de kant van het scharnier aan beide kanten zeer heet worden (bij het spelen van Crysis kun je de notebook niet op schoot houden - bij lichtere games echter wel).
Als de fans inspringen op hun maximumsnelheid (5000RPM), zijn de fans te horen, anders produceert de notebook nagenoeg geen geluid.

Mobiliteit en accuduur
Een grotere laptop zou niet goed meer in een tas passen, maar deze laptop past (in een sleeve) in vrijwel elke fatsoenlijke tas die ik heb. Hoewel een iets kleiner formaat misschien iets wenselijker zou zijn om flink mee rond te reizen. Tevens is de laptop (door de aluminium behuizing) ook een beetje aan de zware kant.
De accuduur maakt dit echter allemaal ruim goed. Na 4 uur werkcollege waarbij ik firefox, een text-editor en een terminalvenster open had gehad (scherm op ongeveer 50% - bluetooth uit, wifi aan, de grafische kaart op intel - door gfxcardstatus), tussendoor nog wat internetradio had gespeeld (volume op max). Had ik nog 54% op de accu over. Niet slecht, aangenomen dat Apple 9 uur adverteert met safari (welke minder cpu gebruikt dan chrome/firefox) en een text-editor op het standaard model (de hogere resolutie zal ook zeker wat stroom kosten).
De notebook kan dan ook zeker een hele werkdag mee op accu, hoewel je moet oppassen dat je geen flash tegenkomt (flash eet batterij). De stroom adapter is van een redelijk formaat en kun je dus ook altijd bij je notebook in de tas stoppen.

Apples zijn duur, dit is ons allen bekend. Echter is er geen enkele notebook (ook niet in deze prijscategorie) die een gelijkwaardige notebook neer zet. Dingen als een prettig backlit toetsenbord (in plaats van een lampje boven het scherm) de goed afgewerkte (compacte) behuizing de trackpad en Mac OS. Zorgen ervoor dat deze laptop meer overkomt als één product in plaats van een aantal onderdelen in een mooi hoesje. Dit zal voor velen de prijs niet goed maken, zelf heb ik deze laptop alleen kunnen kopen doordat Apple onderwijskorting geeft (wat de prijs van het model zonder aanpassingen brengt naar ¤1754,06).
Jammer dat je dan eigenlijk er nog wat adapters bij moet kopen (die ook weer 26 euro/stuk kosten).

Overall
Een zeer goede laptop en (achteraf) de prijs zeker waard. Hoewel je er eigenlijk een moet gebruiken voordat je de meerwaarde volledig inziet.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.53GHz (voorjaar 2010)?

Je zegt dat er geen enkele fabrikant een gelijkwaardige laptop voor dezelfde prijs weet neer te zetten, wat is hierbij je referentiepunt? Ik denk namelijk dat het minstens evengoed maar vooral goedkoper kan, heb je wel geen OS X maar dat is voor mij geen gemis :)

Verder een mooi uitgebreidde review, wat plaatjes zouden het afmaken ;)
Een gelijkwaardige notebook qua hardware zal er beslist te vinden zijn voor een zachter prijsje. Echter de meeste macbook pro bezitters (lees; alle) zullen de macbook pro kopen vanwege de software en dan met name Mac OSX ook de trackpad op een macbook (pro) is ongeëvenaard. Als jij tevreden bent met een windows laptop van 700 euro met gelijkwaardige specs dan houdt niemand je tegen die windows laptop aan te schaffen.

OT: mooie review en zoals hierboven staat wat plaatjes zouden leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door SquareOne op 4 september 2010 17:23]

Was niet bedoeld om te bashen, ik wou enkel weten waarop hij die bewering gebaseerd heeft, ik weet zelf namelijk beter. heeft verder weinig te maken met hoeveel geld ik aan een laptop uit wil geven, als ik mijn geld over de balk zou smijten aan zo'n duur stuk gereedschap, zou ik een windows laptop met i7, hd5870x2 ,6gig werkgeheugen en 1tb opslag bestellen. En dan natuurlijk een vette accu zodat je nog even kan doorwerken, die specs biedt apple (lees: zowieso) niet en zeker niet voor 1800euro. Maarja je hebt natuurlijk wel OS X, dat maakt alles goed :+

Weet trouwens niet wat zo ongeëvenaard is aan apple producten, er is beter spul op de markt dat ook nog eens goedkoper is, het is alleen even zoeken. Wat apple betreft: It's just a brand, like any other.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 4 september 2010 19:36]

ik heb aardig wat ervaring met zowel windows als apple laptops en ik vind dat er zeker een kwalitatief verschil is wat de prijs rechtvaardigt. Wat ik veel gezien heb is dat duurdere laptops van bekende merken als HP / Asus / Toshiba etc. qua snelheid hardware zeker de strijd aan kunnen en winnen van Apple. De duurzaamheid daarentegen valt bijzonder tegen doorgaans.

Van de 10 Acer laptops (rond de €800, Core i5 doosjes) die ik de afgelopen 2 maanden heb gekocht voor werk zijn er al 4 terug gegaan ivm problemen. Bij mijn vorige werkgever waar we allemaal een Macbook pro hadden is er in 2 jaar tijd welgeteld 1 laptop en 2 opladers terug gegaan ivm storing. Het vreemde is dat op zich Apples en peren niet heel verschillende zijn qua hardware, maar toch lijken Apples een stuk duurzamer te zijn.

OSX als voordeel geven op Apple laptops is lame. Je kan op een Apple Linux / Windows draaien en omgekeerd. Dus het is maar net waar je voorkeur ligt. Des al niet te min is de hele package, hw + sw + randapparatuur etc bij Apple wel van de beste kwaliteit. Het sluit allemaal goed op elkaar aan etc en dat zie je bij weinig andere leveranciers.
Als ik mijn (korte) ervaring met een macbook pro trackpad vergelijk met het trackpad van mijn huidige laptop (Asus N61Ja), dan vind ik verschil vrij klein. Ja, het trackpad van de macbook is nog net iets groter, maar niet veel groter voor zover ik kan inschatten. En kwa multitouch, gevoeligheid etc, geloof ik niet dat er erg veel verschil is.
De accuduur en OSX zijn zeker beter/goed, maar of dat de meerprijs rechtvaardigt, zal altijd een persoonlijke mening blijven.
Wat mij trouwens het meeste tegenviel aan de macbook pro die een vriend van me heeft, is de absurde temperatuur die het ding kan bereiken. Interne temperaturen van tegen de 100 graden en een buitenkant waar je moet uitkijken dat je je hand niet op de verkeerde plaatsen legt, was voor mij toch wel een verrassing.

Maargoed, al met al heb ik dus niet gekozen een paar maanden terug voor een macbook, simpelweg om dat ik de hogere kostprijs het niet waard vond en daar heb ik nog steeds totaal geen spijt van.
Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Envy serie, ik heb deze laptops niet in handen gehad, maar deze zijn bedoeld als concurrerende producten. De prijs ligt in de buurt en het design duidelijk ook, qua onderdelen liggen ze ook ongeveer op de zelfde lijn (de CPU en GPU zijn een klein beetje beter volgens notebookcheck.net). De ingebouwde batterij is echter een stuk slechter (4111mah tegen 7078mah), maar de bijgeleverde externe accu maakt dat ongeveer goed.

Dus wat heb je nu, een notebook die in onderdelen gelijkwaardig is voor ongeveer dezelfde prijs. De vraag is, complementeren die onderdelen elkaar zo goed dat je een goed alternatief hebt? De kwaliteit van een notebook zit ook in de kleine dingen, zoals het toetsenbord en het trackpad (bij een pc kost een goed toetsenbord ook wat, dus waarom in een notebook niet?).

En ik ben het met je eens dat het beter en goedkoper kán, maar ik zou het graag eens zien. Ik hoef niet per sé een appeltje op mijn scherm (een pinguin zou ook leuk zijn :D).

Fijn dat je mijn eerste review verder wel goed vindt :D. Ik zal ook nog even kijken naar plaatjes ;)
Een nette review, geeft m.i. voldoende informatie voor iemand die overweegt om deze laptop aan te schaffen.
Kan het Apple-vs-Windows verhaal a.u.b. met rust gelaten worden?
Voor iemand die als individu op zoek is, kan de prijs i.v.m. het beschikbare budget een factor zijn (maar als je op zoek bent naar een win-laptop van max. €400 b.v., dan ben je hier aan het verkeerde adres).
Voor bedrijven kan de keus voor een Apple laptop wel degelijk interessant zijn, zeker als zaken als onderhoud, betrouwbaarheid, gebruiksgemak, etc. in hun situatie wel degelijk meewegen en belangrijker zijn dan de aanschafprijs.